Bakgrunn
Det illegale cannabismarkedet
skaper i dag store problemer, helt fra planten dyrkes av bønder
kontrollert av narkokarteller, til uregulerte cannabisprodukter ender
opp hos norske brukere. 5 pst. av den norske befolkningen har brukt
cannabis de siste 12 månedene, ifølge Statistisk sentralbyrå.
Siden 2012 har 6
land, samt 21 amerikanske stater, legalisert og regulert besittelse
av cannabis til personlig bruk, hvorav flere har legalisert og regulert
salg og kultivering av cannabis. I tillegg la den tyske regjeringen
i oktober 2022 frem sitt forslag om legalisering og regulering av
cannabis.
Norge har gode erfaringer
med regulering av rusmidler som alkohol (LOV-1989-06-02-27) og tobakk (LOV-1973-03-09-14).
Gjennom aktiv bruk av virkemidler som åpningstider, vinmonopol,
avgifter, nøytral innpakning og begrensninger på bruk i det offentlige
rom har Norge satt gode rammer for å redusere skaden alkohol og
tobakk har på bruker og samfunnet som helhet.
I motsetning til
demokratisk regulert salg av alkohol og tobakk foregår salg av cannabis
på det kriminelle og uregulerte markedet til alle døgnets tider.
Det gjør at brukere ikke vet styrken på cannabisen de bruker, eller om
det har blitt tilsatt andre og farligere stoffer som i verste fall
kan føre til skader og dødsfall fra det som i utgangspunktet er
et stoff med langt lavere skadepotensiale. I tillegg går inntektene
fra salg i dag til organisert kriminalitet og karteller som også
bruker inntektene til å finansiere andre ulovlige aktiviteter. Det
skattes heller ikke av disse inntektene direkte, som gjør at staten
går glipp av skatteinntekter som blant annet kunne blitt brukt til
forebygging og behandling av rusutfordringer som allerede eksisterer
i samfunnet.
Legalisering og regulert
omsetning av rusmidler som cannabis ufarliggjør heller ikke stoffet
som foreslås regulert; det forsøker å skape tryggest mulig rammer
for den bruken man vet vil forekomme uavhengig av stoffets lovlige
status.
Tiår med ulovliggjøring
har gjort lite for å stanse bruken av cannabis ut over å stigmatisere
brukere, og bruken av stoffet har økt de siste tiårene på tross
av stor innsats for å straffe brukere. I dag er stoffet lett tilgjengelig,
og mange unge får tak i det enkelt over internett, via sosiale medier
eller direkte kontakt med illegale formidlere.
Paradoksalt nok er
medisinsk cannabis, som i dag er helt nødvendig og lovlig å bruke
for enkelte pasientgrupper, svært utilgjengelig i Norge for pasienter.
Flere må dra til land som Nederland for å få tak i medisinen sin,
som for flere utgjør en stor økonomisk byrde. Det er også derfor
viktig å tilgjengeliggjøre medisinsk cannabis på resept og økonomisk
for de som har behov for denne medisinen i hverdagen.
Erfaringer fra cannabis
viser at kunnskapen om skadevirkningene cannabis har på brukere,
økte drastisk i Canada etter man kombinerte legalisering og regulering
av cannabis med informasjonskampanjer. Informasjonskampanjer og
utsalgssteder med kunnskapsbasert informasjon om risiko bidrar til
å skape en mer gjennomtenkt bruk for de som uansett vil bruke stoffet, enn
om brukere får informasjon på nett eller fra andre kilder i fravær
av informasjon fra offentlige instanser.
Det er heller ikke
belegg for å hevde at legalisering og regulering av cannabis øker
bruk i stor grad. Flere studier peker på at det er en svak økning
i registrert bruk av cannabis etter legalisering, men det fremgår
at det ikke nødvendigvis er kausalitet (Dills, Goffard, Miron, &
Partin, 2021) (Taking stock of progress: Cannabis legalization and
regulation in Canada). Det er også et solid kunnskapsgrunnlag for
å hevde at legalisering tar store deler av de ulovlige markedenes
andeler. Den totalt registrerte økningen i bruk er minimal, samtidig
som salg fra regulerte utsalgssteder nesten når samme salgsnivå
som de svarte markedene gjorde før legalisering. Legalisering og
regulert omsetning kan derfor bidra til å flytte det som i dag er
kriminelle handlinger, over i kontrollerte former, slik at skadevirkningene
for den enkelte og samfunnet reduseres.