Bakgrunn
Konsekvensene av
å være et barn som vokser opp i en familie med dårlig råd, strekker
seg langt ut over både pengemangel i seg selv og barneårene. Barn
i fattige familier har større risiko for å ikke fullføre skolegang
og havne utenfor arbeidslivet med påfølgende «nedarvede» økonomiske
bekymringer.
I Røde Kors- rapporten
«Når barn må være voksne» forteller ungdommer selv om opplevelsene
de har ved å vokse opp i familier med dårlig råd. Rapporten forteller blant
annet at 1 av 4 av ungdommene gruer seg til å gå på skolen og lever
i en hverdag med voksne bekymringer om økonomi. Rapporten forteller
også om en familiesituasjon som er sosialt ekskluderende; barna
må stå over skoleturer, bursdager eller fritidsaktiviteter.
2021 var det første
året på et tiår hvor antallet barn som levde i fattigdom, gikk noe
ned. Statistisk sentralbyrå peker på blant annet økning i barnetrygden
som utslagsgivende; nedgangen i fattige blant de yngste barna sammenfaller
med oppjusteringer i barnetrygden for den samme gruppen. I 2020
sank også andelen yngre barn i familier med dårlig råd noe, mens
andelen eldre barn i familier med dårlig råd økte.
I Røde Kors sin rapport
oppsummeres ungdommenes anbefalinger til myndighetspersoner i prioritert rekkefølge,
og bare gratis skolemat topper økninger i barnetrygd som avbøtende
tiltak ungdommene selv ønsker seg.
FNs barnekomité anbefaler
i sine merknader fra 2018 at Norge setter av mer ressurser til bekjempelse
av barnefattigdom, herunder ved å øke satsene for barnetrygd og
justere dem i samsvar med lønnsveksten.
Forslagsstillerne
har merket seg tverrpolitisk bevegelse på barnetrygdfeltet det siste
året. I tillegg til økninger fra regjeringen for barna under 6 år
har flere andre partier i sine alternative statsbudsjett tatt til
orde for å øke barnetrygden på forskjellige måter.
Forslagsstillerne
mener at barnetrygden bør være en universell ytelse til alle barn
opp til 18 år, og at barnetrygden må justeres i henhold til årlig
prisvekst. I motsatt tilfelle vil barnefamilier miste kjøpekraft
og den positive tendensen til at en fallende andel barn vokser opp i
familier med dårlig råd, vil svinne hen. Det understrekes fra forslagsstillernes
side at like mye som et strakstiltak mot den sterke prisveksten
i samfunnet, vil å tverrpolitisk knesette prinsipper for barnetrygden
gi utsatte grupper større økonomisk forutsigbarhet over tid.
Forslagstillerne
stiller seg uforstående til hvordan det er dyrere å ha en seksåring
enn en syvåring, og mener derfor det er viktig å heve barnetrygden
til barn over 6 år, slik at alle barn er på samme sats. Forbruksforskningsinstituttet
SIFOs referansebudsjett viser tydelig at barn blir dyrere med alderen,
det er klart at en 13-åring spiser mer enn en 3-åring og har andre
sosiale behov. Dette betyr ikke at det bør kuttes i barnetrygden
til de yngste, men heller at barnetrygden til de eldste bør justeres
til samme nivå som for de yngste.