Bedre
koordinering og informasjonsdeling
Arbeidslivskriminaliteten
blir stadig mer organisert og systematisk. Den går i økende grad
på tvers av bransjer, og for å møte disse utfordringene må man få
alle brikkene i puslespillet på plass. Utfordringen er ofte at disse
brikkene – den verdifulle informasjonen – ligger spredt i ulike
sektorer. Man må samle dem.
Det er derfor viktig
at dialogen mellom partene og etatene fungerer i den hektiske og
praktiske hverdagen, og at man så langt som mulig unngår separate
prosesser tilknyttet a-krimfeltet. I 2015 la regjeringen Solberg frem
norgeshistoriens første strategi mot arbeidslivskriminalitet. Den
ble utarbeidet i samarbeid med partene i arbeidslivet og på tvers
av relevante departementer og er oppdatert flere ganger. Siste reviderte
versjon ble lagt fram 8. februar 2021.
Da regjeringen Støre
tiltrådte, valgte man å gå bort fra en samlet a-krimstrategi og
over til mer sektorvise handlingsplaner. Både KPMG-rapporten og
sentrale aktører på feltet er bekymret for at det kan føre til mer fragmentering
og dårligere effektivitet i innsatsen mot de sentrale trusselaktørene.
Det trengs helt klart en samlet a-krimstrategi på tvers av de relevante
departementene.
For at koordineringen
mellom etatene skal fungere, er det videre avgjørende at hjemlene
for informasjons-deling og -bruk fungerer. Det er grunn til å tro
at den nye a-krimforskriften som regjeringen Solberg fastsatte vil gjøre
samhandlingen betydelig enklere. Likevel er det fortsatt flere kjente
hjemmelsutfordringer, blant annet knyttet til a-krimsentrenes bruk
av felles analyseverktøy. Det foreligger heller ingen konkrete planer
om å teste ut i hvilken grad den nye a-krimforskriften vil løse
utfordringene den er ment å løse.
Lovarbeid er et langsiktig
og omfattende arbeid. For å unngå tapt tid i etatenes felles innsats
mot arbeidslivskriminalitet bør man allerede nå starte arbeidet
med å avklare om a-krimforskriften fungerer etter hensikten. Det
kan gjøres med en følgeevaluering som tidlig avklarer hva som må
forbedres.