Bakgrunn
De siste årene har
det blitt bevilget enorme summer til å bygge motorveier, mens de
vanlige veiene over hele landet forfaller. I dag brukes kun hver
femte veikrone på å ta vare på de veiene som allerede finnes. Det
bør være selvsagt å prioritere de veiene som er i dårligst forfatning,
men sånn er det ikke i dag.
Veiene folk kjører
på hver dag, skriker etter vedlikehold. Det er fare for ras mange
steder i landet, spesielt i Nord-Norge og på Vestlandet. Altfor
mange veier er dårlig asfaltert og har farlige hull i veibanen.
I 2022 kunne man for eksempel lese om Jonathan (15) på 180 cm som fikk
god plass i et hull i veien.
Og slike eksempler
er det mange av, alt fra dårlige veier og gjørmehav i Troms og Finnmark
til stengte og manglende bruer etter brukollapsen i Tretten. Over
hele landet finnes slike eksempler på at det er noe fundamentalt
galt med veiprioriteringene i dette landet.
De norske hverdagsveiene
står og forfaller, mens det bygges rådyre motorveier noen få steder
i landet. Bygging av nye veistrekninger spiser så mye av pengesekken at
det er i ferd med å ta knekken på eksisterende veinett. Det er ikke
en rettferdig prioritering av veipengene. Det synes ikke folk heller.
Mer enn halvparten av landets befolkning mener at veivedlikehold
må prioriteres. Undersøkelser viser at vedlikehold kommer godt foran
utbygging av nye veier når man spør hva folk mener politikerne bør
prioritere. Denne andelen er aller størst i distriktene, der folk
virkelig kjenner problemet med farlige og forfalne veier på kroppen.
Det å prioritere
veivedlikehold er også en økonomisk fornuftig beslutning. Et forfalt
veinett skaper store utfordringer for samfunnet. Bilister og næringsliv
er avhengig av et godt utbygd veinett som holder god standard over
tid.
Det har gjennom årene
bygget seg opp et betydelig vedlikeholdsetterslep på norske veier.
Infrastruktur som er viktig i folks hverdag og for næringsliv og
arbeidsplasser over hele landet, forfaller. Vedlikehold er viktig
fordi det sikrer et framkommelig og trafikksikkert veinett.
Manglende vedlikehold
av veinettet har flere negative konsekvenser. Det øker ulykkesrisikoen,
gjør at veiene oftere må stenges, og gjør at veiene forfaller enda raskere.
Dårlig vedlikeholdte veier fører også til økt slitasje på bildekk,
som er den største landbaserte kilden til utslipp av mikroplast
i Norge.
Det koster å vedlikeholde,
men det er mye dyrere å la være. Jo lenger man venter med å vedlikeholde,
desto større blir regninga. Det er en stor samfunnsøkonomisk gevinst
ved å vedlikeholde infrastrukturen, men den synliggjøres ikke i
dagens nasjonale transportplan. Forslagsstillerne mener det er rom
for å omprioritere mer penger fra miljøfiendtlige motorveiprosjekter
til å ta vare på eksisterende veier.
Det er tverrpolitisk
enighet om at det trengs mer penger til veivedlikehold. Men fortsatt
er det lite som skjer. Derfor mener forslagsstillerne at det trengs
en regel som forplikter politikerne til å bruke tilstrekkelige midler
hvert år til å redusere vedlikeholdsetterslepet til et fornuftig
nivå. Det er på tide at det blir minst like populært å klippe snor
for å ta vare på eksisterende veier som det er for å åpne nye kostnadsoverskridende veiprosjekter.