Bakgrunn
Om lag 90 prosent
av den norske vannkraftproduksjonen er offentlig eid. Dette har
skjedd fordi det er et krav at minimum to tredjedeler av vannkraften
skal eies av enten staten, fylkeskommunene eller kommunene. En rekke
norske kommuner og fylkeskommuner får hvert år en betydelig sum
penger fra kraftselskapene som brukes til offentlig velferd. Dette
gjør at vannkraften kommer fellesskapet til gode både direkte gjennom
overskudd og indirekte gjennom skatt.
For vindkraften som
bygges ut på land og til havs, er det ikke et tilsvarende lovverk,
selv om man benytter seg av en allmenn ressurs som består av områder,
vind og i stor grad natur. I dag ser man at stadig flere av vindkraftverkene
kjøpes opp av utenlandske interesser. Store formuer er blitt til
ved å sikre seg rettighetene til et område og en konsesjon for så
å selge det videre lenge før anlegget er satt i drift. Med en slik
kapitalisering på rettighetene i flere runder blåses verdiene opp,
og det er fare for at fellesskapet må ta regningen til slutt. Om
lag 60 prosent av landets vindkraftanlegg er eid fra utlandet, og
42 prosent av disse kan knyttes til skatteparadiser.
De senere år har
flere europeiske land, inkludert Norge, vedtatt tiltak for økt åpenhet
om eierskap. Lov om register over reelle rettighetshavere pålegger
alle selskap i Norge å offentliggjøre bakenforliggende eiere som
har 25 prosent eller høyere eierandel. Registeret er ennå ikke på
plass, og Sosialistisk Venstreparti jobber for å få fortgang i dette
og for å få senket terskelen for å registrere eiere til 5 prosent
samt sikre at registeret blir offentlig tilgjengelig.
Når eksisterende
konsesjoner løper ut, er det viktig å ha på plass virkemidler som
sikrer offentlig eierskap hvis konsesjonen skal forlenges. Dette
er en forsikring for å sikre at naturressursene kommer folket til
gode.
Flere aspekter ved
vindkraftsektoren gir behov for ytterligere åpenhet, blant annet
fordi kraftselskap er pålagt å tilbakeføre anleggene til naturlig
tilstand etter endt konsesjonsperiode. Dersom selskapene ikke har kapital
til å gjennomføre tilbakeføringen, trengs informasjon om eiere og
andre som kan stilles ansvarlige. Åpenhetskravene bør derfor gjelde
i forbindelse med konsesjonstildeling og ved endringer i konsesjonen
eller eier-/finansieringsskifte. Konsesjonsoverdragelse til nye
eiere bør heller ikke godkjennes uten fremleggelse av nevnte informasjon
under.
Norske vindkraftselskap
bør pålegges å oppgi/beskrive:
-
reelle rettighetshavere
som har 5 prosent eller høyere eierandel
-
eierkjeden som knytter
selskapet til bakenforliggende eiere (reelle rettighetshavere)
-
fullstendig konsernstruktur
bakover i eierkjeden
-
detaljerte opplysninger
om finansiering (lån, obligasjoner og lignende). Dette inkluderer
långiver, størrelse på lån (lånebeløp, renter, løpetid) og eventuelle
interessefellesskap i konsernet med långiver og investorer dersom
lån kommer fra fond eller lignende