Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til lov om ordning med brukerrom for inntak av narkotika (brukerromsloven). Loven
er ment å bidra til økt verdighet for mennesker med langvarig narkotikaavhengighet.
Ny brukerromslov og forskrift trådte i kraft i 2019, og den la til rette
for at man ved brukerrommene kan innta flere narkotiske stoffer
på flere ulike måter. Dette var etter forslagsstillernes syn en
helt nødvendig endring.
Brukerrommet tilbyr
trygge og hygieniske rammer for injisering eller inhalering av narkotika.
Det er et selvstendig mål at det er kompetent helsepersonell tilknyttet
tilbudet som kan motivere brukerne til mer skånsomme inntaksmåter
enn injeksjoner. Brukere kan innta narkotika med tilsyn av helsepersonell
som blant annet kan gi rask hjelp ved overdoser. For eksempel kan det
vises til at brukerrommet Prindsen mottakssenter håndterte 131 overdoser
i 2022. Brukerrommene skal også gi råd og veiledning om forebygging
av smitte og infeksjoner hos brukerne. Et annet formål er at det
kan opprettes en trygg kontakt mellom de rusavhengige og hjelpeapparatet,
som på den måten kan skape tillit og legge bedre til rette for god
tverrfaglig oppfølging og behandling.
Forslagsstillerne
er kjent med at Prindsen mottakssenter i Oslo har stor pågang med
over 35 000 besøk i 2022 og har kapasitetsutfordringer. Det er også
kapasitetsproblemer i inhaleringsrommet, noe som har en uønsket
konsekvens ved at brukere da velger å injisere narkotika heller
enn å inhalere. Det er mange brukere som må avvises hver eneste
dag, enten fordi det på et gitt tidspunkt på dagen er for mange
brukere som trenger brukerrommet, eller rusavhengige avvises på
et annet grunnlag. I løpet av 2022 måtte brukerrommet i Oslo stenge
1 564 ganger i en kortere periode pga. kapasitet. Andre brukere
avvises også dersom de ikke er bosatt i Oslo, eller de blir avvist
fordi de ikke kan vise til en langvarig og skadelig injeksjonspraksis.
Det finnes ingen oversikt over hvor mange unike bruker som er avvist, men
de ansatte antar at det dreier seg om svært mange. Forslagsstillerne
mener dette tydelig viser at det er behov for flere brukerrom, samt
at antallet brukere og behovet for dette skadereduserende tilbudet
vil øke om nødvendige lovendringer vedtas. Det må være et mål at ingen
skal avvises fra dette viktige tilbudet for noen av landets mest
utsatte innbyggere.
Forslagsstillerne
viser til at det etter lovendringen i 2019 har vært en betraktelig
økning i inhalasjon av rusmidler ved brukerrommet, noe som er en
ønsket utvikling der farligere injeksjoner blir erstattet. Forslagsstillerne
viser til at det i lovverket fortsatt er et kriterium for å kunne
benytte brukerrommet at man har en helseskadelig injeksjonspraksis
og langvarig rusavhengighet. Forslagsstillerne mener det er nødvendig
med en umiddelbar lovendring som fjerner kriteriet i loven om at man
må ha hatt en helseskadelig injeksjonspraksis for å få bruke brukerrom
med kompetent helsepersonell rundt seg. I sin ytterste konsekvens
vil en slik lov kunne føre til at inhalerende rusavhengige går tilbake
til injisering.
Forslagsstillerne
viser til at brukerromssloven oppstiller mange krav til hva et brukerrom
skal inneholde. Blant annet skal et brukerrom inneholde et injiseringsrom
et fremmøterom, et samtalerom og et inhaleringsrom samt ha tilgang
til et behandlingsrom. Det oppstilles også en rekke krav til oppgaver,
se f.eks. § 5 i brukerromsforskriften. Kommuner kan etablere brukerrom som
et supplement til den øvrige helse- og omsorgstjenesten, men det
er ikke et krav. Forslagsstillerne mener det bør etableres flere
brukerrom flere steder i tilknytning til kravet som allerede stilles
til kommunene om å dele ut brukerutstyr. Forslagsstillerne viser
til at en fjerdedel av kommunene på tross av lovkrav ikke tilbyr
gratis utstyr. Helsedirektoratet har (gjennom forskningsinstituttet
KORFOR) kartlagt tilgangen på gratis brukerutstyr i norske kommuner,
som viser at en fjerdedel av sprøytebrukerne bor i kommuner som
ikke tilbyr gratis brukerutstyr. Helsedirektoratet slår fast at
kommunene har plikt til å gjøre sterilt brukerutstyr tilgjengelig
for sprøytebrukere i kommunen, og har bedt statsforvalterne etterse
dette gjennom sine tilsyn med kommunene.
Etter lov om vern
mot smittsomme sykdommer § 7-1 er kommunene pliktige til å forbygge
smitte med blodbårne sykdommer. Utstyr for skadereduksjon omfatter
utstyr for injisering eller røyking av rusmidler, nalokson nesespray,
kondomer/glidemiddel eller engangs tannbørster. Forslagsstillerne
tror at kommuner/byer av mindre størrelser vil slite med å imøtekomme
alle kravene ved etablering av brukerrom, men samtidig må flere
kommuner få opprettet bedre tilbud enn i dag. Forslagsstillerne
mener derfor det bør gjøres en vurdering av om det kan gis unntak
fra lov og forskrift for enkelte krav ved etablering av brukerrom
i mindre byer og tettsteder. Det er etter forslagsstillernes syn
viktigere at det etableres flere brukerrom, enn at absolutt alle
krav må innfris. Forslagsstillerne viser til at fremmøterom og samtalerom
(og til og med inntaksrom) på mindre steder kan etableres i ett
og samme rom. På mindre steder kan kanskje også tilgang til behandlingsrom
dekkes av helsetjenester i samme bygg, eller i nærheten, men fra
en annen tjeneste. Det vil også kunne være nyttig å gjøre unntak
fra krav om inhalasjonsrom – da dette kan være krevende og dyrt
å opprette. Forslagsstillerne viser til at det er mer risikofylt
å injisere og derfor viktigere at denne atferden overvåkes av utdannet
helsepersonell. Samtidig kan man komme i relasjon til bruker for
å gi skadeforebyggende råd også ved injeksjon alene. Det er enklere
og mindre risikofylt å inhalere hjemme alene.