Likeverdig
omsorgstilbud for alle enslige mindreårige asylsøkere
I dag får barn og
ungdom som er mellom 15 og 18 år når de ankommer Norge og søker
beskyttelse, tilbud om å bo på asylmottak for enslige mindreårige
i regi av Utlendingsdirektoratet (UDI), jf. utlendingsloven § 95 andre
ledd, til forskjell fra barn under 15 år, som får tilbud om plass
på et omsorgssenter for mindreårige i regi av Barne-, ungdoms- og
familieetaten (Bufetat).
FN har flere ganger
kritisert Norge for dette skillet, som i praksis innebærer store
forskjeller i bemanning og barnefaglig kompetanse. Som følge av
den nye barnevernsreformen som trådte i kraft 1. januar 2022, skal alle
ansatte på omsorgssentre har relevant utdanning på minimum bachelornivå.
Reformen medfører også krav om at ansatte i lederstilling skal ha
barnevernfaglig eller annen relevant mastergradutdanning innen 2031. På
asylmottak for enslige mindreårige er det bare krav om å ha tre
fagansvarlige med relevant barnefaglig utdanning på høyskolenivå.
I tillegg skal de ha én ansatt som er utdannet barnevernspedagog.
Når det gjelder bemanning,
har Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (BUFDIR) opplyst til
NRK at det normalt er én voksen på jobb per tre barn. Det kan bo opptil
9 barn på hver avdeling. Det fremgår av den nyeste utgaven av rundskrivet
til UDI om drift av asylmottak for enslige mindreårige at det minimum
skal være to ansatte til stede 24 timer i døgnet. UDI opplyser til
NRK at det vanligvis er flere ansatte på dagtid. Blant mottakene som
er i drift i dag, kan det bo opptil 42 ungdommer på hver avdeling.
Norges institusjon
for menneskerettigheter (NIM) har ved flere anledninger pekt på
at barn som bor på asylmottak, får et mer begrenset omsorgstilbud
enn barn som barnevernsmyndighetene har omsorg for, og at barnekonvensjonen
forplikter staten til å sørge for at enslige mindreårige asylsøkere
får et omsorgstilbud som er likeverdig med det øvrige barn under
statens omsorg får.
For at et ulikt omsorgstilbud
skal være i tråd med barnekonvensjonen, må den ulike behandlingen
ha en legitim og faglig forankret begrunnelse og ikke være uforholdsmessig.
Det inngår i vurderingen at hensynet til barnets beste skal være
et grunnleggende hensyn i alle avgjørelser som gjelder barn, jf.
Grunnloven § 104 annet ledd og barnekonvensjonen artikkel 3 nr.
1. Det skal derfor mye til for å legge til grunn at forskjellsbehandling
av barn til barns ugunst er rettmessig etter konvensjonen.
I «Temarapport 2016:
Omsorg for enslige mindreårige asylsøkere» konkluderer NIM med at
«den forskjellsbehandling
enslige mindreårige asylsøkere over 15 år er utsatt for når det
gjelder omsorgstilbud, er i strid med barnekonvensjonens bestemmelser».
NIM viser til at
det alternative omsorgstilbudet som gis enslige mindreårige asylsøkere
på mottak, ikke er likeverdig med det alternative omsorgstilbudet
som tilbys enslige mindreårige asylsøkere under 15 år. Det skiller
seg også markant fra det tilbudet som gis øvrige barnevernsbarn.
NIM skriver videre
at det er vanskelig å se noen legitim begrunnelse for dette, ut
over økonomiske hensyn. Retten til nødvendig omsorg er så grunnleggende
at økonomiske hensyn vanskelig kan begrunne en slik forskjellsbehandling.
NIM henviser i den forbindelse til forskning som viser at også enslige
mindreårige over 15 år har store omsorgsbehov, slik at de store
forskjellene vanskelig kan legitimeres ut fra mindre omsorgsbehov.
Kirsten Kolstad Kvalø,
seniorrådgiver hos NIM, uttaler til NRK 5. januar 2023 at forskjellsbehandlingen
av enslige mindreårige asylsøkere under og over 15 år er
«eit av dei aller
mest eksplisitte og tydelege menneskerettsbrota vi har i Noreg».
Kvalø viser til at
Norge bryter barnekonvensjonen på flere punkter, jf. barnekonvensjonen
artikkel 2, 20 og 22, som må leses i sammenheng. Når man gir én
type omsorg til én gruppe barn og en annen type omsorg til en annen
gruppe barn, og det er nivåforskjeller i dem, kan forskjellsbehandling
bare forsvares dersom den er legitim, jf. diskrimineringsvernet
i artikkel 2. I artikkel 22 står det at barnet skal gis samme beskyttelse,
både av omsorgstilbud og rammeverk, som finnes rundt andre barn
som er uten familiemiljø. Forskjellsbehandling av enslige mindreårige
asylsøkere basert på alder er dermed ikke legitimt, siden dette
ikke er noe man praktiserer overfor norske barn.
Forslagsstillerne
fremmer på denne bakgrunn forslag om at enslige mindreårige asylsøkere
skal være under barnevernstjenestens ansvar frem til fylte 18 år
med medfølgende etterverntilbud til fylte 25 år.