Bakgrunn
Kommunene skal nå
slutte å rapportere til Helsedirektoratet om hvor mange som står
på venteliste for å få en heldøgns omsorgsplass. Alle som står på
venteliste, har oppfylt kommunens kriterier for å få en sykehjemsplass,
altså kvalifiserer de til en plass og har fått vedtak om at de skal
få en sykehjemsplass, som kommunen ikke kan tilby.
En av Norges grunnverdier
er åpenhet. For folks tillit til demokratiet er det viktig at politiske
prosesser, informasjon og offentlige fellesskap er åpne og gjennomsiktige.
Det gjelder både i det offentliges favør og disfavør. For at folket
skal kunne gjøre gode demokratiske valg, er det en viktig faktor
at man også er opplyst. Når regjeringen beslutter å fjerne den offentlige
oversikten over hvor mange som står på venteliste for heldøgns omsorgsplasser,
fjerner de informasjon som er relevant og viktig for offentligheten.
Forslagsstillerne
mener eldreomsorgen står overfor en krevende tid, der regjeringen
blant annet har kuttet i investeringstilskuddet for heldøgns omsorgsplasser samtidig
som man vet at behovet for heldøgns omsorgsplasser vil bli større
i årene som kommer. Det er viktig at man fra politisk hold forbereder
samfunnet på økningen i antall eldre som vil komme. For at både
lokalpolitikere og øvrig befolkning skal ha oversikt over et viktig politisk
område, er det viktig at praksisen med offentlig oversikt over ventelistene
til sykehjemsplasser videreføres.
Samtidig er det oppsiktsvekkende
at regjeringen selv gir signaler om at oversikten ikke har noen
verdi. Forslagsstillerne mener det viser mangel på vilje til åpenhet
og transparens i grunnlag og informasjon man baserer politiske beslutninger
på. Kommunene vil uansett føre statistikk og oversikt, og det er
derfor helt naturlig at dette samles i en felles nasjonal database
der vanlige folk, folk som står på venteliste, og lokalpolitikere
kan innhente nødvendig informasjon.
Helsedirektoratet
har varslet at det vil komme en ny og bedre oversikt over ventelistene,
uten å presisere hva denne oversikten skal innebære. Forslagsstillerne
mener det er naturlig at dagens oversikt videreføres frem til en
bedre oversikt er på plass. Likevel er det viktig at den nye oversikten
gir tilstrekkelig informasjon til å vite hvordan det egentlig står
til med sykehjemsdekningen. Selv om de som oppfyller kravene for
en sykehjemsplass, i utgangspunktet skal få en plass med en gang,
ser man at ikke alle kommuner klarer å oppfylle dette. Da er det
viktig med åpenhet og god informasjon for å vite hvor skoen trykker.
Derfor bør den nye
oversikten ikke bare inneholde oversikt over hvem som har fått vedtak
om sykehjemsplass, men som kommunen ennå ikke har klart å plassere.
Den nye oversikten bør også vise hvor mange som har søkt om heldøgns
omsorgsplass, men som ikke har fått dette innvilget, i tillegg til
informasjon om begrunnelsen for avslaget og hvor lenge man i snitt
står på venteliste før man får plass. Noen kommuner setter skyhøye
krav til hvor syk man må være for å kvalifisere til en sykehjemsplass,
og har derfor få som står på venteliste, fordi det er få som oppfyller
kravene.
I dag er det opp
til hver enkelt kommune å lage kriterier som må oppfylles for å
kvalifisere til å få en heldøgns omsorgsplass. Konsekvensen av forskjellige kriterier
er at det også blir store forskjeller når det gjelder terskelen
for å motta en heldøgns omsorgsplass og omsorgstilbudet folk får,
kun på grunn av hvilken kommune man sogner til. Forslagsstillerne
viser til at Fremskrittspartiet lenge har advart mot lottotilstander
i eldreomsorgen, der forskjellene i tilbudet er altfor store fra
kommune til kommune. Forslagsstillerne mener derfor det er viktig
å få flyttet finansieringsansvaret for eldreomsorgen fra kommune
til stat for å skape et likt omsorgstilbud i hele landet, og at
kriteriene for å få en heldøgns omsorgsplass blir like i hele landet.
I perioden 2016 til
2021 fikk Fremskrittspartiet gjennomslag for en forsøksordning med
statlig finansiering av omsorgstjenester. Kommunene som tok del
i forsøksordningen, var fornøyd med resultatene og ordningen som
helhet. Fremskrittspartiet mener ordningen bør utvides og innføres
i hele landet på grunn av de mange utfordringer en ser i eldreomsorgen
i dag. Altfor mange kommuner nedprioriterer å ha gode og trygge omsorgstjenester,
mens andre kommuner har gode tjenester. Fremskrittspartiet mener
et viktig prinsipp er at omsorgstilbudet skal være godt, uavhengig
av hvor i landet man bor.