Representantforslag om at trekk i rammetilskudd for ekstraordinære inntekter fra konsesjonskraft gjennomføres i tråd med de forutsetningene som regjeringen presenterte for de berørte kommunene og Stortinget
Dette dokument
- Representantforslag 94 S (2022–2023)
- Fra: Helge André Njåstad, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen, Marius Arion Nilsen, Morten Wold og Frank Edvard Sve
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Bakgrunn
Regjeringen presenterte den 28. september 2022 en ny skattepakke med formål om å fordele overskuddene fra naturressursene bedre. Et element i skattepakken var forslag om en ordning med trekk i rammetilskudd for kommuner og fylkeskommuner med konsesjonskraft i høyprisområder, Østlandet (NO1), Sørlandet (NO2) og Vestlandet NO5).
Mottakelsen i Kommune-Norge var avdempet siden det på denne pressekonferansen var sagt at dette ville medføre trekk i rammetilskudd tilsvarende «anslagsvis under en tredjedel av den anslåtte verdien av konsesjonskraften bare i 2023». Det samlede trekket på 3 mrd. kroner var beregnet ut fra en forventet spotmarkedspris på 200 øre/kWh.
Under pressekonferansen 28. september 2022 gav regjeringen kommunene disse opplysningene om grunnlaget for den foreslåtte ordningen:
«Regjeringen legger opp til at deler av de ekstraordinære inntektene kommunene nå har fra konsesjonskraft deles med fellesskapet.»
«Regjeringens forslag om å trekke 3 mrd. kroner tilsvarer anslagsvis under en tredjedel av den anslåtte verdien av konsesjonskraften bare i 2023.»
Fremskrittspartiet stemte for et slikt trekk under behandlingen av statsbudsjettet for 2023, men da under forutsetning av at dette var den modellen som kommunene selv aksepterte.
Regjeringen har i ettertid endret forutsetningene på avgjørende punkter, men fastholder det vedtatte trekket i rammetilskudd på 3 mrd. kroner fra kommunesektoren.
I brev 22. desember 2022 til berørte kommuner og fylkeskommuner orienterte kommunal- og distriktsministeren om hvilke trekk i rammetilskuddene de enkelte kommunene ville få. Det nærmere grunnlaget for de enkelte trekkene ble offentliggjort i tabell 10. januar 2023. De vedtatte trekkene i rammetilskuddene viser seg å være langt høyere i prosent enn det kommunene ble forespeilet, og det som lå til grunn for Fremskrittspartiets tilslutning i Stortinget. Det har medført stort engasjement fra de berørte kommunene, som opplever at tilliten mellom stat og kommune igjen er satt i spill.
Det er på det rene at regjeringens trekk i rammetilskuddene bygger på helt andre forutsetninger enn det kommunene ble forespeilet. Mens det ble varslet et trekk i rammetilskuddene begrenset til en andel av forventede ekstraordinære inntekter og tilsvarende «anslagsvis under en tredjedel av den anslåtte verdien av konsesjonskraften bare i 2023», tilsvarer det faktiske trekket 60 prosent av bruttoverdien av konsesjonskraften.
Forslagsstillerne finner det kritikkverdig at regjeringen uten forvarsel og uten nærmere begrunnelse endrer spillereglene under «spillets gang» med store negative virkninger for kommunesektoren. Forslagsstillerne finner det også kritikkverdig at regjeringen i ettertid har endret de spillereglene Stortinget ble invitert til å gi sin tilslutning til. Regjeringen har satt flere kommuner i en vrien situasjon ved å endre spillereglene underveis, og flere kommuner har vedtatt budsjetter som på grunn av de høyere trekkene i rammetilskuddene ikke lenger er i balanse. Regjeringen har, slik forslagsstillerne ser det, vist en respektløs atferd overfor de berørte kommunene.
Stortinget bør derfor klargjøre prinsippene for dette trekket i tråd med det grunnlaget og de forutsetningene regjeringen presenterte 28. september 2022 og i forslag til statsbudsjett for 2023, 6. oktober 2022.
Regjeringens prisanslag for 2023 på 200 øre/kWh har allerede vist seg å være for høyt. Kommuner som selger konsesjonskraften i spotmarkedet i 2023, vil da oppnå lavere fortjeneste enn det trekket bygger på. Med en slik måte å legge opp trekket på veltes hele risikoen for spotmarkedsprisens utvikling over på kraftkommuner i de tre prisområdene.
Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende
Stortinget ber regjeringen sikre at trekket i rammetilskuddet ved høye konsesjonskraftinntekter blir i tråd med de forutsetningene som regjeringen presenterte 28. september 2022 og som Stortinget ga sin tilslutning til ved behandlingen av statsbudsjettet for 2023. Trekket skal tilsvare under en tredjedel av den anslåtte verdien over 70 øre/kWh av konsesjonskraften i 2023.
Helge André Njåstad |
Hans Andreas Limi |
Roy Steffensen |
Marius Arion Nilsen |
Morten Wold |
Frank Edvard Sve |