Bakgrunn
En Ungdata-undersøkelse
fra 2022 viser at tolv prosent av jentene og tre prosent av guttene
i videregående skole har blitt presset eller tvunget til seksuelle handlinger
eller samleie. Rapporten avslører i tillegg at 20 prosent av jentene
og åtte prosent av guttene har opplevd ufrivillig seksuell beføling.
Mange barn og unge vokser i dag
opp med kunnskap hentet fra den digitale verden. Porno er blitt
nåtidens lettest tilgjengelige seksualopplyser. Her er det mekaniske,
ufølsomme og karikerte bilder av spesielle kropper og samleier.
Obligatorisk undervisning og pensum om seksualitet, kjønnsidentitet
og seksuell helse er så å si fraværende i profesjonsstudiene ved
universiteter og høyskoler.
I februar 2022 lanserte
Sex og samfunn den største kartleggingen av seksualitetsundervisningen
i skolen som noensinne har blitt gjennomført. Totalt 10 000 elever
i alderen 16–17 år ble spurt, og omtrent 1 000 har svart. Tilsvarende
mange lærere har svart. Undersøkelsen kunne konkludere med at både
elever og lærere ønsket seg endringer når det kom til seksualitetsundervisningen.
Elevene ble spurt
om hva de syntes om denne undervisningen, hvor mye undervisning
de hadde fått, og hvilke tema det ble undervist i. Undersøkelsen
så også på hvilke tema elevene savnet, deres opplevelese av underviserne
og hva elevene mente kunne forbedre seksualitetsundervisningen.
Nesten halvparten av elevene opplevde ikke at kvaliteten på seksualitetsundervisningen
i skolen var god. 7 av 10 elever rapporterte at de ønsket seg mer
seksualitetsundervisning, derav 89 prosent av jentene. Nær 70 prosent
av elevene ønsket å lære mer om alle tema. 66 prosent av elevene
sa det var tema de savnet i opplæringen. 8 av 10 elever mente at
seksualitetsundervisning var viktig for å få et godt forhold til egen
kropp.
Av de 1 000 lærerne
som svarte, ønsket tre av fem mer seksualitetsundervisning i skolen.
69 prosent oppga at de faglig sett var ganske eller meget interessert
i seksualitetsundervisning. 22 prosent av lærerne mente at kvaliteten
på seksualundervisningen var tilfredsstillende, og kun 12 prosent
var ganske eller helt enige i påstanden om at de i løpet av sin
utdannelse fikk kunnskap om seksualitetsundervisning som de kunne
bruke i sin arbeidshverdag. Både elevene og lærerne ønsket opplæring
og faglig støtte av helsesykepleier eller eksterne aktører med tilsvarende
kompetanse. Rapporten viser også at lærere etterspør kursing og
støtte fra skolehelsetjenestene for å bedre seksualundervisningen.
Forslagsstillerne
mener at rapporten til Sex og samfunn viser til svært alvorlige
tall. Forslagsstillerne mener at arbeidet med seksualitetsundervisning
ikke kan overlates kun til kommunene. Det trengs et nasjonalt løft
for seksualitetsundervisningen i skolen og barnehagen.
Forslagsstillerne
mener at seksualitetsundervisning i 2023 må være oppdatert i innhold
og begrepsbruk. I Sex og samfunns kartlegging forteller elevene
som har hatt seksualitetsundervisning ofte at hovedfokus har vært
grensesetting og forebygging av sykdommer og graviditet. God seksualitetsundervisning
rommer mer enn bare disse temaene.
FN, ved UNICEF, har
utarbeidet en veileder for god seksualundervisning. Følgende punkter
trekkes frem som viktige å gjennomgå i undervisningen: følelser, anatomi
og fysiologiske endringer i kroppen under pubertet, svangerskap
og fødsel, prevensjon, kjønnssykdommer, grensesetting og noe kjønnsidentitet.
Dette sammenfaller med det som står i læreplanverket LK20 (Kunnskapsløftet
2022). Ved LK20 ble kompetansemål om seksualitet innlemmet i flere
fag, noe forslagsstillerne synes er bra, og forslagsstillerne ser
frem til å se hva som skjer når LK20 får tid til å virke.
Det som skiller UNICEF
sin veileder og norsk læreplan, gjelder positiv og helsefremmende
seksualitet. Forslagsstillerne ønsker at læreplanverket skal være
en helhetlig ramme for dette.
Forslagsstillerne
mener at positiv seksualitet er helsefremmende og forebyggende mot
psykiske og fysiske plager. Dette gjør at positiv seksualitet med
sin helsegevinst er en del av en helhetlig ramme for folkehelse.
Læreplanverket og seksualundervisningen må gjenspeile dette og ha
en naturlig ramme rundt positiv og helsefremmende seksualitet.