Bakgrunn
Det er ved flere anledninger
kommet frem en rekke alvorlige saker i både i TV 2 og NRK der pasienter
som er utsatt for behandlingssvikt, har fått sin rettssikkerhet truet
og ikke er blitt godt nok ivaretatt i møte med Norsk pasientskadeerstatning
(NPE). Forslagsstillerne har selv vært i kontakt med pasienter som
har uttrykt sin frustrasjon i møte med NPE. Mye tyder på at et ukjent
antall beslutninger ikke er blitt gjort på objektivt grunnlag. Pasienter
er blitt avvist uten at de hverken har blitt undersøkt eller vært
i kontakt med NPE.
NPE og ankeinstansen
Helseklage behandler erstatningssaker etter pasientskader som følge
av behandlingssvikt i helsevesenet. De siste fem årene har NPE behandlet
erstatningskrav fra nærmere 30 000 nordmenn som mener de er blitt
feilbehandlet i helsevesenet. Forslagsstillerne mener det er svært
uheldig at pasienter som har fått livskvaliteten sin nedsatt som
følge av behandlingssvikt i helsevesenet, føler at de ikke blir
tatt på alvor i NPE.
Det er blitt rettet
kritikk mot NPE fra flere hold. Eksempelvis har 18 av de fremste
advokatene på pasientskadesaker uttrykt alvorlig kritikk mot NPE
og deres system. Det som trekkes frem, er blant annet at det ikke
legges opp til møter med de skadelidende. Det kan gjøre at det er
viktige momenter som søker/klager har, men som vedkommende ikke
får mulighet til å utdype og eller presisere, og som vil kunne ha
innvirkning på resultatet. NPE baserer heller beslutningene på epikriser
og journaler. Det fratar pasientene muligheten til å forklare sin
egen livssituasjon og skaper ensidighet i sakene.
Advokatene har også
uttrykt bekymring for pasientenes rettssikkerhet. Advokat Mari Grefslie
sier blant annet til TV 2:
«Etter min oppfatning
utredes sakene ofte ikke godt nok, og dette kan innebære et rettssikkerhetsproblem.»
Det nevnes også fra
en annen advokat at de oppfatter at NPEs sakkyndige ikke er objektive,
men at de fremstår som advokater på vegne av forvaltningen. Det er
alvorlig.
Forslagsstillerne
mener vanskelighetene pasienter opplever med NPE og Helseklage,
innebærer store utfordringer for pasientenes rettssikkerhet og pasienters tillit
til den offentlige forvaltningen og NPE. At mange pasienter føler
de ikke blir hørt, sett og tatt på alvor, skaper en skjevhet og
mistillit hos pasientene og alle norske innbyggere som benytter
seg av det offentlige helsevesenet.
I tillegg har man
nå også sett eksempler på at NPE kan redusere utbetalingen til pasienter
fordi legen i NPE mener at pasienten ikke vil leve lenge nok, jf.
innslag på NRK Dagsrevyen 11. desember 2022.
Disse forholdene
viser med all tydelighet at det nå er nødvendig med en full gjennomgang
av ordningen med NPE, for å avdekke feil og mangler ved systemet
og se på hvordan man kan styrke pasientenes rettssikkerhet og tilliten
til den jobben NPE er satt til å gjøre.
Det er helt nødvendig
at man har et system som ivaretar pasientenes rettssikkerhet, og
som spiller med, ikke imot, pasientene. Pasienter som er utsatt
for behandlingssvikt, skal være trygge på at de får en grundig og
god gjennomgang av pasientskadesaken sin.
I mediene har det
også fremkommet at pasienter som har hatt en sak til behandling
i NPE, har måttet vente i opptil flere år for å få saken sin ferdigbehandlet. Forslagsstillerne
mener det er uholdbart at mennesker som er utsatt for behandlingssvikt
i det norske helsevesenet, må vente unødvendig lenge på å få saken
sin behandlet av NPE.