Tillitsreform
i Arbeidstilsynet
Allerede i 2018 advarte
hovedtillitsvalgt i NTL Arbeidstilsynet mot ABE-reformens negative
konsekvenser for norsk arbeidsliv og hvordan Arbeidstilsynet ikke tålte
flere kutt gjennom reformen. Ifølge tillitsvalgte førte kuttene
til at etaten måtte nedprioritere viktige oppgaver, som for eksempel
å forebygge ulykker, sykdom og uførhet. Arbeidstilsynet har de siste
årene fått flere oppgaver og større ansvar, men er samtidig blitt
presset på tid, penger og folk.
Samtidig som kutt
gjennom ABE-reformen må erstattes av økte ressurser, må tilsynet
styres i tråd med målet om tillit og økt medbestemmelse for å kunne
bruke ressursene effektivt. Stram målstyring og bestiller-utfører-modeller
står i skarp kontrast til et slikt mål. Økt tillit vil fremme, mens
økt grad av måling og kontroll av de ansatte vil hemme, Arbeidstilsynets
samfunnsoppdrag.
Framfor systemer
som kontrollerer de ansatte, slik som antall vedtak, bør oppmerksomheten
heller rettes mot at samfunnsoppdraget til Arbeidstilsynet løses
på en god måte. I dag ser man imidlertid at det altfor ofte rapporteres
på en lang rekke detaljer i offentlig sektor, ofte pålagt av forskjellige
styringsnivåer. Det ender med at det som måles, blir det viktige,
i stedet for at det viktige måles.
Arbeidet med en tillitsreform
i Arbeidstilsynet må bygge på respekt for faglige vurderinger, aktiv
medbestemmelse for de ansatte, tilstedeværende lederskap og kvalitativ
gjennomgang av resultat. Medbestemmelsesordninger er et sentralt
verktøy for å sikre samarbeid mellom ledelse og ansatte og bidrar
til at ansattes kompetanse legges til grunn i styring og organisering
av arbeid. Derfor foreslås det å erstatte ABE-reformen med en tillitsreform
i Arbeidstilsynet.