Forskjellig
bruk av forholdstall og delingstall i bruttopensjon og samordningsfradrag
(asymmetrisk bruk)
Årsaken til samordningsfellen
er at Stortinget vedtok endringer i lov om samordning av pensjons-
og trygdeytelser som gjorde at det fra 2011 ble forskjellig bruk
av forholdstall ved beregning av bruttopensjonen og i beregningen
av samordningsfradraget. Etter samordningsloven § 24 foretas samordningen
rent teknisk slik at forholdstallet ved beregning av bruttopensjonen
ikke kan bli lavere enn 1 000 ved arbeid ut over 67 år+, mens forholdstallet
som benyttes i samordningsfradraget, fortsetter å reduseres når
man jobber videre ut over denne alderen. Det fører til at bruttopensjonen
holdes fast, mens samordningsfradraget blir høyere og høyere desto
lenger man jobber. Dette fører til at samordningsfradraget gradvis
reduserer tjenestepensjonen til den blir null. En person med gjennomsnittslønn
som er født fra 1944 til 1953, vil miste hele tjenestepensjonen
ved å jobbe til 72–73 år.
Aldersgruppene født
fra 1954 til 1962 har både gammel og ny opptjening av alderspensjon
fra folketrygden og har dermed også to ulike samordningsregler.
En del samordnes på tilsvarende måte som for de eldre årskullene,
mens den andre delen samordnes med pensjon opptjent etter folketrygdloven
kapittel 20 (nytt regelverk).
Den samme effekten
som eldre årskull får når forholdstallet i samordningsfradraget
faller under 1 000, oppstår i nytt regelverk når delingstallet faller
under 13,42. Det er fordi delingstallet ved beregning av bruttopensjonen
som skal samordnes med ny alderspensjon fra folketrygden, ikke går
lavere enn 13,42. Det inntreffer ved alderen hvor man har kompensert
for levealdersjusteringen for disse aldersgruppene. Uten en tilsvarende nedre
begrensning på delingstallet som benyttes i samordningsfradraget,
vil samordningsfradraget øke, og man får samme negative effekt som
for eldre årskull. Tjenestepensjon etter samordning blir altså lavere
desto lenger man står i arbeid.
Problemet løses ved
at forholdstallet ved beregning av samordningsfradraget begrenses
til ikke å bli lavere enn 1 000 (samordningsloven § 24 nr. 1 tredje
ledd) og delingstallet i samordningsfradragene ikke blir lavere enn
13,42 (samordningsloven § 24 a. nr. 3). Se blant annet høringsuttalelse
fra Kommunal landspensjonskasse (KLP) angående tilpasning av alderspensjon
fra offentlig tjenestepensjon til alderspensjon fra folketrygden
etter nye regler av 20. desember 2017. Dette vil ikke gi ansatte
i offentlige stillinger høyere tjenestepensjon desto lenger de jobber,
men det vil forhindre at samordningsfradraget gradvis spiser opp
den tjenestepensjon de ansatte allerede har tjent opp. Effekten
er illustrert i eksemplene i tabellene nedenfor. Personer født etter
1962 er ikke berørt av forslagene.
Dagens samordningsregler
Født i 1944
|
Født i 1958
|
Født i 1963
|
Uttaksalder
|
Årlig pensjon
|
Uttaksalder
|
Årlig pensjon
|
Uttaksalder
|
Årlig pensjon
|
67
år 1 mnd.
|
103
541 kr
|
69
år 9 mnd.
|
103
076 kr
|
70
år 8 mnd.
|
178
217 kr
|
70
år 1 mnd.
|
42
789 kr
|
72
år 9 mnd.
|
34
536 kr
|
73
år 8 mnd.
|
210
488 kr
|
Med representantforslagets samordningsregler
Født i 1944
|
Født i 1958
|
Født i 1963
|
Uttaksalder
|
Årlig pensjon
|
Uttaksalder
|
Årlig pensjon
|
Uttaksalder
|
Årlig pensjon
|
67
år 1 mnd.
|
103
541 kr
|
69
år 9 mnd.
|
103
076 kr
|
70
år 8 mnd.
|
178
217 kr
|
70
år 1 mnd.
|
103
541 kr
|
72
år 9 mnd.
|
93 383
kr
|
73
år 8 mnd.
|
210
488 kr
|