Bakgrunn
Forenklet forelegg er en reaksjon
på et mindre lovbrudd, hvor saken avgjøres på stedet uten anmeldelse
og etterforskning. Forenklet forelegg brukes blant annet ved mindre
overtredelser av vegtrafikkreglene og lovbrudd ved bruk av fritids-
og småbåter.
Den som har begått
lovbruddet, får tilbud om å vedta forenklet forelegg og må betale
penger til statskassen. Den som ikke vedtar forelegget, blir anmeldt.
Politibetjenter har myndighet til å skrive ut forenklet forelegg ved
mindre overtredelser av vegtrafikkloven og småbåtloven. Tollbetjenter
kan skrive ut forenklet forelegg ved mindre overtredelser av tolloven.
Hvor mye penger man
må betale, er bestemt av faste satser for den enkelte type lovbrudd.
Disse satsene er blant annet regulert i forskrift om forenklet forelegg
i vegtrafikksaker.
Når det gjelder andre
saker, slik som promillekjøring, er standard bot 1,5 x månedslønn.
Dette systemet kan også innføres som en standard for andre forenklede forelegg.
I andre land, som Finland, Sveits og Storbritannia, er bøtene koblet
til inntekt. Trafikkbøtene i Norge er allerede i stor grad automatisert
gjennom fotobokser, og det vil være teknisk mulig å koble boten
opp mot inntekt. Det samme vil gjennom tekniske løsninger være mulig
for forenklede forelegg som blir utskrevet på stedet.
I Finland og Sveits
har de valgt å innføre en progressiv modell hvor størrelsen på boten
beregnes etter inntekten til vedkommende. I Finland er ordningen
slik at hvis man bryter fartsgrensen med mer enn 20 km/t, knyttes
boten til siktedes inntekt. En slik ordning bidrar til rettferdighet
fordi den sikrer at folk betaler etter evne i stedet for etter en
fast sats som rammer svært ulikt. Slik systemet er i Norge i dag,
vil man få 6 000 kroner i bot hvis man kjører 20 km/t over fartsgrensa
i en 50-sone. For en person med 50 mill. kroner i årsinntekt vil
ikke disse 6 000 kronene spille noen særlig stor rolle. Mens for
en minstepensjonist, student eller aleneforsørger kan en slik bot
føre til at de mister hele matbudsjettet for måneden. Dette er et
tydelig eksempel på at dagens system rammer skjevt og urettferdig.
Når en forbrytelse
straffes med fastsatte bøter, så blir det i praksis kun ulovlig
for fattige. Det kan sammenlignes med at man skulle gitt høyere
fengselsstraff til personer med lav inntekt enn til personer med
høy inntekt. For det er slik dagens system med fartsbøter slår ut.
Mennesker med lav inntekt blir utsatt for en høyere straff.
Det er gode grunner
for å utrede hvordan man kan gjøre forenklede forelegg mer progressive.
Det vil gjøre systemet mer rettferdig og støtte legitimiteten til systemet.