Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til at et bredt flertall på Stortinget har konkludert med
at pelsdyroppdrett ikke er forenelig med god dyrevelferd. I 2019
ble lov om forbud mot hold av pelsdyr vedtatt, og loven forbyr oppdrett
av dyr med formål om å utnytte pelsen.
Forslagsstillerne
viser til at mange andre land har gjort det samme som Norge. Land
som Tyskland, Frankrike, Irland, Nederland, Belgia og Østerrike
har alle tatt konsekvensen av de faglige vurderingene og vedtatt
nasjonale forbud mot pelsdyroppdrett.
Den globale pelsproduksjonen
har vært nedadgående over mange år. Stadig færre forbrukere velger
å ikle seg pels, og stadig flere motehus har de siste årene tatt aktive
standpunkt mot å bruke pels i sine kolleksjoner.
Det anslås at 90
prosent av pelsen som produseres i verden, stammer fra oppdrett.
Samlet sett anslås det at den globale pelsindustrien i 2021 omfattet
om lag 23 millioner mink, tolv millioner rever og ni millioner vaskebjørner.
Forslagsstillerne
legger til grunn at pelsdyrene som holdes i land som Kina, Finland
og Russland, ikke har bedre velferd enn pelsdyrene som holdes i
Norge. Det er i dag bred faglig enighet om at rovdyr som holdes
i bur, aldri vil kunne få utløp for sine naturlige adferdsbehov. Fordi
driftsformen er fastslått å være utilstrekkelig, er det ikke relevant
for dyrevelferden hvor pelsproduksjonen foregår.
Bærekraftshensyn
taler også for at hold av dyr som har til formål å utnytte pelsen,
bør fases ut. Dette skyldes både at det benyttes en lang rekke giftige
kjemikaler i produksjonsprosessen, og at det er store klimautslipp forbundet
med pelsdyrhold.
Når de siste norske
pelsdyrfarmene stenger dørene 1. februar 2025, vil det ikke lenger
være lovlig å produsere pels gjennom oppdrett i Norge. Når næringen
er ferdig avviklet, mener forslagsstillerne at et forbud mot innførsel
og omsetning av oppdrettspels i næringsøyemed bør være et naturlig
neste skritt.
Formålet med et slikt
forbud vil være å forhindre næringsmessig omsetning av pels som
stammer fra dyrehold hvor dyrene holdes utelukkende eller primært for
utnyttelse av pelsen. Pels og skinn som er et biprodukt fra kjøttproduksjon,
vil være unntatt, for eksempel skinn fra oppdrettet sau. Pels og
skinn fra dyr som er jaktet eller fangstet i naturen, vil også være
unntatt, for eksempel skinn fra rev som er skutt i forbindelse med
jakt.
Forslagsstillerne
viser til at det finnes presedens for importforbud begrunnet i hensyn
til dyrevelferd. Avgjørelsen i handelstvisten mellom Norge og EU
som omhandlet importbegrensninger på produkter fra selfangst, er
ett slikt eksempel. I denne saken konkluderte WTO med at det finnes
handlingsrom innenfor gjeldende regelverk for å forby import av
produkter som strider mot befolkningens rådende oppfatninger om
dyrevelferd.
Flertallet i den
norske befolkningen er enige med forslagsstillerne i at pelsdyroppdrett
ikke er forenelig med god dyrevelferd. Med utgangspunkt i dette,
og rettslig presedens på området, anser forslagsstillerne det som
fullt mulig å vedta et nasjonalt forbud mot næringsmessig innførsel
og omsetning av pels.
Forslagsstillerne
vil påpeke at Norge har som ambisjon å være verdensledende på dyrevelferdsområdet. Det
er ikke mulig å innta en slik posisjon dersom produksjoner med dårlig
dyrevelferd bare flyttes til utlandet. Norske produsenter vil også
være tjent med en størst mulig grad av harmonisering mellom kravene
i norsk regelverk og kravene som stilles ved import.
Dersom omsetning
av produkter fra pelsdyroppdrett fortsatt skal være tillatt etter
at den norske pelsdyrnæringen er avviklet, vil dette sende et uheldig
signal til de mange oppdretterne som har blitt pålagt å stenge ned
sine virksomheter. Forslagsstillerne mener at alle pelsprodusenter
bør likebehandles, og anser derfor et forbud mot innførsel og omsetning
av produkter fra pelsdyroppdrett som et naturlig neste skritt i
kampen mot uetisk dyrehold.
Forslagsstillerne
vil videre påpeke at pels er et luksusprodukt, og at svært få nordmenn
oppgir at de har kjøpt pels de senere årene. Inntrykket forsterkes
av at mange merkevarer allerede har tatt avstand fra salg av ekte
pels. Over 350 kjente merkevarer og butikker er nå listet som pelsfrie
i Dyrevernalliansens app Dyrevennlig. Et forbud mot å importere
oppdrettspels vil derfor ha minimale konsekvenser for forbrukere
og næringsliv.
Norske myndigheter
har hjemmel i dyrevelferdsloven § 17 til å stille krav til dyrevelferd
ved import. Israel ble i 2021 det første landet som vedtok et forbud
mot innførsel og omsetning av pelsprodukter. Delstaten California
har også hatt et eget forbud mot produksjon og salg av dyrepels
siden 2019. I EU-systemet er det nylig fremsatt et innbyggerinitiativ
som tar til orde for et forbud mot både produksjon og omsetning
av pels innenfor EU/EØS. Dette initiativet har i løpet av få måneder samlet
over 460 000 underskrifter.