Bakgrunn
Det vises til Prop.
1 LS (2022–2023), hvor regjeringen i kapittel 5.2.1 og 5.2.2 omtaler
innføring av hhv. økt sats i grunnrenteskatten for vannkraft for
2022 og innføring av høyprisbidrag (avgift på kraftproduksjon) med
ikrafttredelse allerede fra 28. september 2022.
I omtalen finnes
en gjennomgang av tilbakevirkningsspørsmålet som ligger i regjeringens
forslag, sett opp mot Grunnloven § 97 om at ingen lover må gis tilbakevirkende
kraft. Spørsmålet er reist i omtalen om hvorvidt det foreslåtte
virkningstidspunktet for vannkraftverk med generatorer med samlet
påstemplet merkeytelse på 10 000 kVA eller mer ligger innenfor dette tilbakevirkningsforbudet.
Forslagsstillerne
merker seg at regjeringen påberoper seg å ha gjort en grundig vurdering,
men likevel finner det nødvendig å påpeke følgende:
«Ved behandlingen
av forslaget om avgiften for 2022 er det ønskelig at også Stortinget
vurderer tilbakevirkningsspørsmålet grundig. Stortinget må da ta
hensyn til blant annet statens samlede behov for inntekter og hva
som er en rimelig beskatning av ulike skattesubjekter. I tvilstilfeller
vil Stortingets egen avveining av de berørte interessene og av grunnlovsmessigheten
av regelendringen ha betydning, forutsatt at Stortingets standpunkt
er basert på et overveid syn og der Stortinget har lagt til grunn
et riktig prøvingstema (tilbakevirkningsnorm).»
Den samme oppfordringen
gis om den økte satsen i grunnrenteskatten.
Forslagsstillerne
bemerker at den av regjeringen foreslåtte behandlingsmåte i Stortinget
er uvanlig. Stortinget må kunne forutsette at saker fra regjeringen
er grundig og fullstendig utredet. I dette ligger at utredningsinstruksen
er fulgt, og at juridiske avveininger av forslag som fremmes, er
avklart. Dette er forarbeider regjeringen ikke skal skyve over på
Stortinget, og det er grunn til å bemerke at det er begrensede utredningsressurser
tilgjengelig i den ordinære saksbehandlingen i Stortinget.
Forslagsstillerne peker på at
oppfordringen fra regjeringen til Stortinget om å vurdere tilbakevirkningsspørsmålet
grundig indikerer betydelig tvil om hvorvidt de foreslåtte skatteendringene
står seg i forhold til Grunnloven § 97. Forslagsstillerne oppfatter
begrunnelsen for skatteforslaget som i hovedsak å være knyttet til politiske
ønsker og målsettinger. Det fremstår som uavklart om dette kan omfattes
av «sterke samfunnsmessige hensyn» som kan sette tilbakevirkningsforbudet
i Grunnloven § 97 til side.
Forslagsstillerne
viser til at når regjeringens utredning av spørsmålet om tilbakevirkning
allerede foreligger, finnes det få muligheter for Stortinget til
å gå ytterligere inn i de spørsmål saken reiser, og således også kunne
etterkomme regjeringens ønske om at «Stortinget vurderer tilbakevirkningsspørsmålet
grundig». Da saken reiser spørsmål som må vurderes opp mot en grunnlovsbestemmelse,
må saken forutsettes behandlet på største alvor. Det vises derfor
til at Stortinget iht. Grunnloven § 83 kan innhente Høyesteretts
betenkning om juridiske emner, og at dette ble gjort senest ved
behandlingen av samtykke til deltakelse i to beslutninger i EØS-komiteen
om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2012/34/EU om et felles
europeisk jernbaneområde og rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke,
jf. Innst. 182 S (2020–2021). Forslagsstillerne mener derfor at
det også i denne sak vil være riktig av Stortinget å forelegge Høyesterett
spørsmålet om hvorvidt regjeringens forslag er i overensstemmelse
med Grunnloven.