Bakgrunn
Den norske elbilpolitikken er
et effektivt tiltak for å fase ut fossil energi fra transportsektoren.
Elbiler kan bidra til store kutt i klimagassutslipp i årene fremover
og føre oss nærmere målet om halvering av utslippene fra transportsektoren
innen 2030.
Så langt i 2022 er
det en markedsandel i nybilsalget på 78 prosent for helelektriske
biler, mens elbilandelen for nye varebiler kun er på 21 prosent.
Videre viser tall fra Nordisk elbilbarometer at det er første gang
at elbil er førstevalget blant folk i Norge som planlegger å kjøpe bruktbil.
Brukte elektriske biler teller drøyt 13 prosent av bilmarkedet innenfor
brukte biler på finn.no hittil i år. I samme periode i 2021 lå dette
på 8,6 prosent.
Skal man nå målet
om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være utslippsfrie
i 2025, må lading av elbil bli tilgjengelig og forbrukervennlig
for alle. Dette må til for at stadig nye forbrukere skal våge å
gjøre overgangen til elbil. Ladeselskap som tilbyr hurtiglading,
har i stedet for å gjøre det lettere å være elbilist, vært opptatt av
å eie kundene og låse kundene til registrerte kundeforhold. Kortbetaling
tilbys bare på et lite mindretall av hurtigladestasjoner. I dag
melder mange forbrukere at betaling for hurtiglading er for vanskelig.
Forbrukeren blir kastet ut i en app-jungel, der man må opprette
en haug med kundeforhold.
I Norsk elbilforenings
årlige undersøkelse Elbilisten – med over 16 500 respondenter i
2022 – sier 83 prosent av alle elbilister at de synes det er komplisert
med så mange ladeoperatører og apper. Og 75 prosent av elbilistene
ønsker å kunne betale med betalingskort direkte på laderen («tæpping»).
Ved å sikre mulighet
for betaling via kontaktløs kortbetaling («tæpping») direkte på
offentlig tilgjengelige hurtigladere i hele landet vil det bli mer
attraktivt for flere å skifte til en bil uten utslipp. «Tæpping»
med bankkort vil gjøre lading universelt og tilgjengelig for alle.
Hurtiglading må ses
på som grunnleggende og samfunnskritisk infrastruktur der enkle
og allment tilgjengelige betalingsløsninger må på plass. Som elbilist
kan det være krevende å være avhengig av å bruke en smarttelefon
i minusgrader for å kunne lade bilen. Det er lite hensiktsmessig
at det skal være så vanskelig for folk å kunne betale for lading.
Forslagsstillerne mener også at det vil bli enklere å være elbilturist
i Norge, og særlig turist i distriktene. I dag kan det for eksempel
være svært krevende for en svensk, dansk eller tysk turist å kjøre
elbil i Norge. «Tæpping» med bankkort vil også gjøre det langt enklere
for bilutleiere og reiselivsbransjen å kunne tilby utslippsfrie
turistløsninger i Norge.
Kontaktløs betaling
ligger an til å bli et krav i EU-regelverket, og med krav om ettermontering
fra gitt årstall. Videre er det i 2022 innført krav om kontaktløs kortbetaling
for hurtiglading i Danmark og England, og det vil gjelde i Tyskland
fra 2023.
Forslagsstillerne
mener derfor at tiden er overmoden for regulering for å sikre forbrukervennlig
lading. Det kan man gjøre ved at ladeselskapene pålegges å tilby
betaling med bankkort direkte på laderne («tæpping»). Regjeringen
skal høsten 2022 legge frem en ny nasjonal ladestrategi, og det
er en god anledning til å få på plass regelverk som sikrer dette.