Representantforslag om å sikre forbrukervennlig lading via kontaktløs kortbetaling («tæpping») direkte på alle offentlig tilgjengelige hurtig- og lynladere

Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Den norske elbilpolitikken er et effektivt tiltak for å fase ut fossil energi fra transportsektoren. Elbiler kan bidra til store kutt i klimagassutslipp i årene fremover og føre oss nærmere målet om halvering av utslippene fra transportsektoren innen 2030.

Så langt i 2022 er det en markedsandel i nybilsalget på 78 prosent for helelektriske biler, mens elbilandelen for nye varebiler kun er på 21 prosent. Videre viser tall fra Nordisk elbilbarometer at det er første gang at elbil er førstevalget blant folk i Norge som planlegger å kjøpe bruktbil. Brukte elektriske biler teller drøyt 13 prosent av bilmarkedet innenfor brukte biler på finn.no hittil i år. I samme periode i 2021 lå dette på 8,6 prosent.

Skal man nå målet om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være utslippsfrie i 2025, må lading av elbil bli tilgjengelig og forbrukervennlig for alle. Dette må til for at stadig nye forbrukere skal våge å gjøre overgangen til elbil. Ladeselskap som tilbyr hurtiglading, har i stedet for å gjøre det lettere å være elbilist, vært opptatt av å eie kundene og låse kundene til registrerte kundeforhold. Kortbetaling tilbys bare på et lite mindretall av hurtigladestasjoner. I dag melder mange forbrukere at betaling for hurtiglading er for vanskelig. Forbrukeren blir kastet ut i en app-jungel, der man må opprette en haug med kundeforhold.

I Norsk elbilforenings årlige undersøkelse Elbilisten – med over 16 500 respondenter i 2022 – sier 83 prosent av alle elbilister at de synes det er komplisert med så mange ladeoperatører og apper. Og 75 prosent av elbilistene ønsker å kunne betale med betalingskort direkte på laderen («tæpping»).

Ved å sikre mulighet for betaling via kontaktløs kortbetaling («tæpping») direkte på offentlig tilgjengelige hurtigladere i hele landet vil det bli mer attraktivt for flere å skifte til en bil uten utslipp. «Tæpping» med bankkort vil gjøre lading universelt og tilgjengelig for alle.

Hurtiglading må ses på som grunnleggende og samfunnskritisk infrastruktur der enkle og allment tilgjengelige betalingsløsninger må på plass. Som elbilist kan det være krevende å være avhengig av å bruke en smarttelefon i minusgrader for å kunne lade bilen. Det er lite hensiktsmessig at det skal være så vanskelig for folk å kunne betale for lading. Forslagsstillerne mener også at det vil bli enklere å være elbilturist i Norge, og særlig turist i distriktene. I dag kan det for eksempel være svært krevende for en svensk, dansk eller tysk turist å kjøre elbil i Norge. «Tæpping» med bankkort vil også gjøre det langt enklere for bilutleiere og reiselivsbransjen å kunne tilby utslippsfrie turistløsninger i Norge.

Kontaktløs betaling ligger an til å bli et krav i EU-regelverket, og med krav om ettermontering fra gitt årstall. Videre er det i 2022 innført krav om kontaktløs kortbetaling for hurtiglading i Danmark og England, og det vil gjelde i Tyskland fra 2023.

Forslagsstillerne mener derfor at tiden er overmoden for regulering for å sikre forbrukervennlig lading. Det kan man gjøre ved at ladeselskapene pålegges å tilby betaling med bankkort direkte på laderne («tæpping»). Regjeringen skal høsten 2022 legge frem en ny nasjonal ladestrategi, og det er en god anledning til å få på plass regelverk som sikrer dette.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen fremme lovforslag som stiller krav om at det må tilbys kontaktløs kortbetaling («tæpping») direkte på alle offentlig tilgjengelige hurtig- og lynladere, inkludert en frist for ettermontering på eksisterende ladeinfrastruktur.

18. oktober 2022

Mona Fagerås

Kathy Lie