Fengsel som en straffereaksjon
for barn bør i utgangspunktet ikke forekomme. FNs barnekonvensjon
sier at fengsling av barn bare skal benyttes som en siste utvei
og for et kortest mulig tidsrom. Det er fare for store skadevirkninger
når det gjelder isolasjon av barn.
VG har i en rekke
artikler om Jonatan-saken belyst hvordan barn og unge innsatte kan
oppleve det å sone i fengsel. Dette har aktualisert en debatt rundt
straffeformer for barn, og særlig overgangen mellom å sone i en ungdomsenhet
og fengsel for voksne. Barneombudet har tidligere påpekt at det
er en gruppe ungdom i Norge som er dømt for svært alvorlige straffbare
handlinger, som påbegynner soningen når de er mindreårige, men overføres
til fengsler for voksne når de fyller 18 år. Det har vist seg at
denne overgangen kan være svært vanskelig. Forskning fra Kriminalomsorgens
høgskole og utdanningssenter (KRUS) underbygger dette og peker på at
for flere av barna kan soning i et tradisjonelt fengsel etter tida
i en ungdomsenhet bli en svært traumatisk opplevelse. Dette kommer
i tillegg til at det å få en fengselsstraff i seg selv er en skjellsettende
og svært krevende situasjon for barn. For noen få barn, som Jonatan,
er straffen også tidsubestemt, ved at man dømmes til forvaring.
FNs barnekomité har anbefalt at Norge slutter med forvaring av barn,
og det er behov for å se på dagens praksis.
Det er grundig bevist
at unge ved store langtidsinstitusjoner opplever svakere resultater
i skolen, avhengighet av trygdeytelser og høyere risiko for hjemløshet, fengsling,
uønsket graviditet, tidlig foreldreskap, stoffmisbruk, selvskading
og selvmord (Fransson, Hammerlin og Skotte, KRUS, 2019 s. 38). Kriminalomsorgens
fagstrategi for unge domfelte og innsatte peker videre på at man
i dag har kunnskap om de kognitive og utviklingsmessige forutsetningene
som gjelder unge i alderen 18–24 år. Denne kunnskapen forteller
at unge voksne som gjennomfører straff, har behov for en forsterket
oppfølging. De unge er en sårbar gruppe med sammensatte utfordringer;
mange har utført til dels alvorlig kriminalitet, men ikke sjelden
har de unge også selv vært utsatt for vold og overgrep, de kan slite
med traumer og rusproblematikk, ofte som følge av omsorgs- eller
annen svikt i barndommen. Straffegjennomføring i ung alder vil påvirke
deres videre livsvei. Fagstrategien legger derfor opp til å bruke
ungdomsteam i fengslene for å sikre mer oppfølging av unge domfelte.
Forslagsstillerne
mener imidlertid at dette ikke er tilstrekkelig, og at kriminalomsorgen
må sikres bedre verktøy for å sikre en bedre og mer gradvis tilbakeføring til
samfunnet for de unge dette gjelder. Det finnes i dag ikke et sømløst
system som sikrer en overgang mellom ungdomsenheter og voksenfengsel.
Utredninger som har sett på samordningen mellom sektorer for unge som
er eller står i fare for å komme i konflikt med loven, mener at
aldersgrensen ved 18 år i kriminalomsorgen er i utakt med andre
sektorer: Barnevernet har ettervern til 23 år, og opplæringsloven
gjelder til 25 år. Også internasjonalt lovverk anbefaler at unge
innsatte opptil 21 år får spesielt tilrettelagte regler. Dette gjelder
ikke bare soningsforholdene, men også hvordan ungdom behandles ellers
i systemet (Røde Kors, 2021).
Forslagsstillerne
viser til FNs barnekomités klare anbefaling i generell kommentar
nr. 24 om å la ungdom fullføre påbegynte program ved ungdomsenheter
eller andre tilpassede tilbud. Dette innebærer at det er viktig å
legge til rette for at skolegang, helsehjelp og annen støtte som
ungdommene, får av det tverretatlige teamet i ungdomsfengslene bør
videreføres i en tilpasset form også etter fylte 18 år. Dette vil
være i samsvar med prinsippet i straffegjennomføringsloven § 3 fjerde
ledd om gradvis tilbakeføring, samt FNs minstestandarder for håndtering
av ungdomskriminelle, jf. Beijing-reglene § 3 om at
«Efforts shall also
be made to extend the principles embodied in the Rules to young
adult offenders.»
Forslagsstillerne
mener det derfor bør utredes en opprettelse av egne overgangsinstitusjoner
eller lignende, som bedre kan ivareta unge innsatte mellom 18 og 24
år. Unge voksne har stor kapasitet til læring og potensial for positiv
utvikling, og disse ressursene må utnyttes best mulig under straffegjennomføringen.
Ungdom som har påbegynt en god utvikling i ungdomsenhetene, må få
mulighet til å fortsette denne i eventuell videre soning.