Bakgrunn
Internasjonale trender
i utdanningspolitikken, tydelig inspirert av konkurranseorienterte
styringsverktøy fra kommersiell sektor, har de to siste tiårene gått
i retning av økt vekt på tallfesting, prestasjonstesting og rangering,
ikke minst i grunnskolen. Disse trendene har fått mer og mer fotfeste
også i Norge. Behovet for sammenlignbare data, ofte skapt gjennom
testing, kartlegging og måling, har vært løftet fram som viktig
i arbeidet med å fremme kvalitet og læring.
Dette har ført til
mer prestasjonstesting av elevene i grunnskolen. Det såkalte PISA-sjokket
førte til en vedtatt sannhet om at norsk skole var for dårlig. Løsningene la
vekt på kvantitativ kartlegging og styring av skolehverdagen inn
mot «grunnleggende ferdigheter». Disse skulle fra 2004 måles hvert
år (med et lite opphør i 2006) på hver eneste skole, via standardiserte
prestasjonstester kalt nasjonale prøver.
De nasjonale prøvene
er prøver i lesing, regning og engelsk og gjennomføres hver høst
etter at elevene har startet på 5., 8. og 9. trinn. Resultatene
fra de nasjonale prøvene blir offentliggjort, og hvert år publiseres
nyhetssaker der man kan sjekke hvordan den enkelte skole skårer.
Resultatene har dermed blitt brukt til rangering av skoler og kommuner.
I flere områder av landet har testene blitt gjenstand for prestisjejag
og konkurranse blant skoledirektører og politikere.
Flere bøker har dokumentert
konsekvensene av mål- og resultatstyring i skolen. Lærere fra flere
kommuner stod fram i boka «Lærerkoden» av Magnus Engen Marsdal (2014)
og fortalte om hvilke konsekvenser den utstrakte målingen og testingen
har hatt for elevene. De fortalte om pålegg om å legge bort vanlig
pensum for heller å drille elevene til nasjonale prøver og at andre fag,
som samfunnsfag, fjernes fra timeplanen for at elevene skal øve
til det som skal testes, og de fortalte om ekstreme treningsprogram
der alle de nasjonale prøvene skulle gjennomføres hele tre ganger
i løpet av våren. Det mest alvorlige var at ressurser ble flyttet
til statistisk viktige barn, slik at de som lå nær grensen, ble
prioritert i undervisningen for å forbedre resultatene. De som lå godt
over eller godt under grensen, var mindre viktige fordi de ikke
ville utgjøre noen forskjell på resultatene.
Skoler har også påvirket
resultatene ved å gi svake elever fritak i så stor grad at Pedagogisk
forskningsinstitutt kan vise til statistisk signifikante avvik mellom
skolene etter hvor stor andel elever som fritas.
Forslagsstillerne
viser til at både Utdanningsdirektoratet, lærere, forskere og utviklerne
av nasjonale prøver er enige om at de nasjonale prøvene ikke kan
benyttes som mål på kvaliteten på undervisningen. Til tross for
dette stilles rektorer og lærere til ansvar på bakgrunn av resultatene
fra nasjonale prøver.
Utdanningsforbundet
er tydelig på nettopp dette:
«Nasjonale prøver
er ikke egnet til å måle kvalitet i skolen. De tester utelukkende
grunnleggende ferdigheter på et lavt nivå, og ikke komplekse former
for kompetanse hos elevene. Prøvene dekker et veldig smalt område
av skolens oppdrag. Nasjonale prøver forteller derfor fint lite
om skolens kvalitet eller hvor dyktige lærerne er. De sier mest
om elevenes sosioøkonomiske bakgrunn.»
Forslagsstillerne
viser til at fag som ikke lar seg måle like lett, har blitt tatt
av timeplanen. En rapport av Anne Bamford fra 2012, seks år etter
innføringen av Kunnskapsløftet, viste at tiden forbeholdt kunst-
og kulturfag og praktiske fag i den norske skolen hadde falt fra
20 til 12,4 pst. i løpet av ti år. Det ensidige fokuset på ferdigheter
som kan måles, fortrenger praktisk kompetanse i hele utdanningsløpet.
Barn og unge får dermed ikke oppfylt sin lovfestede rett på en allsidig
og fullverdig opplæring når undervisning og pensum snevres inn mot
det som kan testes.
Kartlegging er nødvendig.
Ved å bruke ulike kartleggingsverktøy får lærerne bedre kjennskap
til elevens styrker og utfordringer, slik at undervisningen i enda større
grad kan tilpasses elevens behov. Men det er i undervisningen, og
gjennom direkte oppfølging, den viktigste kartleggingen gjøres.
Forslagsstillerne
viser til at krav og forventninger om stadig bedre testresultater
setter hele utdanningssystemet under press, ifølge en forskningskartlegging gjort
av Kunnskapssenter for utdanning. Stadig testing gjør at lærerne
velger mer lærerstyrte undervisningsformer, og hemmer bruk av lek
og elevstyrte aktiviteter.
Samtidig viser Ungdata
en økende psykisk uhelse blant unge og at de opplever til dels overveldende
stress og prestasjonspress knyttet til skolen. Ungdata 2022 viste
at over halvparten av elevene sier de ofte eller svært ofte er stresset
av skolearbeidet. Offentliggjøringen av resultatene fra nasjonale
prøver kan ikke forklare dette alene, men det er etter forslagsstillernes
syn åpenbart at den bidrar til stress og press i skolesektoren,
både hos elever og lærere.
Forslagsstillerne
mener det er positivt at regjeringen har satt ned et utvalg for
kvalitetsutvikling i skolen, som oppfølging av regjeringens mål
i regjeringsplattformen om å redusere antall tester i norsk skole.
Det er etter forslagsstillernes syn nødvendig å starte arbeidet
allerede nå, og et svært forsiktig sted vil være å begynne med at
resultatene fra de nasjonale prøvene ikke offentliggjøres.
Forslagsstillerne
mener kunnskap om skolen som system må innhentes gjennom utvalgsprøver,
der testene kun involverer et representativt utvalg av skoler per år.
Metoden vil gjøre det lite aktuelt for medier og politikere å kåre
«kommunens beste/verste skole» og gjøre det mindre sannsynlig at
konkurransementaliteten fester seg i kulturen på den enkelte skole.
Det vil da fortsatt
være anledning for alle lærere på de aktuelle trinnene til å gjennomføre
testen og måle elevenes prestasjoner mot de offisielle resultatene
på landsbasis, hvis de ønsker en slik normeringsprøve for grunnleggende
ferdigheter. Dermed vil også foreldre fortsatt få kjennskap til
barnets faglige utvikling, også her.
Forslagsstillerne
viser til at både Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund mener
nasjonale prøver og tester gir begrenset informasjon for styring
og forskning, og at det derfor er tilstrekkelig at et representativt
utvalg gjennomfører prøvene. Begge forbundene er motstandere av
at resultatene fra nasjonale prøver offentliggjøres, fordi det bidrar
til en rangering mellom skoler og kommuner.