Bakgrunn
Dette forslaget har
til hensikt å endre forrangsbestemmelsen i lov om gjennomføring
i norsk rett av hoveddelen i avtale om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde
(EØS) m.v. (EØS-loven), for å styrke det norske demokratiets handlingsrom
til å ivareta viktige nasjonale interesser.
Forslagsstillerne
viser til at flertallet på Stortinget på ulikt vis har uttrykt ønske
om å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen for å sikre viktige nasjonale
interesser. I Hurdalsplattformen fastslås følgende:
«Regjeringen skal
jobbe mer aktivt for å fremme norske interesser innenfor rammene
av [EØS-]avtalen, og handlingsrommet i EØS-avtalen skal tas i bruk
med særlig vekt på å sikre nasjonal kontroll på områder som norsk
arbeidsliv, energi og jernbane.»
Også Sosialistisk
Venstreparti og Fremskrittspartiet har tatt til orde for å utnytte
handlingsrommet i EØS-avtalen.
Forslagsstillerne
deler regjeringas mål om å bruke handlingsrommet for å sikre nasjonal
kontroll over norsk arbeidsliv, energi og jernbane med mer, og ønsker konkrete
grep for å oppnå målet.
Forrangsbestemmelsen
i EØS-loven er lovens § 2, som i dag lyder:
«Bestemmelser i lov
som tjener til å oppfylle Norges forpliktelser etter avtalen, skal
i tilfelle konflikt gå foran andre bestemmelser som regulerer samme
forhold. Tilsvarende gjelder dersom en forskrift som tjener til
å oppfylle Norges forpliktelser etter avtalen, er i konflikt med
en annen forskrift, eller kommer i konflikt med en senere lov.»
Forslagsstillerne
mener ordlyden i denne bestemmelsen bør endres for å tydeliggjøre
handlingsrommet for å ivareta norske interesser når det er nødvendig.
Et eksempel på hvordan nasjonalt handlingsrom kan styrkes i lov
er den islandske EØS-lovens artikkel 3, gjengitt som følger på stortinget.no:
«Statutes and regulations
shall be interpreted, in so far as appropriate, in conformity with
the EEA Agreement and the rules laid down therein.»
Formuleringen i den
islandske EØS-lovens artikkel 3 om at nasjonale lover og reguleringer
skal tolkes i tråd med EØS-avtalen og dens regler, så langt det
er hensiktsmessig eller passende, etablerer at Island selv kan tolke EØS-avtalen
og tilhørende regelverk, og åpner for at det finnes situasjoner
hvor det ikke er hensiktsmessig å tolke nasjonale regler i samsvar
med EØS-regler. Hæstiréttur Íslands, Islands høyesterett, har i
flere kjennelser vist til artikkel 3 og kommet til at det i disse
sakene er hensiktsmessig at nasjonale regler gis forrang.
Dette representantforslaget
går ut på å endre den norske EØS-loven slik at den åpner for å gi
nasjonale lover og regler forrang når dette er nødvendig og hensiktsmessig,
etter inspirasjon fra den islandske EØS-loven.
Den norske EØS-loven
bygger på EØS-avtalens protokoll 35 om gjennomføringen av EØS-regler.
Protokollens eneste artikkel lyder:
«I tilfelle av mulig
konflikt mellom gjennomførte EØS-regler og andre lovregler forplikter
EFTA-statene seg til om nødvendig å innføre en lovregel om at EØS-reglene
skal gå foran i disse tilfellene.»
EFTAs overvåkingsorgan
ESA har i en såkalt grunngitt uttalelse (Reasoned Opinion 002/20/COL)
hevdet at Island ikke oppfyller sine forpliktelser etter EØS-avtalens
protokoll 35 med henvisning til den islandske EØS-loven. Island
har imidlertid ikke endret sin EØS-lov og har ikke mistet noen rettigheter
i det indre marked. Islands EØS-lov bidrar tvert imot til at uenigheter
mellom ESA og Island om hvordan EØS-avtalen skal tolkes og anvendes,
må prøves i hvert enkelt tilfelle på hvert enkelt saksområde.
31. august 2021 uttalte
daværende stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik for Senterpartiet
til Aftenposten at «Norge bør støtte helhjertet opp om islendingenes
viktige prinsipielle kamp for at EU-regelverk må tilpasses nasjonale
forhold» og at «kampen for norske interesser må starte umiddelbart
etter valget». I samme artikkel fremgår det at Arbeiderpartiet vil
«utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen maksimalt».
Å endre forrangsbestemmelsen,
slik at Norge får en EØS-lov som tydeliggjør muligheten for å la
nasjonale hensyn få forrang når det er nødvendig, er et viktig skritt for
å definere handlingsrommet i EØS-avtalen. Et slikt tiltak vil ikke
minst være et godt virkemiddel for å nå målet om å sikre nasjonal
kontroll på områder som norsk arbeidsliv, energi og jernbane og
for å gjennomføre LO-kongressens vedtak om at norske tariffavtaler
og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EUs regler,
et krav som har bred støtte på Stortinget.