Bakgrunn
Mange gruer seg til
høsten og vinteren på grunn av de høye og stigende strømprisene.
Folk er redde for ikke å ha råd til regningene, og i tillegg trues
arbeidsplasser av de høye prisene. Dermed frykter flere for jobbene sine.
Strømprisene i Sør-Norge
er på rekordhøye nivåer. Samtidig er fyllingsgraden i mange av vannmagasinene i
Sør-Norge på et rekordlavt nivå. Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) har siden mai beskrevet kraftsituasjonen som stram med økt
fare for rasjonering.
Siden høsten 2021
har fyllingsgraden i vannmagasinene vært lav og langt under medianen.
Eksporten fra prisområdet Sørvest-Norge (NO2) forble på et høyt
nivå gjennom høsten 2021 og de første månedene i år. Gjennom våren
og sommeren i år forble det netto eksport til utlandet fra prisområdet.
Man har ingen forsikring
mot at feilene fra høsten 2021 vil gjenta seg, nemlig at vannmagasinene
har lav fyllingsgrad samtidig som det eksporteres i stort monn. Dette
er dårlig beredskap og skader forsyningssikkerheten.
Tiltak for å unngå
rasjonering bør skje uten at prisene blir høyere for husholdninger
og næringsliv. Målet må være å holde prisene på et rimelig nivå
gjennom vinteren når kulda setter inn og folk er avhengige av nok energi.
Dette vil kreve inngrep i dagens marked, som baserer seg på at de
høyeste budene på den europeiske børsen blir styrende for prissettingen,
til tross for at strøm tilsvarende 90 prosent av landets kraftproduksjon
brukes innenlands og ikke eksporteres. Det er urimelig at dette
fører til langt høyere priser i Norge og enorme overskudd til kraftselskapene.
De høye prisene på
gass, som er et viktig element i energiforsyningen i landene Norge
har utenlandskabler til, smitter dermed over på Norge. Det fører
til priser som ikke gjenspeiler den reelle produksjonskostnaden eller
ressurssituasjonen i Norge. Dette påfører husholdningene store ekstrakostnader,
også etter at strømstøtte er utbetalt. Markedsregimet setter dessuten
arbeidsplasser i fare, i tillegg til at store ekstrakostnader veltes over
på forbrukerne.
Man er nå inne i
høsten, temperaturene synker, og oppvarmingsbehovet øker. Samtidig
er situasjonen kritisk for vannmagasinene våre. Fyllingen av magasinene går
saktere enn vanlig samtidig som det er netto eksport til kontinentet
og Storbritannia.
Man har lenge sett
at oppfordringer til kraftselskapene ikke er tilstrekkelig for at
magasinene skal fylles opp, eller at prisene skal holdes nede. Det
trengs økt politisk kontroll over både produksjon og prissetting
om folk skal tåle vinteren. Regjeringen kan innføre restriksjoner
innenfor dagens regelverk og kan forsvare dem ut ifra hensynet til
forsyningssikkerheten i en tid da hele Europa diskuterer hvordan
markedet ikke løser utfordringene en står i. Om dette ikke er mulig,
må regjeringen reforhandle avtalene som regulerer strømeksport,
og sikre nødvendige markedsunntak for norsk vannkraft. Man må ta
i bruk hele verktøykassen for å sikre nok energi til rimelige priser.
Dette er en helt grunnleggende samfunnsoppgave.
De skyhøye strømprisene
innebærer at folk med dårlig og til og med helt vanlig råd får lavere
kjøpekraft. Prisene forsterker økonomiske forskjeller og skaper
fattigdom. Samtidig bruker staten svært beskjedne beløp på å hjelpe
husholdningene med å redusere sitt energiforbruk. Beløpene til dette
er bare økt med 100 mill. kroner av dagens regjering, til 400 mill.
kroner til klima- og energitiltak hos husholdninger og forbrukere
gjennom Enova SF. Forslagsstillerne viser til Innst. 136 S (2021–2022),
jf. Dokument 8:37 S (2021–2022) Representantforslag om å reforhandle
styringsavtalen med Enova SF.
Enova SF, som ble
opprettet med energisparing som et hovedformål, har fått fjernet
energisparing og beredskap fra formålet sitt gjennom styringsavtalen
utarbeidet av regjeringen Solberg, som gjelder fra 1. januar 2021.
Enova trenger å få
energisparing som et mål igjen. I sitt svar på skriftlig spørsmål
i Dokument 15:2576 (2021–2022) har klima- og miljøministeren opplyst
at Enova beregner at prosjekter de har støttet i 2021 og så langt
i 2022, har medført en nettoøkning i årlig strømbruk på om lag 900
GWh. Dette kan være gode tiltak, men arbeidet for redusert energibruk
i husholdningene er svært beskjedent i forhold. For 2021 og så langt
i 2022 er dette beregnet å medføre en reduksjon i strømbruken med
50 GWh per år.
Ordningene for tiltak
i husholdningene og til solenergi er for lite tilgjengelige. Høye
egenandeler innebærer at folk med dårlig eller bare helt vanlig
økonomi vil ha problemer med å benytte ordningene. Regjeringen bør
umiddelbart utarbeide en tilleggsavtale om strakstiltak med Enova.
En vesentlig del av statens ekstrainntekter fra høye strømpriser
bør settes av til dette.
Staten har også et
omfattende energiforbruk, blant annet til kontorbygg. Regjeringen
bør innføre et omfattende energispareprogram i offentlig sektor
med krav til jevnlig rapportering på energibruk.