Lavere
utslipp
Cruisevirksomhet
står for relativt store utslipp, både i Norge og internasjonalt.
Samtidig er det en utslippstype som ikke er strengt nødvendig. Cruisevirksomhet
er den turistaktiviteten med høyest utslipp pr. besøkende. I sum
er det derfor nødvendig å regulere næringen langt strengere enn
i dag.
Stortinget har allerede
allerede startet dette nødvendige arbeidet. Ved behandlingen av
Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling i europeisk samarbeid (Meld.
St. 41 (2016–2017), jf. Innst. 253 S (2017–2018)) i 2018 het det:
«Stortinget ber regjeringen
implementere krav og reguleringer til utslipp fra cruiseskip og
annen skipstrafikk i turistfjorder samt andre egnede virkemidler
for å sørge for innfasing av lav- og nullutslippsløsninger i skipsfarten
fram mot 2030, herunder innføre krav om nullutslipp fra turistskip-
og ferger i verdensarvfjordene så snart det er teknisk gjennomførbart,
og senest innen 2026.»
Norge stiller nå
nullutslippskrav i verdensarvfjordene, som er blant landets fremste
cruisedestinasjoner, innen 2026. Det gir bransjen et sterkt insentiv
til omstilling.
Lokalt i de største
anløpskommunene er de stilt flere andre klima- og miljøkrav i senere
år. I 2019 gikk for eksempel 13 av de største destinasjonene sammen
om en felles 14-punktsliste med krav, mens det i Bergen stilles
nullutlippskrav lokalt fra 2026.
Det er summen av
slike krav som vil sikre en rask omstilling av bransjen i en mindre
klimafiendtlig retning. Ved å stille slike krav også ellers i norsk
farvann, ikke bare i utvalgte fjorder eller enkelte anløpshavner, vil
næringen få et enda sterkere insentiv til omstilling. Man vil også
kunne forhindre «lekkasjetrafikk» til andre fjorder enn verdensarvfjordene,
noe som er en reell trussel med den valgte løsningen. Norge er i
internasjonal målestokk en stor cruisedestinasjon. Hva en gjør nasjonalt,
vil dermed stimulere til utvikling og nyskaping internasjonalt,
som i neste omgang kommer andre land til gode.
Cruisenæringen er
samtidig en av de største kundene i turbussmarkedet i Norge. I flere
fylker er nå overgangen til elektriske busser i gang for fullt i
kollektivtrafikken, og utviklingen ser ut til å gå raskere enn antatt.
I turbussbransjen skjer tilsvarende i liten grad, siden det ikke
gis insentiver eller legges til rette for dette. Krav til bussene
som cruisenæringen leier inn, vil kunne gi insentiver til klimavennlig
omstilling i turbussbransjen. Samtidig er bussparken som brukes
i cruiserelatert virksomhet, svært godt egnet til å elektrifiseres
raskt, siden kjørelengdene som regel er korte.