Bakgrunn
Digitalisering av
transportsektoren gjør det mulig å nå transportpolitiske mål på
en mer effektiv og innovativ måte. Det pågår en omfattende utvikling
innen teknologi og elektronisk kommunikasjon som tas i bruk i transportsektoren.
Et av områdene hvor den teknologiske utviklingen går svært raskt,
er autonom kjøring. Dette gjelder både i luften – med økt utbredelse av
droner, til vanns – med selvkjørende ferjer, og på land – med selvkjørende
biler, minibusser og skinnegående kjøretøy. Særlig innenfor vegsektoren
har det skjedd mye på kort tid. Selv om utviklingen går raskt mot
stadig mer selvkjørende kjøretøy, er det fortsatt utfordringer som
må løses før kjøretøyene kan overta førerrollen og man fullt ut
kan utnytte det potensialet som ligger bl.a. i økt trafikksikkerhet.
Flere bilprodusenter forbereder nå kjøretøyene sine for å kunne
kjøre autonomt, men infrastruktur, veistandard og regelverk henger
fortsatt etter.
For Norge er det
viktig med testing under norske forhold. Landet har helt spesielle
værforhold og klima, Norge har utfordrende kurvatur og smale veier
med mange tunneler. Kolonnekjøring over fjellet er for eksempel
et fenomen som omtrent ikke er kjent andre steder. Noe som fungerer
i California, vil ikke nødvendigvis fungere her. Man kan ikke forvente
at andre legger til rette for at teknologien også skal kunne operere
under norske forhold, det er et ansvar Norge selv må ta. Derfor må
man legge til rette for testing og teknologiutvikling i Norge.
KPMG rangerte i sin
rapport «Autonomous Vehicles Readiness Index» Norge på tredjeplass
i 2020 blant land som har de beste forutsetningene for innføring
av selvkjørende kjøretøy. Rapporten rangerer det norske lovverket
og politiske landskapet høyt, og framhever blant annet en økning
i 2019 av tillatt topphastighet for selvkjørende kjøretøy, samt
ulike andre testprosjekter som regjeringen har åpnet for. Norge
scorer også høyt på infrastruktur (herunder ladestasjoner), på teknologi-
og innovasjonsmiljøer og på publikums innstilling til selvkjørende
kjøretøy.
For å kunne realisere
de positive effektene som ligger i denne teknologien, er hensiktsmessig
regulering og reell praktisk utprøving av systemene avgjørende.
Utprøving bidrar til erfaringer om hvordan teknikken samspiller
med føreren, passasjerene, infrastrukturen og andre trafikanter.
Utprøving gir også kunnskap om potensialet og mulige utfordringer.
Lov om utprøving
av selvkjørende kjøretøy, som trådte i kraft 1. januar 2018, gjorde
det mulig å teste selvkjørende kjøretøy under et strengt kontrollregime.
Utprøvingen skulle skje gradvis, særlig ut fra teknologiens modenhet
og med formål om å avdekke hvilke effekter selvkjørende kjøretøy
kan ha for trafikksikkerhet, effektivitet i trafikkavviklingen,
mobilitet og miljø.
Mye har skjedd siden
2018. Teknologien har utviklet seg raskt og er i dag mer moden,
og det har vært gjennomført mange piloter i Norge. Behovet for testing
er derfor annerledes nå enn det var for fire år siden. I prosjektet
SmartFeeder fra 2019 ble flere av de norske pilotene med selvkjørende,
elektriske minibusser evaluert. Det ble konkludert med at akseptansen
fra de reisende var god, og at trafikksikkerheten ikke var et problem. Det
ble imidlertid også pekt på at shuttlebussene var for små, farten
for lav og at kravet om en vert om bord begrenset testingen. Det
ble også rapportert om en veldig omfattende søknadsprosess for hver
enkelt pilot eller demonstrasjon.
Videreutvikling av
teknologien krever mer reell testing i mer normale situasjoner,
med normale kjøretøy, samtidig som man hensyntar viktige politiske
målsettinger som nullvisjonen.
Norge er del av den
europeiske regelverksutviklingen, det bør landet også fortsette
å være. Samtidig må man legge til rette for at man fortsatt kan
teste ny teknologi i Norge, og for at Norge fortsatt kan ligge i
front i den teknologiske utviklingen. Dette kan også bidra til næringsutvikling
for norske bedrifter som gjennom det å ligge i tet kan få markedstilgang
på det internasjonale markedet. Forslagsstillerne mener derfor tiden
er moden for å se på regelverket på nytt og vurdere om det kan gjøres
tilpasninger for å bedre legge til rette for mer reell testing.