Bakgrunn
Flere rapporter fra
forskere ved Statistisk sentralbyrå, senest «Økonomisk ulikhet i
det 21. århundre» fra 2021, viser at det norske skattesystemet over
lengre tid ikke har vært progressivt på toppen av den norske inntektsfordelingen.
Det vil si at Norges aller rikeste i praksis betaler en lavere andel
av inntektene sine i skatt enn folk flest. Årsaken til dette er
både at skattesatsene på inntektene som i hovedsak betales av de
rikeste, slik som selskapsskatten, har blitt redusert over tid,
og at kapitaleiernes løpende inntekter, i form av utbytter og inntekter
fra aksjer, i liten grad blir skattlagt fortløpende. Disse inntektene
fanges derfor heller ikke opp i den ordinære inntekts- og ulikhetsstatistikken.
Norges økonomiske
elite samler hvert eneste år opp store urealiserte kapitalinntekter
fra selskapsoverskudd og aksjegevinster i holdingselskaper, inntekter
som på grunn av fritaksmetoden er skattefrie inntil de utbetales som
utbytte til eierne. Dagens Næringsliv anslo i 2019 at de aller rikeste
årlig har rundt 80 mrd. kroner i slike inntekter, og at de 650 rikeste
personene i Norge satt på 400 mrd. kroner i ubeskattede kapitalgevinster.
For at det norske skattesystemet skal fungere som tiltenkt, er det nødvendig
å sikre at det ikke finnes smutthull slik at ubeskattede inntekter
kan finansiere personlig forbruk. Det er ikke tilfellet i dag.
Dagens skatteregler
åpner for at nordmenn som flytter til utlandet med slike ubeskattede
gevinster, vil få slettet sin skatteregning for disse inntektene
dersom de bor i utlandet i mer enn fem år. Etter denne korte perioden
kan man flytte hjem igjen, etter å ha realisert gevinsten i utlandet
og uten å betale en krone i skatt til Norge. Norske skattemyndigheter
fører ikke statistikk over hvor store skatteinntekter det norske
fellesskapet går glipp av hvert år når rike personer flytter hjem
igjen til Norge etter bare fem år i utlandet, men man vet at mange
flytter hjem hvert år med enorme verdier, og at det derfor trolig
er snakk om store beløp. Forslagsstillerne sier seg derfor enig
med skatteeksperter som kaller dette et hull i skattesystemet. Personer
som nyter godt av den norske økonomien og det norske velferdssystemet,
bør betale sin rettmessige andel skatt til Norge.
Folk flest finansierer
sitt løpende forbruk ved hjelp av lønnsinntekter man allerede har
betalt inntektsskatt av, men det samme gjelder ikke for landets
rikeste. En gjennomgang gjort av tre forskere i Dagens Næringsliv
i 2021, viste at halvparten av landets rikeste oppgir å ha så lave
inntekter at de i realiteten må antas å finansiere luksusforbruket
sitt direkte med ubeskattede, tilbakeholdte selskapsinntekter. Forslagsstillerne
viser til at dette bryter med intensjonen i skattesystemet om at
kapitalinntekter som benyttes til privat forbruk, skal skattlegges
om lag på linje med høye lønnsinntekter, og foreslår at flere av
disse hullene må tettes.
Med dagens regler
betales det kun skatt på utbytte som tas ut ut over det såkalte
skjermingsfradraget, noe som gjør at personer med store formuer
kan ta ut millionbeløp skattefritt hvert eneste år. Fradraget fører
hvert år til at personer med store formuer kan nyte godt av store
skattefrie inntekter, og Rødt har gjentatte ganger foreslått å fjerne
det helt. Etter at fradraget ble innført i forbindelse med skattereformen
i 2006, ble det gjort enda mer generøst som en del av skatteforliket
mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og de borgerlige partiene i
2016. Det praktiske problemet med at landets rikeste mottar millionutbytter
skattefritt, bør veie tyngre enn de teoretiske argumentene for skjermingsfradraget. Som
et første skritt mot fjerning av hele fradraget bør dette påslaget
på 0,5 prosentpoeng fjernes igjen, før hele skjermingsfradraget
fases ut.
Et annet smutthull som har blitt
omtalt av eksperter, er at en selskapseier kan benytte tilbakeholdte
selskapsinntekter som sikkerhet for lån til å finansiere for eksempel
kjøp av eiendom, framfor å finansiere det ved å ta ut utbytte og
dermed måtte betale utbytteskatt. På denne måten erstattes en større
engangs skatteregning med mindre årlige rentekostnader, noe som
innebærer en skattebesparelse over lånets løpetid og gjør at eieren kan
fortsette å sitte på størsteparten av de tilbakeholdte inntektene
ubeskattet. Dette smutthullet bør tettes.
Jevnlig avdekkes
det også at rike personer bruker selskapene de eier til å finansiere
sitt personlige forbruk uten å først skatte av pengene, for eksempel
gjennom kjøp av leiligheter, biler, båter eller lignende. Forslagsstillerne
viser til at daværende finansminister Jan Tore Sanner varslet at
departementet ville starte arbeidet med å innføre nye skatteregler
for å tette dette hullet, og mener at disse regelendringene må komme
på plass snarest, samt at skattemyndighetenes kontroll for å avdekke
misbruk må skjerpes.
Fritaksmetoden i
dagens skattesystem gjør at formuende kan utsette skatten på sine
kapitalgevinster, og formuesskatten er dermed den viktigste skatten
gruppen svært rike nordmenn må betale på årlig basis. Formueskatten
har gunstige fordelingsvirkninger, men har samtidig flere store
svakheter. Den kanskje største er at unoterte aksjer verdsettes
langt lavere enn aksjer i børsnoterte selskaper. Studier tyder på
at unoterte aksjer får en rabatt på så mye som 90 pst. sammenlignet
med børsnoterte. Det medfører at mange av landets aller rikeste
i praksis bare betaler en brøkdel av den ordinære satsen for formuesskatt.
Også de dyreste eiendommene verdsettes lavere enn den reelle markedsverdien.
For at formueskatten skal beskatte like verdier likt, må verdsettelsesreglene
endres.