Bakgrunn
MC har en viktig
rolle spesielt i og rundt de store byene. Forslagsstillerne mener
det er på tide å etablere MC som en viktig integrert del av transportinfrastrukturen
i slike områder.
MC er effektivt,
tar liten plass på veien og krever lite parkeringsareal. MC er også
praktisk og smidig som fremkomstmiddel der det ellers er mye trafikk.
Forslagsstillerne mener at MC fortsatt er en glemt mulighet i byinfrastrukturen
der all oppmerksomhet rettes mot tradisjonell sykkel og kollektivtrafikk.
Gange, sykkel eller kollektivtransport ligger ikke til rette for
alle, og MC vil i denne sammenhengen være et effektivt alternativ
til bil. Forslagsstillerne vil legge til rette for mer bruk av MC
i byområdene, og for å få til dette må det tilrettelegges for egne
parkeringsplasser og en definert plass i trafikkbildet.
Viktige forhold å
ivareta er praktisk og økonomisk lett tilgjengelig parkering og
trygg ferdsel. I denne forbindelse pekes det på viktigheten av å
fortsette adgangen til å benytte kollektivfelt, som da det ble innført, hadde
nettopp en sikkerhetsmessig begrunnelse som ikke må forveksles med
andre gruppers adgang til disse feltene, som f.eks. for elbiler.
Arbeidet med å sørge for at det monteres underkjøringshinder på
fylkesveistrekninger som er spesielt ulykkesutsatte for MC, må også videreføres.
Forslagsstillerne
ønsker at flere skal få anledning til å skaffe seg MC, og vil derfor
redusere engangsavgiften, gjeninnføre prinsippet om halv trafikkforsikringsavgift og
gi folk med førerrett for bil og god trafikal erfaring rett til
å kjøre lett MC uten ny førerprøve, men med et gjennomgått praktisk
og teoretisk kurs ved en kjøreskole. Forslagsstillerne viser til
representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen om rett til å kjøre lett motorsykkel
dersom man har førerkort for bil, jf. Dokument 8:121 S (2020–2021)
og Innst. 337 S (2020–2021).
Fremskrittspartiet
fikk i regjering redusert engangsavgiften for MC, først med 30 pst.
før ytterliggere reduksjon med 10 pst. ble gjeldende fra 1. juli
2019. Etter forslagsstillernes syn er det nå tid for å redusere
engangsavgiften ytterligere, ved helt å fjerne volumkomponenten i
denne. Det vises til forslag til statsbudsjett for 2022, hvor Fremskrittspartiet
ønsket å stimulere til økt bruk av MC gjennom å avvikle volumkomponenten
i engangsavgiften. Dette tiltaket gjør at mange nye MC-er får redusert
pris til beste for forbrukerne. Praktiske eksempler er en MC på
1 250 cc som ville bli 38 963 kroner billigere, en MC på 1000 cc
20 494 kroner billigere og MC med 700 cc 6 468 kroner billigere.
Endringen av tidligere
årsavgift til en mer fleksibel trafikkforsikringsavgift har gitt
eiere av alle kjøretøyer større fleksibilitet og muligheter til
å tilpasse betalt avgift til reell bruk av kjøretøyet. Likevel er
det fortsatt slik at man for MC betaler uforholdsmessig høy trafikkforsikringsavgift
sammenlignet med bil. En motorsykkel er i bruk bare halve året,
en motorsykkel har lav vekt og to smale hjul, og forårsaker derfor
vesentlig mindre slitasje på vegnettet enn en personbil. Stimulering
til økt bruk av motorsykkel som personlig, motorisert transportmiddel
kan bidra til å løse framkommelighets- og parkeringsproblemer bedre
enn alle typer biler.