Representantforslag om fornuftsbasert regulering av campingbiler

Dette dokument

  • Representantforslag 211 S (2021–2022)
  • Fra: Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Tor André Johnsen
  • Sidetall: 3

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Campingbilferie er en viktig og populær ferieform i Norge og over en tiårsperiode er antallet campingbiler mer enn doblet. Rammebetingelsene for campingbil i Norge er dessverre preget av et uoversiktlig og byråkratisk regelverk, både teknisk og avgiftsmessig. Det skaper også problemer for mange campingbileiere når regelverket fremstår som uklart og myndighetenes praktisering av regelverket varierer rundt om i landet. Forslagsstillerne mener at teknisk regelverk må liberaliseres og forenkles. Norge må også bruke det handlingsrommet som det felles europeiske regelverket for kjøretøy og førerkort gir det enkelte medlemsland for å gi campingbileiere en enklere hverdag, og jobbe aktivt for å få inn nye forenklinger.

Det har de siste årene vært gjort flere forenklinger i regelverket for campingbil. Eksempler er mulighet til å nedregistrere bilens totalvekt uten å teknisk endre kjøretøyet samt at campingbiler over 3 500 kg har fått det samme regelverket for EU-godkjenning som lette biler. Fremskrittspartiet har også fått gjennomslag for at campingbiler skal typegodkjennes på lik linje med andre kjøretøy. Det er også gjort endringer når det gjelder tillat hastighet for campingbiler, slik at de kan kjøre med en hastighet inntil fartsgrensen 110 km/t. Dette har vært svært velkomne forenklinger for norske campingbileiere. Med dette forslaget vil forslagsstillerne ta tak for rydde opp i flere av de unødvendige reguleringene og ulogiske avgiftsberegningene.

Engangsavgift

Campingbileiere betaler 22 pst. av personbilavgift, men lenge var det satt strenge avgrensninger i forskrift av hva som kan være en campingbil i avgiftsmessig forstand. Dette byråkratiske regelverket gjorde at mange biler som ble levert som campingbil fra produsent ikke ble godkjent som campingbil i Norge. Dette endret seg da Fremskrittspartiet fikk gjennomslag for at alle kjøretøy som er EU-typegodkjent som campingbil, skulle behandles avgiftsmessig likt.

Dessverre ble de minste campingbilene fortsatt holdt utenfor i regelverket, selv om det helt klart var en forventning om at de skulle tas med i forenklingen. Eksempelvis vil en populær campingbil som VW T6.1 California få en nesten dobbelt så høy pris i Norge sammenliknet med Danmark og Sverige, dette kun grunnet ulike avgiftsmessige definisjoner av hva som er en campingbil. Denne campingbilen leveres som campingbil fra produsent og er ansett som det i regelverket i Norges naboland.

Forslagsstillerne mener at definisjon av campingbil i avgiftsmessig forstand i forskrift om engangsavgift på motorvogner § 2-5 må inkludere de minste campingbilene. Alle kjøretøy som leveres som campingbil fra fabrikk og har typegodkjenning som det, skal omfattes av avgiftsberegningen for campingbil. Derfor må bestemmelsene om minimums utvendig høyde og formuleringen om hevbart tak tas ut av forskriften.

Personbiltakst for campingbiler på ferjer

Forslagsstillerne mener det burde legges mest mulig til rette for at norske campingbiler skal kunne bruke hele veinettet for å nå reiselivsmål, også de delene som er ferjebasert. Slik takstregulativet for ferje er utformet i dag, ender mange campingbileiere opp med å måtte betale samme takst som tungtransport og lastebiler. Campingbiler er fritidskjøretøy som benyttes av privatpersoner på fritidsreiser, og burde av den grunn ikke belastes likt med en kommersiell lastebil.

Campingbiler og fritidskjøretøy burde i tillegg kunne forhåndsbetale i ordningen med AutoPass-ferje innenfor forhåndsinnbetalingsklasse 1, også dette for å ta hensyn til at reiser med campingbiler som regel er fritidsreiser som foretas av privatpersoner. Da er det en unødvendig belastning å måtte forhåndsbetale fire ganger mer enn for en vanlig personbil.

Godkjenne økt tillat totalvekt

Det er de siste årene blitt mulig å endre totalvekt på bakgrunn av dokumentasjon fra sluttprodusent, først på campingbiler nyere enn 2012 og nå også på eldre, men kun på bakgrunn av et CoC-dokument (Certificate of conformity) fra sluttprodusent. Norge godtar ikke annen dokumentasjon enn CoC, til tross for at andre europeiske land godtar dokumentasjon fra utstyrsprodusent og dokumentasjon fra uavhengig instans.

Forslagsstillerne mener det skal være enkelt å få godkjent økt tilla,t totalvekt på campingbil også der delene som brukes ikke er montert av den som er angitt som sluttprodusent av kjøretøyet. Dokumentasjon fra utstyrsprodusent og uavhengig instans skal være tilstrekkelig for å tillate økt tillat totalvekt for kjøretøyet.

Tillate campingbil opptil 4 250 kg på førerkort klasse B

Ordinære campingbiler varierer i vekt, slik at det kan oppfattes som noe tilfeldig at førerkort klasse B har en grense på 3 500 kg for kjøretøy, men tillater tilhenger som gir en totalvekt på 4 250 kg. Campingbiler tyngre enn 3 500 kg blir ofte «ribbet» for tilleggsutstyr og ekstra sikkerhetsutstyr for å spare vekt, slik at de kan nedregistreres.

Når det samtidig er tillat med tilhenger inntil 750 kg som gir en vogntogvekt på 4 250 kg, er det ulogisk at man ikke kan ha en bestemmelse om at også bilen i seg selv kan ha en totalvekt på 4 250 kg.

Flere foreninger for campingbileiere i og utenfor Norge jobber opp mot EU for en løsning for å tillate kjøring av campingbiler på inntil 4,25 tonn på førerkort klasse B. Forslagsstillerne er kjent med at det har blitt sendt inn innspill til EU i forbindelse med innspillsrundene de har gjennomført som del av arbeidet med å revidere det europeiske førerkortdirektivet.

Forslagsstillerne mener at også norske myndigheter må jobbe for en regelendring for førerkort klasse B i forbindelse med revisjonen av EUs førerkortdirektiv.

Samtidig burde det sees på om ordningen med klasse B 96 kan justeres. Dette er en ordning der innehavere av førerkort klasse B kan få tillatelse til å kjøre bil med vekt opptil 3 500 kg med tilhenger på 750 kg, med en totalvekt på 4 250 kg. Tilleggskode 96 blir gitt når man har gjennomført et sju timers obligatorisk kurs hos godkjent trafikkskole. Det burde sees på om det er mulig med et tillegg i det obligatoriske kurset som kan gjøre det mulig å tillate fritidskjøretøy med totalvekt på inntil 4 250 kg i klasse B 96.

Tempo 100-ordningen i Danmark

I både Norge og Sverige kan campingbiler i kjøretøygruppe M1 følge skiltet hastighet. Tyskland har satt sin generelle makshastighet til 100 km/t for campingbiler. Danmark har derimot en egen ordning hvor campingbiler over 3 500 kg må godkjennes for 100 km/t ved at kjøretøyet gjennomgår en kontroll ved godkjent sted i Danmark. Dette er både upraktisk og unødvendig for norskregistrerte campingbiler, samt at det påfører campingbileiere mer byråkrati å forholde seg til og flere kostnader.

Danmark vedtok i mai 2021 å gjøre ordningen permanent, etter mønster fra tilsvarende ordning i Tyskland. Danske myndigheter jobber for å få til en ordning med gjensidig anerkjent godkjennelse i Tyskland og Danmark, og forslagsstillerne ser derfor på mulighetene for å få til et tilsvarende samarbeid mellom norske og danske myndigheter som gode.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen endre forskrift om engangsavgift på motorvogner § 2-5. Hovedregel for definisjon av campingbil for beregning av engangsavgift skal være at alle kjøretøy som leveres som campingbil fra fabrikk og har EU-typegodkjenning som campingbil, skal ha slik avgiftsberegning. Dagens krav til utvendig høyde og formulering om campingbiler med hevbart tak tas ut.

  2. Stortinget ber regjeringen endre riksregulativet for ferjetakster slik at alle fritidskjøretøy, som campingbiler, betaler takstgruppe B2.

  3. Stortinget ber regjeringen endre AutoPass-regulativet for ferjetakster slik at alle fritidskjøretøy, som campingbiler, betaler takstgruppe AP1.

  4. Stortinget ber regjeringen gjøre nødvendige endringer slik at kjøretøygruppe M1 inkluderes i forhåndsinnbetalingsklasse 1 for AutoPASS-ferjekonto.

  5. Stortinget ber regjeringen legge til rette for at campingbiler kan øke tillat totalvekt ved ettermontering av deler utført av andre enn sluttprodusent. Dokumentasjon fra utstyrsprodusent og uavhengig instans skal være tilstrekkelig for å godkjenne økt tillat totalvekt.

  6. Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revideringen av det europeiske førerkortdirektivet jobbe for at det tillates å kjøre campingbil på opptil 4,25 tonn med førerkort klasse B.

  7. Stortinget ber regjeringen sørge for en ordning slik at norskregistrerte campingbiler kan gjennomgå godkjenning for den danske Tempo 100-ordningen i Norge.

7. april 2022

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen

Tor André Johnsen