Bakgrunn
I fremtidens skole
har elevene en praktisk og variert skoledag hvor det i tillegg til
den fagspesifikke kunnskapen i fagene også vil være større fokus
på kompetanse i å kommunisere, samhandle, utforske, skape, kritisk
tenkning og problemløsing på tvers av fag. Man må da ha vurderingsformer
som favner denne kompetansen. Da kommer en tradisjonell 5 timers
skriftlig eksamen til kort.
Regjeringen Solberg
satte ned en gruppe som så på eksamen i sammenheng med fagfornyelsen,
men alternative sluttvurderingsformer til eksamen ble ikke skikkelig
utredet. Eksamensgruppa pekte i sin sluttrapport fra 2020 på at
eksamen bør fornyes. En god sluttvurdering må både være pålitelig,
gyldig, håndterbar og rettferdig. Dagens eksamensordning har ifølge
rapporten svakheter på alle disse områdene, som gjør at sluttvurderingen
på sikt vil ha en utfordring med å leve opp til de forventningene
skolen og samfunnet har til ordningen.
Forslagsstillerne
ønsker at det skal utredes mer læringsfremmende og rettferdige måter
å vurdere elevenes kompetanse på, som er i tråd med de nye lærerplanene.
Både elever og lærere trekker fram positive sider ved for eksempel
mappevurdering. Denne formen for vurdering kan omfatte flere typer
dokumentasjon av elevenes kompetanse, og kan åpne for at elevene
blir vurdert breiere, inkludert progresjon. Et øyeblikksbilde som
for eksempel en 5-timerseksamen gir, kan byttes ut med flere komponenter
i en mappe som er utviklet over tid og kan romme refleksjon over
egen utvikling. Andre eksamensformer kan være tverrfaglig eksamen
eller langtidsoppgave. Det er altså flere vurderingsformer der dagsform
ikke vil kunne avgjøre resultatet, og eleven får vist det hun/han
faktisk kan. Dette er eksempler på mer rettferdige vurderingsformer
som gir flere elever større mulighet til å lykkes.
Forslagsstillerne
peker på at det kan være aktuelt for enkelte fylker å gjennomføre
forsøksordninger. Dette bør regjeringen legge til rette for, og
om nødvendig fremme de nødvendige forslag for å gjøre dette mulig. Slike
forsøk bør følges av forskning. Det er avgjørende at eventuelle
forsøk gjøres i nær dialog med elever og ansatte i skolene.
Det foregår også
utredningsarbeid om vurderinger i skolen, både i den varslede gjennomgangen
av Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og et eget arbeid i Utdanningsdirektoratet.
Forslagsstillerne ønsker fortgang i arbeidet, at det å finne gode,
alternative sluttvurderingsformer til dagens eksamensform skal være
et tydelig mål, og at Stortinget skal orienteres om resultatene av
arbeidet.