Bakgrunn
Regjeringen Solberg
la i april 2021 frem Prop. 138 L (2020–2021) om endringer i lov
om aldersgrenser for offentlige tjenestemenn m.fl. og lov om pensjonsordning
for sykepleiere (fjerning av plikten til å fratre ved særaldersgrense).
Forslaget innebar å fjerne plikten til å fratre stillingen ved særaldersgrense
i de tilfeller der aldersgrensen var lavere enn den alminnelige
aldersgrensen. Forslaget medførte at de som er ansatt i stillinger
med særaldersgrense 60, 63 eller 65 år, selv kunne velge å fortsette
i stillingen inntil den alminnelige aldersgrensen dersom man ønsket
det, i stedet for å la arbeidsgiver avgjøre. Forslaget ville ikke
endre pensjonsrettighetene for personer som likevel går av med særaldersgrensen
som før, og de som velger å arbeide videre, får bedre opptjening
i folketrygden.
Samlet var det om
lag 32 500 aktive medlemmer av Statens pensjonskasse ved utgangen
av 2020 som hadde særaldersgrense 60, 63 eller 65 år. Forsvarsdepartementet
opplyste i sin høringsuttalelse at det er nær 8 000 som har særaldersgrense
60 år i Forsvaret.
Det er kjent at mange
som blir nødt til å gå av med særaldersgrense, går videre til privat
sektor. Dette fordi man ikke ønsker å gå av med pensjon eller ikke
har full opptjening ved aldersgrensen. Dette er også uheldig for flere
virksomheter i offentlig sektor, fordi man mister verdifull erfaring
og kompetanse i en tid det er stor mangel på og konkurranse om kvalifisert
arbeidskraft. Et viktig formål med å fjerne plikten til å gå av
ved særaldersgrense var å beholde viktig kompetanse og gi valgfrihet
til den enkelte, ved å ikke tvinge arbeidstakere til å gå av før
man selv ønsket det. I stillinger der man må tilfredsstille helsekrav,
er det ikke til hinder å fjerne plikten til å gå av med særaldersgrense
så lenge arbeidsgiver kan legge opp til å tilby arbeidstaker andre
arbeidsoppgaver.
Regjeringen Solberg
sendte i juni 2021 på høring forslag om å fjerne plikten til å fratre
for militært tilsatte med særaldersgrense på 60 år. Det ble også
foreslått alternative virkemidler for å ivareta Forsvarets behov
for å opprettholde en personellkultur i aldersmessig balanse. I
Forsvaret plikter militært personell å gå av ved fylte 60 år, mens
mange kan gå av allerede ved fylte 57 år, dersom alder og tjenestetid
samlet tilsvarer 85 år.
I en spørreundersøkelse
arrangert av Forsvarets forskningsinstitutt svarte åtte av ti at
de kunne tenke seg en fortsatt militær karriere om det hadde vært
mulig. Om lag to tredjedeler av de militære særalderspensjonistene
sier at de benytter seg av muligheten til å forlenge arbeidskarrieren
enten heltid eller deltid andre steder. Dessverre må mange forsvarsansatte
gå av akkurat når vedkommende er på topp med tanke på kompetanse
og innsikt i organisasjonen. I en urolig tid med krig i Europa er
det særlig viktig å fortsette oppbygningen av Norges forsvar, og
dette innebærer også å beholde verdifull erfaring og kompetanse.
Pensjonsreformen
innførte levealdersjustering av pensjonene for sikre en mer bærekraftig
utvikling. Plikten til å fratre ved særaldersgrense bidrar til at
arbeidstakerne mister muligheten til å motvirke effekten av levealdersjusteringen
ved å kunne stå lenger i stillingen. Å fjerne plikten til å fratre
vil bidra til at flere som ønsker det, kan velge å øke sin pensjonsopptjening.
Det er et sentralt mål med pensjonsreformen å stimulere til at flere
står lenger i arbeid, og at bærekraften i velferdsstaten sikres.
Regjeringen har varslet
at den ønsker å reversere de endringer som ble gjort med å fjerne
plikten til å gå av ved særaldersgrense. Det er heller ikke ventet
at regjeringen ønsker å gå videre med forslaget som ble sendt på
høring om særaldersgrenser i Forsvaret. Nordmenn har de siste tiår
fått bedre helse og økt gjennomsnittsalder. Å fjerne plikten til
å gå av med særaldersgrense er et lite, men viktig tiltak for å
gjøre de tilpasninger som trengs i et samfunn som stadig utvikler
seg, og for å sikre arbeidstakere økt innflytelse over egen pensjon
og eget arbeidsliv. I lys av den sikkerhetspolitiske situasjonen og
den brede enigheten om å ytterligere styrke Forsvaret er det også
nødvendig å sikre regler som gjør at man kan beholde essensiell
kompetanse og erfaring lenger.