Bakgrunn
I 2016 vedtok bystyret i Oslo
en områderegulering for Furuset, som inkluderte E6-traseen. En av
hovedstadens største kommende utbygginger, mer enn 2 000 boliger,
er planlagt i Furuset-området i Groruddalen. Det store byutviklingsgrepet
i områdereguleringen er å legge E6, som er en statlig vei, under
lokk. Det vil bli et av landets største miljølokkprosjekter, til
glede for nye og eksisterende beboere.
I 2017 godkjente
Kommunal- og moderniseringsdepartementet områdereguleringen. I vedtaket
heter det imidlertid:
«I medhold av plan-
og bygningsloven § 12-13 andre ledd godkjenner Kommunal- og moderniseringsdepartementet
områderegulering for Furuset vedtatt 16. november 2016. Spørsmålet
om lokk over E6, det vil si lokkets lengde og tekniske forhold,
må avklares i kommende detaljregulering.»
En slik detaljregulering
er i de mer enn fem årene som er gått, ikke blitt initiert av Statens
vegvesen. Siden veien er statlig, må initiativet overfor plan- og bygningsetaten
i Oslo komme fra dem.
Lokket er tenkt finansiert
gjennom den regionale bompengeavtalen Oslopakke 3 samt grunneierbidrag.
I gjeldende avtale for Oslopakke 3 heter det:
«Midler til byutviklingsprosjekter
som f.eks. E6 lokk Furuset, E18 Filipstad og E18 Framnes–Lysaker
er prioritert innenfor Rammer til øvrige riksvegprosjekter. E6 lokk
Furuset og E18 Filipstad er viktige prosjekter med betydelig byutviklingspotensiale.
Derfor er det viktig at planarbeidet fortsetter for å sikre god
prosjektfremdrift. Store arealer kan frigjøres til utbyggingsformål
både på Furuset og Filipstad. Grunneierbidrag er en vesentlig forutsetning
for å sikre at prosjektene fullfinansieres. Den endelige prioriteringen
av disse prosjektene avgjøres senere.»
Fordi det ikke er
avklart hvor langt lokk som er teknisk mulig og/eller ønskelig å
bygge, og prosjektet for øvrig ikke er ferdig prosjektert, vet man
ikke hva lokket kommer til å koste. Dermed er det heller ikke laget
en konkret finansieringsplan, og det er ikke forhandlet med grunneiere
i området om bidrag.
Furuset-lokket er
ikke omtalt i gjeldende Nasjonal transportplan (NTP). Dette er heller
ikke nødvendig, siden det er planlagt finansiert lokalt. Prosjektet
har en parallell i den kommende tunnelforlengelsen av Operatunnelen
(E18) på Filipstad i Oslo, hvor dagens tunnel skal forlenges rundt
500 meter vestover for å åpne opp for byutvikling og boligbygging
på Filipstad.
Heller ikke dette
prosjektet er omtalt i gjeldende NTP, og det var ikke omtalt i forrige
NTP eller NTP før der igjen. Det var ikke til hinder for at Statens
vegvesen startet detaljregulering av prosjektet i 2013, uten at
en finansieringsplan fantes. Den ble sluttført gjennom bystyrevedtak
i Oslo i 2020. I forkant hadde det blitt inngått en finansieringsavtale
med berørte grunneiere, og det ligger til Oslo kommune å skaffe
de resterende pengene, antagelig gjennom Oslopakke 3. En tilsvarende prosess
er aktuell for Furuset-lokket, men da må detaljreguleringen først
komme i gang.