Bakgrunn
Russlands angrep
på Ukraina har utløst en humanitær katastrofe. Ved månedsskiftet
mars/april 2022 har over 4 millioner mennesker blitt tvunget til
å forlate hjemlandet sitt, mange av disse kvinner og barn.
Angrepet fra Russland
har også dramatisk endret tilgangen til energi i Europa og ført
til olje- og gasspriser langt over hva man er vant til å se. Dette
har ført til at Europa ønsker å frigjøre seg fra egen avhengighet
av russisk gass. Russisk gass utgjorde i 2021 nærmere 45 prosent
av Europas gassimport. EU-kommisjonen har uttalt at de ønsker å
drastisk akselerere omstillingen til ren energi og øke Europas energiuavhengighet
fra pålitelige leverandører og fossile brensler som er sårbare for
store prissvingninger. Putins angrep har resultert i en enda større
motivasjon i Europa til å gå over til fornybar energi.
Man har også sett økte matvarepriser.
FNs matvareprisindeks viser at matvareprisene samlet har økt med 20
prosent fra januar 2021 til januar 2022. Det er variasjoner innenfor
prisøkningene. Eksempelvis har prisen på vegetabilske oljer økt
med 34 prosent, mens prisen på kornprodukter har økt med 13 prosent.
Ukraina står for 30 prosent av verdens bygg-, og hveteproduksjon. Som
følge av krigen har de nå forbudt all eksport av rug, bygg, bokhvete,
hirse, sukker, salt og kjøtt ut året. Dette vil føre til prisøkninger
på basismatvarer som kan bli katastrofalt for verdens fattige. Ukraina
står sammen med Russland for halvparten av kornforsyningene til FNs
organisasjon for ernæring og landbruk (FAO). Krigen vil ifølge FAO
føre til at mellom 20 og 30 prosent av Ukrainas dyrkede mark verken
blir høstet eller sådd i år. Mangelen kan ifølge FAO føre til at
internasjonale matvarepriser stiger mellom åtte og 22 prosent på
toppen av allerede høye priser. Konsekvensen kan bli at mellom åtte
og tretten millioner flere mennesker rammes av underernæring i 2022/23.
(FAO-notat referert i DN 11. mars 2022)
Det er klart at dette
kan føre til en ytterligere forverret situasjon for fattige mennesker.
276 millioner mennesker i 81 land lider under akutt hungersnød ifølge
FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO). Krigen mellom to
av de største leverandørene av korn og olje vil kunne forverre denne
situasjonen betydelig. Krigen vil føre til at matvareprisene øker
ytterligere, og det igjen vil kunne utgjøre en sikkerhetstrussel
i fattige land som vil få problemer med å sikre mat til egen befolkning.
Det vil kunne føre til økt uro og kriger i flere land.
Norge er ett av få
land som isolert sett tjener på de høye energiprisene som krigen
fører til. Som stor eksportør av olje og gass er det utsikter til
at landet kan tjene store summer på de høye prisene. Det har vært
anslått av analytikere i DN at Norge kan tjene seks ganger så mye
på olje og gass som regjeringen har regnet med. Dette er penger
som normalt skal føres inn på Statens pensjonsfond utland, og som
en kan trekke 3 prosent på for å styrke statsbudsjettet hvert år.
Det er imidlertid urimelig at Norge skal sette av alle disse midlene
for å styrke egen velferd i årene fremover – inntekter tjent på et
krigsutbrudd i Europa og salg av energi til et europeisk folk som
ikke har noe mer å rutte med enn folk flest i Norge. Forslagsstillerne
viser til at ekstrainntekten er direkte knyttet til prisoppgangen
som følge av Russlands brutale overfall på Ukraina, og sier seg
enig med finansprofessor Espen Henriksen på BI som i DN mener at
dette er en ekstraordinær situasjon hvor det er et moralsk imperativ
at Norge hjelper så det monner.
Forslagsstillerne
foreslår derfor at det opprettes et solidaritetsfond. Inntekter
ut over inntekter det er budsjettert for i budsjettet for 2022 kan
settes av til dette solidaritetsfondet uten å gå inn i Statens pensjonsfond
utland. Forslagsstillerne ønsker ikke å åpne for en ny praktisering
av handlingsregelen, men mener at Norge bør bruke av de ekstraordinært
høye inntektene tjent på en krig i Europa, til å hjelpe Ukraina,
Europa og verdens fattige som vil lide som følge av krigen. Solidaritetsfondet skal
gå til hjelp, gjenoppbygging og å motvirke matvare- og energikrisen
som følge av Russlands invasjon av Ukraina.
Solidaritetsfondets
innretning, størrelse og bruk må utredes og utvikles i samarbeid
med Ukraina, EU, FN og andre multilaterale organisasjoner og land
som ønsker å bidra på tilsvarende vis. Forslagsstillerne mener et
utgangspunkt for fondets mandat bør være:
-
Umiddelbar humanitær
hjelp:
-
Humanitær hjelp til
internt fordrevne og flyktninger som trenger helsehjelp, husly og
mat.
-
Støtte til Polen
og andre naboland, som i dag har tatt imot over 4 millioner flyktninger.
-
Gjenoppbygging og
sivil infrastruktur i Ukraina etter krigen og også under konflikten
etter avtale med partene.
-
Energisikkerhet:
-
Bidra til Europas
enorme fornybarsatsing som EU nå planlegger for å redusere energiavhengigheten
av Russland.
-
Direkte investeringer
i havvind, overføringskabler, solparker, bioenergi og grønn hydrogen
i Norge og Europa.
-
Matvarehjelp og matvaresikkerhet:
-
Subsidiere basisvarer
som mais og hvete i fattige land.
-
Styrke internasjonal
koordinering av beredskapslagre for korn og andre basisvarer.
-
Styrke matjordvern
og bærekraftig jordbruksproduksjon internasjonalt.