Bakgrunn
Debatten rundt havvind handler
stort sett om konsesjonsbasert havvind – altså produksjon av vindkraft
til havs til strømnettet. På grunn av skala, omfang og formål trengs
det et eget regelverk, et konsesjonssystem og øvrig rammeverk for
å få til dette. Det tar tid å utvikle, og hver søknad om konsesjon
inkludert prosjektutvikling og utbygging vil ta lang tid.
Konsesjonsbasert
havvind vil med normale prosesser være i drift tidligst om 10–11
år. Uansett om denne tiden kortes ned med et par år, vil man være
altfor sent ute.
Det er avgjørende
med ny fornybar kraft. Flytende havvind koblet til olje- og gassinstallasjoner
kan redusere behovet for å tappe fastlandet for kraft og kutte betydelige
utslipp på sokkelen. Det haster imidlertid minst like mye med omstilling
av norsk leverandørindustri, som er tungt eksponert mot olje og
gass. Derfor må det igangsettes et hurtigspor for flytende havvind.
Havvind og særlig
flytende havvind er en enestående industriell mulighet. Problemet
er at flere land er langt foran Norge i utviklingen av verdikjeder
for flytende havvind. På volumsiden ligger verden langt foran Norge.
Den nyeste tildelingsrunden i Skottland stod alene for 14 GW flytende
havvind. Sammenlignet med det utgjør planene for Utsira Nord 1,5
GW – de eneste planene for flytende havvind i Norge – svært lite.
Men Norge kan fortsatt
konkurrere på tid. Riktignok vil Hywind Tampen, en flytende vindpark
som skal elektrifisere Snorre- og Gullfaksfeltene på norsk sokkel med
88 MW, bli verdens største flytende vindpark når den i år settes
i drift. Men dette kommer til å bli slått av Frankrike allerede
neste år med fire parker på totalt 115–120 MW. Så kommer Storbritannia,
Sør-Korea og Spania med respektive parker på 200 MW i 2024–2026. Flere
land planlegger også større prosjekter i skrivende stund.
Selv om man ikke
klarer å bygge det største hjemmemarkedet i Norge, kan man bygge
en verdensledende verdikjede knyttet til flytende havvind med storstilte eksportmuligheter
på sikt. Men da må man gjøre umiddelbare grep – man har ikke tid
til å vente på konsesjonsbasert flytende havvind.
Heldigvis finnes
det en løsning som kan gi den mengden flytende havvind man trenger
for å gi nok oppdrag tidsnok til leverandørindustrien. Forslagsstillerne
foreslår å bruke oljekonsesjonene til å gi tillatelser til å bygge
ut flytende havvind koblet til oljeplattformene. Dette er allerede
utprøvd teknologisk og regulatorisk. Hywind Tampen fikk tillatelser
gjennom oljekonsesjon.
Dette kan gjelde
både 1) flytende havvind direktekoblet til olje- og gassinstallasjoner
uten balansekraft fra land med hybride lagringsløsninger som for
eksempel batteripakker og 2) flytende havvind til eksisterende elektrifiserte
felt og installasjoner.
Erfaringen fra Hywind
Tampen var imidlertid ikke god for alle parter. Fiskeriinteressene
ble ikke hørt i prosessen, selv om organisasjonene kom med konstruktive og
konkrete forslag til innretning på vindturbinene som var teknisk
gjennomførbare. Ifølge Equinor ville dette imidlertid innebære økte
kostnader og konflikt med andre oljefelt. Forslagsstillernes syn
er at fiskeriinteressene må skjermes. Sameksistens vil medføre noe
økte kostnader, men dette er kostnader oljeselskapene må ta, og
som de har råd til.
Med denne løsningen
kan leverandørindustrien få oppdrag innen flytende havvind i løpet
1–2 år. Utbygging og drift kan skje rundt 2025. Med et slikt tidsskjema tar
man for alvor opp konkurransen internasjonalt. Med på kjøpet kommer
store utslippskutt, teknologiutvikling, kostnadsreduksjoner og mindre
tapping av kraft fra land. Dette kan også gi mindre behov for subsidier
når konsesjonsbasert flytende havvind kommer på plass senere, gjennom
at verdikjeden allerede har fått omfattende trening i produksjonen.
For effektiv bruk
av oljekonsesjonene til å gi slike tillatelser, må myndighetene
aktivt legge til rette for det. Dette gjelder en tydelig avklaring
av hvilke prosesser som gjelder. Det må for eksempel tydeliggjøres
hvilke krav til konsekvensutredninger som gjelder, og kravene må
utformes slik at søknadsbehandlingen blir rask. Det må også tilrettelegges
for grundig involvering av fiskeriinteressene på en måte som sikrer
at det ikke gis tillatelser som svekker fiskeriene og viltlevende
marine arter. Ikke minst må myndighetene ta initiativ overfor sektoren
og fremme løsningen.
I dag er det forskriftsfestet
at operatører skal utrede elektrifisering med kraft fra land. Dette
er lite hensiktsmessig. For å få fortgang i elektrifisering med
flytende havvind vil forslagsstillerne at alle operatørene på sokkelen
skal utrede elektrifisering med flytende havvind raskt. Dette vil
bidra til å skape betydelig etterspørsel.
Forhøyet CO2-avgift på sokkelen bidrar
til lønnsomhet i utbygging, men det kreves trolig flere virkemidler.
Forslagsstillerne foreslår å innføre en produksjonsavgift på olje
og gass, som går tilbake til sokkelen ved å finansiere omstilling
og utvikling av de nye verdikjedene innen flytende havvind, CCS
og hydrogenproduksjon gjennom et omstillingsfond. Dette kan være
en del av en helhetlig klimaavtale mellom staten og næringen. Dette
utredes nå som en del av budsjettforliket mellom Sosialistisk Venstreparti
og regjeringen.