Bakgrunn
Det er bred politisk
enighet på Stortinget om at Ringvei øst i Bergen er et viktig veiprosjekt.
Det viste stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan for 2022–2033
våren 2021, der et flertall ønsket å fremskynde oppstart for den
nordligste delstrekningen mellom Vågsbotn og Klauvaneset, jf. Meld.
St. 20 (2020–2021) og Innst. 653 (2020–2021).
Å få på plass et
ordentlig ringveisystem handler om å sluse gjennomfartstrafikken
nord–sør utenom Bergen sentrum og på den måten bedre bomiljøet,
trafikksikkerheten og effektiviteten for folk og næringsliv. Prosjektet
er ikke bare viktig for byen Bergen, men for hele Vestlandet. Når
Hordfast og K5 Bergen–Voss er ferdig, vil det være avgjørende at
også Ringvei øst er klar for å ta imot trafikken. E39 Ringvei øst
er også av stor nasjonal betydning og regnes som et av de mest samfunnsøkonomisk
lønnsomme samferdselsprosjektene i landet.
Lokalpolitisk i Bergen
har flere aktører skapt usikkerhet om prosjektet og reguleringsarbeidet.
Både byrådsleder Roger Valhammer (A) og byutviklingsbyråd Thor Haakon
Bakke (MDG) har tatt til orde for vesentlig nedskalerte og alternative
løsninger. Dette bidrar til å skape usikkerhet rundt prosjektet
og kan potensielt få store negative konsekvenser for fremdrift og
realisering.
Statens vegvesen
har lagt fram sin gjennomføringsplan for 2022–2027, som viser hvordan
etaten vil følge opp Nasjonal transportplan de neste årene. Her
har Statens vegvesen lagt opp til å gå videre med planleggingen av
E39 Vågsbotn–Klauvaneset og starte planlegging av E39 Fjøsanger–Arna.
Forslagsstillerne ønsker at Stortinget skal slå fast at det trengs
sammenhengende planlegging helt fra Klauvaneset til Fjøsanger, og
at den lokalpolitiske diskusjonen om nedskalering legges død.