Representantforslag om å evaluere jernbanereformen
Dette dokument
- Representantforslag 182 S (2021–2022)
- Fra: Mona Fagerås, Ingrid Fiskaa, Grete Wold, Andreas Sjalg Unneland og Freddy André Øvstegård
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Bakgrunn
Toget er en klimavinner og en viktig del av overgangen til et mer rettferdig og grønnere samfunn. Under regjeringen Solberg har oppsplitting, privatisering og konkurranseutsetting vært førende for i jernbanesektoren, på tross av at det er en samlet styring av jernbanen som gir best resultater. Basert på erfaringer fra andre land fører ikke oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering til en mer effektiv jernbane. Internasjonale erfaringer konkluderer med at jernbanens kompleksitet medfører at en velfungerende jernbane er avhengig av svært tette bånd mellom infrastruktur og trafikk.
Uten konsekvensanalyser og uten økonomiske beregninger ble likevel jernbanereformen vedtatt 15. juni 2016. Oppsplittingen har ført til mer byråkrati og bidrar til en mer uoversiktlig reisehverdag for passasjerene. Nå er det på tide å evaluere effektene av jernbanereformen. Det er behov for en best mulig jernbane for framtiden.
Siden jernbanereformen har antallet direktører i jernbanesektoren nesten tredoblet seg. Mens det før var to direktører som hadde ansvaret for billettsystem og materiell, er det nå ti direktører med ansvar for dette i Norske tog AS og Entur AS.
Det er på tide å legge en ny plan for framtidens jernbane. Økonomiske midler over tid er oppskriften for at jernbanen skal bli framtidens transportvinner. Flere direktører løser ikke problemet med dårlig infrastruktur i jernbanen. Vedlikehold, oppgradering og nyinvesteringer i infrastruktur samt en samlet, overordnet styring er det som er oppskriften på en god jernbane. Norge bør hente inspirasjon fra Sveits, Tyskland og selskapet Sporveien AS, som alle har klart å få til viktige løsninger på skinner. Folk tar toget når det går raskt, punktlig og til en fornuftig pris. Derfor må man bygge flere nye spor og øke kapasiteten i infrastrukturen. Samtidig må det kjøpes inn flere nye tog. I dag er togmateriell fra 70-, 80- og 90-tallet utbredt langs norske skinner. Og selv om det er mange nye tog i bestilling, er det ikke nok til å fase ut alle de gamle togene. Regjeringen må sikre en raskere utskiftning av gammelt togmateriell.
Det er på tide at regjeringen setter på nødbremsen, evaluerer jernbanereformen og legger en ny plan for framtidens jernbane.
Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende
-
Stortinget ber regjeringen iverksette en uavhengig evaluering av jernbanereformen.
-
Stortinget ber regjeringen gjennomgå selskapsstrukturen og organiseringen av jernbanesektoren, med mål om å sikre en overordnet organisasjon som har styring på både togdrift, verksted, vedlikehold, beredskap, infrastruktur, innkjøp og eiendom.
Mona Fagerås |
Ingrid Fiskaa |
Grete Wold |
Andreas Sjalg Unneland |
|
Freddy André Øvstegård |