Bakgrunn
Strømregningen består
av to deler. For det første betaler kundene en kraftpris for strømmen
man kjøper fra kraftleverandøren man har valgt. Kraftprisen har
økt ekstraordinært mye de siste månedene, noe Kristelig Folkeparti
sitt forslag om en midlertidig makspris på 50 øre per kWt for alle
strømkunder er et svar på.
Den andre delen av
strømregningen er nettleie til det lokale nettselskapet for strømnettet
som transporterer denne strømmen. Nettleien skal gi nettselskapet inntekter
til dekning av kostnadene ved transport av strøm knyttet til utbygging
og drift av nettet. Også nettleien har det vært uro rundt, på grunn
av den nye modellen for nettleie som er foreslått. Mange opplever
det urimelig at en vesentlig del av nettleien for hele måneden skal
fastsettes ut fra maksforbruket i løpet av en begrenset tidsperiode,
og mange som bor utenfor storbyene, har reagert på at nettleien
har vært høyere i spredtbygde strøk.
Nettselskapet fastsetter
nettleien, men Reguleringsmyndigheten for energi (RME) kontrollerer
at inntekten nettselskapet henter inn gjennom nettleien, ikke er høyere
enn det nettselskapet totalt har lov til å ta seg betalt fra sine
kunder. Nettleien består av et fastledd uavhengig av strømforbruk,
inkl. et påslag som går til Enovas energifond, og et variabelt energiledd
som avhenger av den enkeltes strømforbruk. Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) sin inntektsramme for nettleien i 2022 er beregnet til 19,3
mrd. kroner, en økning på 12 pst. fra 2021. Husholdningenes andel
er om lag halvparten av dette.
Nettleien kan stille
forbrukere og produsenter overfor kostnader og gevinster som deres
adferd har for andre. For eksempel kan nettleien bidra til at forbrukere og
produsenter tilpasser seg begrenset overføringskapasitet eller tar
hensyn til overføringstap. Men nettleien er lite egnet til å dekke
resten av utgiftene, som er betydelige.
Det skal investeres
for om lag 140 mrd. kroner i strømnettet over ti år. Som mye annen
infrastruktur er utbygging og drift av strømnettet hovedsakelig
styrt og finansiert av det offentlige, bl.a. på grunn av store,
faste kostnader som bidrar til markedssvikten naturlig monopol.
Utgangspunktet bør være at det offentlige skal dekke utgiftene til
strømnettet til lavest mulig kostnad for samfunnet ut fra et effektivitets-
og fordelingshensyn.
Dagens fastledd påvirker
ikke husholdningenes adferd og går dermed ikke ut over hensynet
til effektivitet. Fordelingsvirkningene, derimot, er svært usosiale.
Fastleddet er en regressiv skatt, en såkalt koppskatt: For husholdninger
med høy inntekt påvirkes ikke velferden vesentlig, men for dem med
lav inntekt er velferdstapet større, fordi velferden reduseres mer
for hver krone de må gi fra seg.
Koppskatter er det
lite av i det norske skattesystemet. Tvert imot har man negative
koppskatter gjennom bunnfradrag, barnetrygd mv., som er mer verdt
for de med lav inntekt enn for de med høy. Det er grunn til å stille
spørsmål ved hvorfor akkurat strømnettet delvis skal finansieres
med en regressiv og svært usosial koppskatt.
Nettleiens andre
hoveddel, energileddet, er en avgift som avhenger av den enkeltes
strømforbruk. Mye av tiden, når overføringskapasiteten ikke er begrenset,
kan energileddet bare begrunnes med kostnadsdekning, ut over prising
av overføringstap. I utgangspunktet er det bare ønskelig å avgiftsbelegge
noen varer mer enn andre hvis det er nødvendig for at prisen skal
gjenspeile kostnader som forbruket har, typisk miljø- eller helsekostnader.
Hvis én vare får en særlig høy avgift, vil forbruket vris mot andre
varer. Hvis avgiften ikke har en begrunnelse i f.eks. miljø eller
helse, får man det økonomer kaller et velferdstap: Man hadde hatt
større nytte av det forbruket man egentlig ønsket å ha, enn det
forbruket avgiften får en til å velge. Dette vil gjelde et produkt
som strøm, som man i Norge er avhengig av bl.a. for å varme opp
bygg. Særlig når etterspørselen er lite prisfølsom, slik den er
for strøm, kan velferdstapet være stort, selv om adferdsendringen
er liten.
Det er ikke bare
fastleddet i nettleien som har usosiale fordelingsvirkninger, det
har også i stor grad energileddet som er knyttet til strømforbruket.
Strømutgifter utgjør en større del av husholdningsutgiftene for
dem med lav inntekt, enn for dem med høy inntekt. Da vil også en
avgift på strømforbruk utgjøre en større del av utgiftene til dem
med lav inntekt, enn til dem med høy. Særavgiftsutvalget (NOU 2007:8)
pekte på at avgift på elektrisitet er en av de mest regressive og
usosiale avgiftene en har. I motsetning til f.eks. tobakksavgiften,
som også er klart regressiv, men som er begrunnet med å redusere
helseskadelig røyking, har ikke avgift på elektrisitet noen slik
helse- og eller miljømessig begrunnelse. Grønn skattekommisjon (NOU
2015:15) anså avgift på elektrisitet som en fiskal avgift som har
til hensikt å skaffe staten inntekter, ikke en miljøavgift.
Dersom fastleddet
endres i tråd med enigheten blant nettselskapene og forbrukerorganisasjonene,
skal strømkundene betale mer for å bruke mye strøm på samme tid.
Samtidig vil den faste delen av nettleien iht. forslaget fra selskapene
og organisasjonene fortsatt utgjøre en betydelig del. Videre har
husholdningene allerede i dag et incentiv til å tilpasse seg begrenset
overføringskapasitet, fordi kraftprisen varierer gjennom døgnet.
Elbilforeningen viser for eksempel til at elbileiere i stor grad
lader bilene sine om natten når strømmen er rimeligere. Det er også
mulig å tenke seg ulike former for premiering av jevnt forbruk gjennom
døgnet, i stedet for en «straff» for høyt forbruk på enkelte tidspunkter, slik
tanken har vært for omleggingen av nettleien.
Oppsummert tilsier
både effektivitets- og fordelingshensyn at husholdningene bør fritas
fra nettleien. Dersom strømnettet i stedet blir finansiert over
statsbudsjettet, vil også nettinvesteringer bli gjenstand for prioritering
både opp mot hverandre og mot andre gode formål i budsjettprosessen.
Enkelte har også stilt spørsmål ved om det er i tråd med energilovens
markedsprinsipper at husholdningene skal betale for transportkostnaden
for strøm, så lenge produsentene har inntekter til å dekke dette.