Bakgrunn
I 2001 gikk kun seks
av ti barn i alderen 1–5 år i barnehage og 30 000 barn ventet på
barnehageplass. Det var store forskjeller på både barnehagedekning
og foreldrebetaling i kommunene, og de private barnehagene hadde
ikke krav på offentlig tilskudd. Barnehageforliket i 2003 kom på
plass etter initiativ fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti
og var en milepæl i norsk barnehagepolitikk.
Vedtaket markerte
starten på en tverrpolitisk barnehagesatsing som har vart i nesten
tjue år. Forliket som samtlige partier på Stortinget stemte for,
sikret likebehandling av private og offentlige tilbydere og la til
rette for en rask utbygging av barnehagekapasiteten i hele Norge.
Barnehageforliket
har i årene etter 2003 dannet grunnlaget for norsk barnehagepolitikk,
og de sentrale målsettingene Stortinget har jobbet etter, stammer
fra denne avtalen. Ett av disse målene var full barnehagedekning,
og den lovfestede retten til barnehageplass ble innført i 2009.
I 2020 var andelen barn som hadde plass i barnehage, 92,8 prosent,
ifølge Statistisk sentralbyrå.
Retten til barnehageplass
gjelder for barn som fyller ett år senest innen utgangen av november
det året det blir søkt om barnehageplass. Dersom barnet fyller ett
år i løpet av august det året det søkes om plass, har barnet rett
på plass innen utgangen av august.
Det er kommunene
som har ansvaret for å oppfylle retten til barnehageplass og organisere
opptaket. Hovedopptaket til barnehageplass er én gang i året i de
fleste kommuner, og søknadsfristen og behandlingstiden varierer
fra kommune til kommune. Bare i Oslo kommune får de før fristen
1. mars nesten 8 000 nye søknader. Det er et omfattende arbeid å
organisere og gjennomføre opptaket.
Forslagsstillerne mener at det
er på tide at man får et barnehageopptak som er tilpasset dagens
samfunn. Forslagsstillerne ønsker et mer fleksibelt opptak til barnehagene
som ivaretar de ulike behovene til barnefamiliene, og at fødselstidspunkt
ikke lenger skal ha betydning for hvor lenge foreldre må vente på
barnehageplass. Dagens opptaksordning fører til at mange foreldre
må ta ut ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet, og dette
rammer i særlig grad kvinner. Derfor ønsker forslagsstillerne en
reell lovfestet rett til barnehageplass og at denne retten trer
inn når barnet fyller ett år eller foreldrepermisjonen er over.
Forslagsstillerne
mener staten må legge til rette for reell full barnehagedekning.
For å oppnå dette må det være en økonomisk likebehandling av kommunale, kommersielle
og ideelle barnehager. Likebehandling av aktørene var en forutsetning
for den historiske utbyggingen av barnehager i Norge og er avgjørende
for at man skal klare å nå målet om et mer fleksibelt barnehageopptak.