Bakgrunn
Både Norge og Europa
trenger mye mer fornybar kraft de kommende årene for å utvikle det
klimavennlige samfunnet og næringslivet som raskt må erstatte løsningene
som i dag skaper stadig mer global oppvarming. Mer fornybar kraft
vil dessuten gjøre Europa mindre avhengig av importert gass, blant
annet fra Russland.
Havvind er Norges
største ubrukte energiressurs. Norsk havvind kan produsere så mye
energi at det dekker langt mer enn Norges behov i overskuelig framtid. Havvind
kan bidra sterkt til stabile og moderate strømpriser i Norge. Havvind
kan gi energi til lønnsom næringsutvikling og mange nye arbeidsplasser
og være en verdifull eksportvare som gir store inntekter til det
norske fellesskapet.
Rapporten «Norge
i morgen» (McKinsey, 2022) konkluderer med at en stor norsk havvindsatsing
kan skape 36 000 årsverk og gi en verdiskaping på 24 mrd. kroner
i Norge innen 2030. Rapporten anslår videre at Norge kan levere
tjenester til internasjonale havvindprosjekter tilsvarende omkring
14 prosent av havvindprosjektene i Europa. Premisset er at det lyses
ut minst 20 GW havvindprosjekter på norsk sokkel innen 2030.
Storbritannia satser
stort på havvind. Som del av satsingen har landet satt tydelige
mål for at en stor andel av arbeidsplassene skal skapes og verdiskapingen
skal skje i Storbritannia. Dette tilsvarer tenkningen man i Norge
i sin tid la til grunn for oljesatsingen. Et tilsvarende mål for
Norge kan sikre at norsk havvindutbygging gir direkte gevinst for
norsk næringsliv og norske arbeidsplasser.
Omkring 70 prosent
av verdiskapingen i havvind skjer i prosjektutvikling, støttekomponenter
og hjelpesystemer, installasjon og ferdigstillelse samt drift og vedlikehold.
Dette er segmenter der Norge kan spille en rolle, også innenfor
bunnfast teknologi.
På lang sikt har
flytende havvind størst potensial, og det er her Norge har størst
potensielt konkurransefortrinn. Flytende havvind bør derfor være
en prioritert satsing i norsk energi- og industriutvikling. Men
fram mot 2030 er det først og fremst bunnfast havvind som kan bygges
ut lønnsomt og uten subsidier.
Globalt forventes
det at rundt 270 GW havvind vil være installert innen 2030, omkring
19 ganger så mye som i dag. Storbritannias mål er å bygge ut 40
GW havvind innen 2030. Tysklands mål er 30 GW. Sverige har nylig
lansert en ambisjon om å lyse ut havvvindprosjekter som kan gi inntil
120 TWh årlig produksjon, som tilsvarer omtrent 20–25 GW installert
kapasitet. Regjeringens ambisjon om 3 GW i Sørlige Nordsjø II og
etterhvert 1,5 GW i Utsira Nord er altså svært mye lavere enn nabolandenes
ambisjoner, til tross for at Norge har mye større havvindpotensial
enn de fleste land.
Den globale oppvarmingen
kan bare stoppes med internasjonalt samarbeid, og EU er verdensledende innen
klimapolitikken. Skal Norge føre en effektiv klimapolitikk, er det
nødvendig å både delta i og støtte EUs klimapolitikk, som i dag
er den mest ambisiøse i verden. Norge skal og bør være tett koblet
på EUs energi- og klimapolitikk, og det er naturlig i Norges utenrikspolitiske
tradisjon å bidra solidarisk til det store klima- og miljøprosjektet
i vår verdensdel.
Europa har mye fossil
kraftproduksjon. Zero viser til at 1 TWh kullkraft gir et utslipp
på ca. 1 million tonn CO2,
og et gasskraftverk gir en halv million tonn. 50 TWh kullkraft tilsvarer
da omlag hele det årlige norske klimagassutslippet.
Europa trenger derfor
mer fornybar energi for å erstatte kull- og gasskraft og nå sine
klimamål. Krafteksport fra norsk havvind kan bidra til dette klimatiltaket og
samtidig øke de viktige inntektene det norske fellesskapet allerede
har fra krafteksport.
Fordi produksjonen
er variabel i det fornybare energisystemet Norge i stor grad allerede
har, og som Europa bygger, blir god kraftutveksling i og mellom
land stadig viktigere. Norge er allerede en viktig bidragsyter til
dette systemet, samtidig som landet har stor økonomisk fordel av
det. En stor norsk havvindproduksjon vil både styrke Norges posisjon
i og inntekter fra dette systemet ytterligere og samtidig støtte
utviklingen mot et fossilfritt Europa.
Både havvind og kraftutveksling
beskytter natur i Fastlands-Norge mot ytterligere inngrep. Økt kraftproduksjon
fra havvind, sammen med satsing på energieffektivisering, solenergi
osv., reduserer i seg selv behovet for ny kraftutbygging i natur.
Kraftutveksling med andre land gir i tillegg mulighet til å importere
kraft ved tørrår i Norge, i stedet for å bygge ned mer natur. Å
begrense import- og eksportmulighetene for kraft vil derimot øke behovet
for innenlandsk kraftutbygging i natur i Norge.
Forslagsstiller mener
det bør lyses ut minst 20 GW havvindprosjekter på norsk sokkel innen
2030, for å sikre at Norge får del i verdiskapingen knyttet til
havvindutbygging.
Forslagsstiller mener
videre at kraftproduksjon fra havvind i Sørlige Nordsjø II må kobles
til både Norge og land i Europa med såkalt hybridkabel. Dette vil
sikre lønnsom utbygging og at det ikke blir nødvendig å pålegge
å subsidiere utbyggingen over skatteseddelen eller strømregningen.
Forslagsstiller viser til at flere aktuelle utbyggere av havvind
i Norge har foreslått at hybridkabler skal dimensjoneres slik at
overskuddsproduksjonen flyter inn i det norske kraftnettet, og forutsetter
at dette legges til grunn. Havvind skal øke Norges kraftoverskudd
og dermed bidra til å dempe strømprisen i Norge, ivareta lønnsomhet
for utbyggere og bidra til effektivt energi- og klimasamarbeid mellom
Norge og Europa.
Energiproduksjon
har gjennom historien gitt betydelige naturinngrep. FNs naturpanel
IPBES påpeker at man har nådd punktet der ytterligere tap av natur
vil få store menneskelige omkostninger, mens bevaring og gjenoppbygging
av natur vil være svært lønnsomt. De siste tiårene har verden erfart
at å stoppe forurensing og klimagassutslipp både er nødvendig, lønnsomt
for næringslivet og positivt for samfunnet. Videre samfunns- og
næringsutvikling må legge disse erfaringene til grunn også når det
gjelder natur. Det blir nødvendig å produsere energi og utvikle
næringsliv uten naturødeleggelse.
Satsingen på landbasert
vindkraft i Norge har nesten stoppet opp fordi manglende naturhensyn
har skapt landsomfattende protester. Havvindsatsingen må unngå samme
feil. Havvind vil gi naturinngrep og -påvirkning, men i utgangspunktet
mye mindre enn vindkraft på land. Havvind har, i motsetning til
vindkraft på land, også potensial for å skape positive effekter
for naturen.
Forslagsstiller mener
en forutsetning for norsk havvindsatsing er at staten tar ansvar
for og setter som mål fra starten at havvind får et positivt naturregnskap.
En oppsummering av tilgjengelig dokumentasjon av natur- og miljøkonsekvenser
av havvind, og en grundig naturkartlegging av alle aktuelle norske
havvindområder, må startes omgående. Kunnskapen som samles, må ligge
til grunn for et nasjonalt havvind- og naturprogram som definerer
høye natur- og miljøkrav til utbygging. Det må legges spesiell vekt
på å definere avbøtende tiltak og restaureringstiltak og å utnytte
muligheter for marine verneområder, beskyttede oppvekstområder for
marint liv og forbedret habitat tilknyttet havvindparker.
I lys av høringsinnspill
fra en nær samlet bransje mener forslagsstiller at auksjonsmodellen
regjeringen legger opp til i Sørlige Nordsjø II, bør erstattes av
en konkurransemodell der kvalitative kriterier legges til grunn
for konsesjonstildelinger. Aktuelle kvalitative kriterier er industrielle
ringvirkninger, evne til å etterleve norsk arbeidslovgiving og HMS-standarder
og et nytt, høyt nivå på natur- og miljøkrav. Da Olje- og energidepartementet
i juni 2021 sendte forslag til veileder for arealtildeling, konsesjonsprosess
og søknader for vindkraft til havs på høring, uttrykte nær alle
høringsinstansenene skepsis til auksjonsmodellen regjeringen nå foreslår.
Norsk leverandørindustri vil neppe vil klare å konkurrere på det
internasjonale markedet hvis auksjonsmodellen regjeringen legger
opp til, der hovedpremisset for tildeling er å produsere kraft til
lavest mulig pris per kWh, legges til grunn for konsesjonstildelinger. Norsk
leverandørindustri kan konkurrere på miljømessig, sosial og teknologisk
kvalitet og må gis mulighet til det.
Skal Norge kunne
høste de store verdiene som havvind kan gi samfunnet, og bruke havvind
som et viktig bidrag til å motvirke den globale oppvarmingen, må
det satses raskt, stort og riktig.
Regjeringens havvindplan
vil bremse havvindutviklingen, påføre forbrukerne kostnader til
subsidier og motarbeide energisamarbeid mellom Norge og EU. Planen
kan derfor bli svært skadelig for morgendagens næringsliv og arbeidsplasser
i Norge og gjøre norsk klimapolitikk mindre effektiv.