Bakgrunn
Hensikten med dette
forslaget er å sikre at Norge får en bedre nasjonal og internasjonal
juridisk beskyttelse mot angrep fra fremmede makter, og at ledere
som står bak folkerettsstridig angrepskrig, kan stilles til ansvar
og straffeforfølges.
Det vises til at
forslagsstiller i 2020 fremmet et representantforslag om at Norge
ratifiserer Roma-vedtektenes tillegg om aggresjonsforbrytelse (Kampala-tillegget),
og at det innføres en bestemmelse i den norske straffeloven som
kriminaliserer angrepskrig i tråd med det nevnte tillegget til Roma-vedtektene
(Dokument 8:63 S (2019–2020). Forslaget fikk ikke flertall, men
både den daværende regjeringen og Arbeiderpartiet åpnet for at et
slikt forslag kunne vedtas i fremtiden. Etter at forslaget ble fremmet
i 2020, har fire nye stater ratifisert tillegget om aggresjonsforbrytelse,
deriblant Sverige og Italia.
I lys av Russlands
grovt folkerettsstridige invasjon av Ukraina og med sikte på at
de ansvarlige for denne forbrytelsen stilles til ansvar, og at Norge
får et best mulig rettsvern mot angrep fra fremmede makter, fremmer forslagsstiller
nå det samme forslaget på nytt. Forslagsstiller viser til at norsk
ratifikasjon av tillegget til Roma-vedtektene samt kriminalisering
av angrepskrig i norsk rett kan åpne for at Norge straffeforfølger
personer i det russiske lederskapet for det folkerettsstridige angrepet på
Ukraina dersom invasjonen eller okkupasjonen fortsatt pågår når
lovendringen trer i kraft.
Da Norge ble frigjort
8. mai 1945, fantes det verken internasjonale straffedomstoler eller
norsk lovgivning som kunne brukes til å straffeforfølge de tyske
lederne som var ansvarlige for angrepet på Norge 9. april 1940. Det
samme gjaldt for flesteparten av de andre landene som ble angrepet
av Tyskland. Rettsprosessen – kjent som Nürnbergprosessen – mot
det tyske lederskapet måtte derfor bygges på et strafferettslig
grunnlag basert på folkeretten, for en internasjonal domstol som
ble etablert etter at forbrytelsene hadde funnet sted.
Angrepet på Norge
ble behandlet av Nürnberg-domstolen (IMT) i saken mot de mest ansvarlige
lederne i Tyskland. I dommen fra 1946 ble angrepet på Norge klassifisert
som en forbrytelse mot freden («crime against peace»). I dag brukes
begrepet aggresjonsforbrytelse («crime of aggression») for det samme,
eventuelt angrepskrig. Flere tyske ledere ble i Nürnberg domfelt for
denne folkerettslige forbrytelsen mot norsk territoriell integritet
og selvråderett.
Angrepskrig er fortsatt
forbudt etter folkeretten. Men da Nürnberg-domstolen ble avviklet
etter rettsoppgjøret med annen. verdenskrig, fantes det ikke lenger
noen internasjonal domstol som kunne håndheve forbudet mot angrepskrig
ved å rettsforfølge ansvarlige ledere for brudd på dette forbudet.
Den internasjonale domstolen (ICJ) kan løse rettslige tvister mellom
stater med utgangspunkt i folkeretten, men ledere og andre individer
kan ikke stilles for retten i ICJ, og ICJ har heller ikke myndighet
til å idømme straff. I 2018 fikk imidlertid Den internasjonale straffedomstolen
i Haag (ICC) gjennom det såkalte Kampala-tillegget til Roma-vedtektene,
jurisdiksjon til å straffeforfølge ansvarlige ledere for aggresjonsforbrytelser.
ICC er dermed den første og eneste permanente internasjonale straffedomstolen der
personer kan stilles til ansvar for brudd på forbudet mot angrepskrig.
Det er hovedsakelig det sentrale lederskapet i en stat som vil kunne
dømmes for denne forbrytelsen i ICC.
I motsetning til
mange andre europeiske land har imidlertid ikke Norge ratifisert
Kampala-tillegget. Derfor har ikke Norge adgang til å be ICC om
å etterforske et eventuelt angrep på Norge som en aggresjonsforbrytelse.
Snart 82 år etter
angrepet på Norge har Stortinget heller ikke vedtatt en adekvat
bestemmelse om straffbar angrepskrig (aggresjonsforbrytelse) som
vil kunne håndheves i norsk rett. En statlig aggresjonsforbrytelse mot
Norge vil derfor kunne skje uten at norsk justisvesen får mulighet
for å etterforske og straffeforfølge denne folkerettslige forbrytelsen.
Det betyr at det
mangler lovgrunnlag for nasjonal rettsforfølgelse av ansvarlige
for en aggresjonsforbrytelse mot Norge, og at Norge heller ikke
vil ha en internasjonal domstol å gå til.
Grunnloven § 97 forbyr
tilbakevirkende straffelover. Slik Høyesterett tolker dette forbudet
i relasjon til folkerettslige forbrytelser, jf. Rt-2010-1445 (Krigsforbrytersaken),
vil det i tilfelle av et nytt angrep på Norge være usikkert om det
er mulig å rettsforfølge de ansvarlige for en aggresjonsforbrytelse
om Stortinget vedtar en straffebestemmelse om angrepskrig etter
at forbrytelsen er fullbyrdet. Det gjelder selv om angrepet vil være
straffbart etter gjeldende folkerett.
Dette forslaget har
til hensikt å sikre Norges selvstendighet og trygghet og å understøtte
respekten for det internasjonale forbudet mot angrepskrig ved å
vise at Norge i samsvar med folkeretten har kriminalisert denne
forbrytelsen og støtter prinsippet om internasjonal og nasjonal
håndheving av ansvar.
Det fremmes i dette
representantforslaget to forslag: en anmodning til regjeringen om
norsk ratifikasjon av tillegget til Roma-vedtektene (Kampala-tillegget),
som gir ICC jurisdiksjon til å straffeforfølge aggresjonsforbrytelser,
og et forslag om at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget
med et forslag til kriminalisering av aggresjonsforbrytelser i Norge
gjennom en ny bestemmelse i straffeloven. Norge ratifiserte i 2000 Roma-vedtektene,
som den gang ga ICC jurisdiksjon over de tre forbrytelseskategoriene
krigsforbrytelser, folkemord og forbrytelser mot menneskeheten.
Siden ble disse forbrytelsene inkludert i den norske straffeloven.
Når Roma-vedtektene fra og med 2018 har fått et operativt tillegg
som gir ICC jurisdiksjon over en fjerde forbrytelseskategori, aggresjonsforbrytelse,
er det naturlig at Norge ratifiserer dette tillegget og inkorporerer aggresjonsforbrytelse
i den norske straffeloven. Ratifikasjon av tillegget vil etter forslagsstillers
vurdering kreve samtykke fra Stortinget etter Grunnloven § 26 annet ledd.