Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til at retten til selvbestemt abort er en viktig og hardt
tilkjempet rettighet. Samtidig er det et stort og vanskelig valg
for de aller fleste. Støtte til kvinner i en vanskelig livssituasjon
er derfor veldig viktig. Det må være gode tjenester og oppfølging
av kvinner som vurderer å avbryte svangerskapet. Det må også være
god oppfølging av kvinnen etter svangerskapsavbruddet. Forslagsstillerne
vil understreke at det er kvinnen som skal bestemme om hun vil bære fram
barn. Derfor bør den selvbestemte retten til abort utvides til uke
18, og bruken av abortnemnder avvikles fra uke 12 til uke 18. Nemndene
må erstattes med god støtte, rådgiving og oppfølging av kvinnen.
I dag er rettstilstanden
slik at kvinner selv har rett til å bestemme om de vil avbryte et
svangerskap i løpet av de tolv første ukene av graviditeten. Flertallet
av svangerskapsavbrudd blir utført tidlig i svangerskapet. Ifølge Abortregisteret
(FHI) har aborttallene de siste årene vært historisk lave, og de
er fremdeles fallende. I 2020 ble det utført 11 081 svangerskapsavbrudd
i Norge. Det store flertallet av abortene ble foretatt tidlig i
graviditeten. Av alle avbrudd var over 95 prosent selvbestemte. Over
82 prosent ble utført før uke 9. Erfaringene fra Sverige, som har
hatt selvbestemt abort til uke 18 siden 1970-tallet, viser at kvinner
i hovedsak tar abort i tidlig fase, slik som i Norge.
Hvis en kvinne ønsker
å ta abort etter uke 12, må hun sende en søknad til en abortnemnd
om å få utført abort. Søknaden behandles av en primærnemnd for abort.
Abortnemnda består av to leger, hvorav én er ansatt ved den avdelingen
som utfører aborter ved sykehuset. I nemndsmøtet vil kvinnen få
anledning til å fortelle om hvorfor hun ønsker å avbryte svangerskapet.
Abortnemnda skal legge vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer
situasjonen, og treffe vedtaket i samråd med kvinnen. Abortnemndene
behandler rundt 600 søknader om svangerskapsavbrudd i året.
Hvis søknaden blir
avslått, blir saken automatisk sendt til klagenemnda for abortsaker
ved Oslo universitetssykehus, avdeling Ullevål. Klagenemnda har
fem medlemmer, hvorav minst to av medlemmene er leger og én er jurist.
Som regel vil det også være noen med sosialfaglig kompetanse og/eller
en psykolog blant medlemmene. Klagenemnda behandler 20–40 saker
årlig.
I 2020 ble 508 søknader
om svangerskapsavbrudd innvilget i abortnemnda. Dette utgjorde 4,6
prosent av alle svangerskapsavbruddene. FHI oppgir at antallet svangerskapsavbrudd
som blir behandlet i nemnd, i forhold til selvbestemte aborter holder
seg stabilt. De fleste svangerskapsavbruddene som ble behandlet
i nemnd, ble innvilget på grunnlag av risiko for fosterskader, sosiale
forhold og/eller mors helse.
I 2020 fikk 9 kvinner
avslag i primærnemnda på søknad om svangerskapsavbrudd fra uke 12
til og med 18. Åtte av disse ble behandlet i klagenemnda. To fikk avslag
der. Alt i alt var det altså bare to av 394 kvinner som søkte om
abort fra uke 12 til og med uke 18, som fikk avslag i 2020.
Når de aller fleste
søknader om svangerskapsavbrudd uansett innvilges i abortnemnda,
synes abortnemnda å være en unødvendig og byråkratisk tilleggsbelastning
for kvinner som allerede befinner seg i en krevende situasjon. Mange
kvinner opplever det å møte opp i en abortnemnd som en nedverdigende
prosess, hvor de blir fratatt muligheten til å bestemme over sin egen
kropp.
Rammene for abortnemndenes
arbeid er gitt i abortloven, abortforskriften og i rundskriv. I
tillegg gjelder forvaltningslovens og pasient- og brukerrettighetslovens
bestemmelser. Et helsepolitisk mål er å gi borgerne rett til likeverdige
tjenester. At alle skal være like for loven, anses som så viktig
at det er nedfelt i Grunnloven.
Når abortloven skal
praktiseres, må reglene allikevel tolkes, og forvaltningen utøve
skjønn i hvert enkelt tilfelle. Oslo universitetssykehus nedsatte
i 2013 en uavhengig ekspertgruppe som skulle se på om det var ulikheter
og uklarheter i hvordan abortloven forstås og praktiseres. Ekspertgruppen
har identifisert betydelige forskjeller i praksis i primærnemndene,
herunder store forskjeller i tilretteleggingen for samspill med
kvinnen. I tillegg har ekspertgruppen avdekket flere organisatoriske
utfordringer, særlig for nemndene som behandler få saker årlig.
Ekspertgruppen anbefalte
å redusere antall primærnemnder, i den hensikt å sikre bedre samhandling og
likebehandling. Antallet primærnemnder ble redusert under regjeringen
Solberg. Det var et skritt i riktig retning. Forslagsstillerne mener
at målet om likebehandling i enda større grad kan nås ved å fjerne
bruken av abortnemnder fra uke 12 til uke 18, og erstatte dem med
rådgivende organer.
Å erstatte abortnemndene
med rådgivende organer vil innebære å tilbakeføre beslutningskompetansen
til kvinnen selv. God rådgivning vil gi kvinner muligheten til å
ta et opplyst valg om å beholde et barn eller ikke. Uansett hvilket
valg en kvinne faller ned på, fortjener hun god støtte før avgjørelsen
tas, og solid oppfølging etterpå.
Rådgivning gir rom
for så mye mer enn en orientering om de medisinske aspektene ved
et eventuelt svangerskapsavbrudd. Det gir rom for kyndig veiledning
om hvilke sosiale støttetiltak som finnes dersom en velger å beholde
barnet, hvilke økonomiske støtteordninger som finnes, og hvilke
juridiske rettigheter man har. Og det rommer muligheten til å gi
god støtte og tilstrekkelig oppfølging dersom kvinnen velger å avbryte
svangerskapet.
En kvinne som står
overfor et av sitt livs vanskeligste valg, fortjener å bli møtt
med dialog og forståelse, ikke med et overformynderi. En kvinne
som er i tvil om hun skal fortsette eller avbryte svangerskapet,
bør selv kunne velge hvem hun vil oppsøke hjelp hos, hva hun trenger
veiledning om, og i hvilket omfang.
Forslagsstillerne
mener derfor at allerede eksisterende rådgivende organer må styrkes
og utvides. Både tilbudet om rådgivning og oppfølging utført av
fastleger og jordmødre i primærhelsetjenesten så vel som i spesialisthelsetjenesten
(ved ultralyd og så videre) bør utvides. Også andre aktører, som
Amathea og Sex og samfunn, bør styrkes.
I dag tillates svangerskapsavbrudd
der det er særlig tungtveiende grunner, også i perioden etter uke
18 og frem til fosteret er levedyktig (forskriftsfestet til uke
22). For denne perioden mener forslagsstillerne at det må utredes
hvordan vurderingen kan tas på en skånsom måte for kvinnen.