Bakgrunn
Parisavtalen krever
at luftfarten reduserer sine utslipp for å møte fremtidige krav
til transport. Stortinget bør bidra til at norsk luftfartsindustri
er med på å lede utviklingen. Det er mange flyplasser i Norge som ligger
relativt nær hverandre i distanse. Norge har markert seg internasjonalt
som et foregangsland innenfor elektrifisering av personbiler og
skipstrafikk, noe som styrker landets muligheter for å etablere
en testarena for nullutslippsfly. Norge har geografien, kompetansen
og innovasjonskraften som skal til for å greie dette.
Det foregår en rask
utvikling av fly som enten har nullutslipp eller lavt utslipp av
klimagasser. Det blir forsket på både helelektriske og hybride fremdriftsløsninger.
Disse flyene trenger gode testarenaer og luftrom hvor de kan operere
uforstyrret. Norge kan tilby luftrom med lav trafikktetthet, i tillegg
til vær- og temperaturforhold som utfordrer den teknologiske utviklingen.
Norges utfordrende klima er et kvalitetsstempel for fly som gjennomfører
tester i landet.
Økt elektrisk fremdrift
og bruk av hydrogen eller ammoniakk som drivstoff er alternativer
for en mer bærekraftig luftfart. Norsk industri bør inviteres med
i et samarbeid for å utvikle ny og banebrytende teknologi som vil
få stor betydning for fremtidens luftfartsindustri. Norge som testarena
for nullutslippsfly vil i tillegg bidra til at landet får en internasjonal
rolle i et større utviklingsarbeid.
Teknologiutvikling
vil i tillegg til å bidra til reduserte klimagassutslipp være med
på å skape nye arbeidsplasser innenfor industri og banebrytende
teknologi. Dette er fremtidige arbeidsplasser Norge trenger. Teknologien
er beslektet med områder hvor Norge har mye kompetanse allerede.
Det er mange funksjoner
og innovasjoner tilknyttet fly som også må på plass innenfor luftfarten.
Det er nå man har muligheten til å ta grep om hele verdikjeden. Det
skal utvikles regelverk, prosedyrer, energisystemer, infrastruktur
og rutiner for håndtering av fly og tilhørende systemer. Gjennom
å ta på seg ledertrøya vil Norge bidra til å bygge kunnskap og skape
arbeidsplasser.
De første helelektriske
flyene beregnet på passasjertransport nærmer seg å bli klare for
uttesting. Småfly har allerede vært i luften. Helelektriske fly
ble første gang vist i Norge i 2016.
NOU 2019:22 Fra statussymbol
til allemannseie – norsk luftfart i forandring skisserer en rekke
forhold i Norge og ved det norske luftfartsmarkedet som kan trekke
i retning av at Norge kan være en arena for tidlig utvikling og
introduksjon av lav- og nullutslippsfly for kommersiell passasjerflygning.
Norge har:
-
et unikt nettverk
av kortbaneflyplasser,
-
mange innenriks flyruter
med lavt passasjergrunnlag, som går over så korte distanser at de
er velegnet for de første elektriske flyene, som forventes å ha begrenset
rekkevidde,
-
politiske ambisjoner
om omstilling til lav- og nullutslippsløsninger i transportsektoren
generelt, og ønske om introduksjon av elektriske fly i kommersiell
passasjerflygning spesielt,
-
et behov for å bytte
ut flyflåten på kortbanenettet innen ca. 2030,
-
erfaring med elektrifisering
av bilparken og innen maritim sektor,
-
motiverte markedsaktører,
-
tilgjengelig fornybar
energi.
I tillegg
til poengene skissert i NOU-en kan man tilføye faktorer som at:
-
Norge er internasjonalt
anerkjent som arena for elektrifisering,
-
Norge er et land
som er avhengig av luftfart, og hvor luftfarten er en viktig del
av infrastrukturen,
-
norsk kortbaneflygning
er internasjonalt anerkjent,
-
Avinor, Widerøe,
SAS, Norges luftsportforbund og miljøstiftelsen Zero har vist sin
interesse for å samarbeide og delta i utvikling av nullutslippsfly
gjennom sitt innkjøp av et elfly. Norwegian, NHO med flere inviterer
til et klimapartnerskap,
-
Norges FOT-ruter
kan være et insentiv for teknologiutvikling gjennom statens innkjøpsmakt,
-
det norske klimaet
er utfordrende å fly i. Den flyprodusenten som behersker norsk klima,
vil få høy internasjonal anerkjennelse,
-
Norges medlemskap
i Det europeiske byrå for flysikkerhet (EASA) gjør at landet følger
felleseuropeiske regler.
I Nasjonal transportplan
2022–2033 står det blant annet at man skal:
-
være tett koblet
på teknologiutviklingen internasjonalt, gjennom kontinuerlig kunnskapsinnhenting,
pilotering av teknologi og internasjonalt samarbeid,
-
gjøre det attraktivt
å anvende Norge som arena for testing av nye teknologiske løsninger
i transportsektoren, blant annet av autonome framkomstmidler på
vei, skinner, til sjøs og i luften, og av null- og lavutslippsløsninger
innen alle transportformer,
-
gjøre det enkelt
og attraktivt for innovatører å benytte Norge som en arena for testing
og utvikling av lav- eller nullutslippsfly,
-
gjøre det attraktivt
å anvende Norge som arena for testing av nye teknologiske løsninger
i transportsektoren.
Avinor
og Luftfartstilsynet utviklet i 2020 et forslag til program for
innfasing av elektrifiserte fly i Norge. Programmet heter Forslag
til program for introduksjon av elektrifiserte fly i kommersiell
luftfart, og her står det bl.a.:
«Norges avhengighet
av luftfart, rikelig tilgang på fornybar elektrisitet, et unikt
kortbanenett, aktive og interesserte aktører og politisk vilje til
å elektrifisere transportsektoren, medfører at Norge er velegnet
og anerkjennes som et meget interessant testområde og første marked
for elektrifisering av luftfarten.
Dersom Norge ikke
tar grep og går foran er det dessuten en risiko for at null- og
lavutslippsflyene som utvikles ikke blir tilpasset norske vinterforhold
og rullebanelengdene på kortbanenettet.»
I programmets tilråding
står følgende:
«For å ivareta og
videreutvikle nullutslippsprogrammet etableres det en internasjonal
arena/et senter i Norge for utvikling, testing og implementering
av null- og lavutslippsteknologi for luftfart. Dette organiseres virtuelt
eller fysisk og skal være en arena for samarbeid mellom aktører
på forskjellige områder (fly, motor, batterier, flyselskap, flyplass,
myndigheter, forskningsmiljøer mv.) og andre interessentgrupper.
Det må etableres klare kriterier for deltakelse og en modell for
finansiering av senteret der både brukere, leverandørindustri, virkemiddelaktører
og myndigheter bidrar. Det bør også lages klare vurderingskriterier
for utvelgelse av tiltak som skal kunne motta støtte. Senteret skal
legge til rette for effektiv innovasjon og organiseres med mulighet
for både europeisk og nasjonal involvering og støtte.»
Alt dette betyr at
Norge kan og bør være et interessant marked for utprøving av ny
teknologi i en tidlig fase. Det er viktig at det etableres kontakt
med aktuelle flyprodusenter for å få dem til å se til Norge. Dersom man
etablerer Norge som en internasjonal arena, vil en også sikre at
teknologien tilpasses norske forhold og behov.
Ifølge NOU 2019:22
er det behov for å bytte ut flyflåten på kortbanenettet innen ca.
2030. Innfasing av nye flytyper tar vanligvis flere år, samtidig
som det tar flere år før lavutslippsfly er sertifiserte og godkjente
for bruk på kortbanenettet. Norge har med andre ord en stor interesse
av at det utvikles nullutslippsfly som tilfredsstiller landets behov.
Et tydelig norsk engasjement kan legge til rette for at man får
nye og moderne fly egnet for norske forhold innen 2030.
Det er mange ulike
metoder for å få Norge på kartet over utviklingen av nullutslippsfly.
Bransjen peker på at et program for grønn luftfart kan være med
på å få det til. Andre metoder kan være å utvikle et testsenter
for elektriske fly eller å opprette et innovasjonssenter for grønn
luftfart.
Regjeringen har startet
arbeidet med en nasjonal luftfartsstrategi, etter Stortingets vedtak.
Det er naturlig at denne meldingen også omhandler grønn luftfart.
Det haster imidlertid å få på plass en nasjonal satsing for å legge
til rette for innovasjon og utvikling med Norge som internasjonal
arena. En rekke næringslivsaktører tilknyttet luftfarten frykter
at det blir for lenge å vente til luftfartsprogrammet i meldingen
er ferdig behandlet. De mener det haster med en plan som legger
til rette for at aktuelle aktører setter seg sammen rundt et bord
for sammen å finne gode løsninger.
Norges vindu for
å ta en plass i denne utviklingen internasjonalt er forholdsvis
kort. Man er derfor avhengig av rask framdrift.