Bakgrunn
Stortinget er avhengig
av befolkningens tillit for å kunne fylle sin rolle i det norske
demokratiet. For å sikre at Stortinget har denne tilliten, og gjør
seg fortjent til den, er det helt nødvendig at befolkningen har
tilstrekkelig innsyn i Stortingets virksomhet og hvordan Stortingets
administrasjon og presidentskap forvalter offentlige midler.
Dette forslaget har
til hensikt å sikre nødvendig offentlig innsyn i Stortingets dokumenter
og ivareta tilliten til Stortinget.
Innsyn i Stortingets
dokumenter reguleres i dag av Regler om rett til innsyn i Stortingets
dokumenter. Retten til å klage på avslag om innsyn reguleres i regelverket § 9,
som lyder:
«Stortingets direktør
bestemmer hvilke stillingsinnehavere i administrasjonen som kan
avgjøre anmodninger om dokumentinnsyn. Den som har fått avslag på
en anmodning om innsyn, kan påklage avslaget til direktøren når
avgjørelsen er truffet av en tjenestemann som er underordnet direktøren.
Avgjørelser truffet av direktøren som første instans kan påklages
til Presidentskapet.»
Det betyr at Stortingets
presidentskap vil være siste klageinstans ved avslag på søknad om
innsyn i dokumenter fra Stortingets presidentskap.
Denne ordningen skiller
seg vesentlig fra reglene for innsyn i norske kommuner, der Statsforvalteren
i fylket er siste klageinstans i saker om innsyn i kommunenes dokumenter,
noe som sikrer at klagen ikke behandles av instansen som gås etter
i sømmene og som avslo innsyn i utgangspunktet.
I forbindelse med
avsløringer av omfattende misbruk av fellesfinansierte goder på
Stortinget har pressen søkt om innsyn i en rekke dokumenter. Aftenposten
avdekket 4. oktober 2021 at Stortingets administrasjon har avslått
innsyn i flere opplysninger, og at avisen etter dagens regler ikke
kan påklage avslagene til andre enn Stortingets direktør, som har
deltatt direkte i håndteringen av saken det gjelder.
Ledende jurister
har tatt til orde for at dagens regler bør endres. Jussprofessor
Eirik Holmøyvik uttalte følgende til Aftenposten:
«I lys av de siste
sakene om pendlerboligene, må Stortinget spørre seg om de av hensyn
til tilliten til Stortinget bør opprette en uavhengig klageinstans
i saker om dokumentinnsyn hos Stortingets administrasjon eller regulere
habilitet i Stortingets reglement.»
Forslagsstillerne
stiller seg bak Holmøyviks konklusjon om at opprettelsen av et uavhengig
klageorgan «vil fjerne mistenksomhetens slør over dem som må fatte vedtak
i saker som gjelder dem selv».