Bakgrunn
De aller fleste vogntog
på norske veier er i god teknisk stand og i henhold til regelverket
og krav til trafikksikkerhet. Likevel er det hvert år flere eksempler på
vogntog som ikke tilfredsstiller tekniske krav og krav til vinterutrustning.
Disse vogntogene utgjør en stor trafikksikkerhetsrisiko, og det
må derfor sørges for at alle nødvendige tiltak kan brukes for å
fjerne disse fra norske veier.
Utviklingen har vært
god de siste årene etter at Fremskrittspartiet i regjering sørget
for flere kontrollører og nye, moderne kontrollstasjoner og satte
i gang en betydelig satsing på grensekontroller av utenlandske vogntog.
I 2014 ble antallet kontrollerte vogntog firedoblet fra årene før.
Dette viser at både større oppmerksomhet på og økte bevilgninger
til kontroller virker.
Statens vegvesen
(SVV) foretar jevnlig kontroller av vogntog. Ved avdekking av mangler
har SVV begrensede muligheter til sanksjoner overfor førere eller
transportør. Selv om tilbakeholdsretten ble utvidet i 2020 (jf. Innst.
131 L (2020–2021) og Prop. 22 L (2020–2021)) får ofte vogntog som
har dårlige dekk eller mangler kjettinger, kjøre videre kun med
et gebyr i lomma om det er greie kjøreforhold på kontrollstedet.
Vinteren 2020/2021
hadde 3 687 av tungtransportkjøretøyene som ble kontrollert av Statens
vegvesen, manglende kjetting eller manglende godkjente vinterdekk.
Vegvesenet uttalte i den sammenheng at utenlandske vogntog er overrepresentert
i statistikken.
Årlig passerer om
lag 500 000 kjøretøy gjennom Vegvesenets kontrollplasser, hvor det
ut fra risikovurdering gjøres en utvelgelse av kjøretøy for videre
kontroll. SVV gjennomførte over 79 000 utvidede kontroller av tunge
kjøretøy i 2020. Av disse kontrollerte kjøretøyene var det 22 066
som ikke fikk kjøre videre før de hadde rettet påviste feil og mangler.
Deler av vintersesongen
da det er krav til vinterdekk, kjøres det på bar asfalt mange steder
i landet. Dagens kontrollpraksis er at det ved bart føre ofte ikke anses
som nødvendig å nedlegge bruksforbud ved eksempelvis manglende kjetting,
selv om det ilegges gebyr. Dette gir ingen sikkerhet for at vogntoget
ikke kjører videre og inn i områder som har mer krevende vinterforhold,
eller unnlater å rette manglene før vær- og kjøreforholdene endrer
seg i samme område.
Gjeldende regelverk
stiller krav om å ha minst 5 millimeter mønsterdybde på dekk for
kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg (både bil og tilhenger
til bil) mellom 1. november og første søndag etter 2. påskedag.
For Nordland, Troms og Finnmark kreves det minst 5 millimeter mønsterdybde
mellom 16. oktober og 30. april.
Utenom disse periodene
kreves det minst 1,6 millimeter mønsterdybde på dekkene. For bil
og tilhenger til bil som hver har tillatt totalvekt over 3 500 kg,
er det påbudt med vinterdekk i perioden 15. november til 31. mars.
Når det blir ilagt
gebyr for brudd på disse bestemmelsene, blir altfor ofte vogntoget
sluppet ut på veien igjen. Særlig i vinterperioden er dette en stor
trafikksikkerhetsrisiko, og praksisen frustrerer også mange av kontrollørene.
Etter endringene i vegtrafikkloven og yrkestransportloven vedtatt
i 2020 har kontrolletatene lovhjemmelen på plass for å holde tilbake
disse vogntogene, men det mangler en klar instruks fra departementet
og klare rutiner for at det skal gjøres. Av trafikksikkerhetshensyn
burde det være unntakene som slippes videre med lovnad om å rette
mangler, ikke omvendt.
Det går hver dag et stort antall
vogntog over norske grenseoverganger. Eksempelvis gikk det før koronapandemien
om lag 1 500 vogntog over Svinesund hvert eneste døgn. Statistikken
er klar på at det er utenlandske vogntog som er trafikksikkerhetsverstingene.
Tolletaten er den første kontrolletaten disse vogntogene møter,
og blant annet derfor fikk etaten i 2018 delegert myndighet til
å kontrollere vinterdekk.
Særlig overfor utenlandske
vogntog er det viktig at Vegvesenets og Tolletatens kontrollører
kan tilbakeholde og tilbakeholder kjøretøy inntil de har rettet
opp i mangler som dette. Et ilagt gebyr kan altfor raskt overses av
en useriøs aktør som sørger for at vogntoget har forlatt landet
igjen før betalingsfristen utløper.
På vinterstid utgjør
vogntog med toakslede trekkvogner en særlig trafikksikkerhetsrisiko.
Norsk topografi sammen med utfordrende vinterforhold gjør at toakslede
trekkvogner ofte får problemer på veiene, og sammen med sjåfører
med lite vintererfaring blir risikoen stor. Det er også eksempler
på at Statens vegvesen har innført midlertidig kjøreforbud for vogntog
med toakslede trekkvogner for å hindre trafikkaos på vinterveier. Det
er derfor hensiktsmessig å utrede utvidede muligheter til å innføre
midlertidig kjøreforbud for toakslede trekkvogner på vinterstid.
Det vil sørge for en mer konsekvent og forutsigbar behandling av
slike vogntog.
Både av trafikksikkerhetshensyn
og av hensyn til en seriøs transportbransje trengs det et godt regelverk
og klare instrukser for tungbilkontroller. Skal man fortsette arbeidet
mot nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken, er det
avgjørende å fjerne farlige vogntog fra veiene. Likeledes er det
avgjørende for en seriøs transportbransje at aktører som ikke forholder
seg til krav og lovverk, møter effektive sanksjoner. Det skylder
vi alle som ferdes på veien, og de seriøse norske transportbedriftene.