Foreldelsesfrist
som hovedregel
Praksisen over gir
et klart bilde av forvaltningens skjønnsutøvelse i disse sakene.
Den viser at lovendringen ikke har vært tilstrekkelig for å oppnå
Stortingets intensjon, og at forholdsmessighetsvurderingen ikke «besørger
de hensyn som en foreldelsesfrist skal ivareta», slik daværende
statsråd Jan Tore Sanner sa under debatten.
Forslagsstillerne
ønsker derfor innføring av en foreldelsesfrist som hovedregel, men
hvor det kan gjøres unntak fra hovedregelen i saker der hvor vedkommende
misbruker et norsk statsborgerskap som de har fått på feil premisser,
til å bl.a. begå kriminalitet eller aktivt benytter ulike identiteter,
f.eks. til å begå alvorlig kriminalitet. Da vil man ivareta hensynene
til samfunnet samtidig som man ivaretar hensynet til enkeltmenneskene.
Det er mange land
som opererer med foreldelsesfrist for tilbakekall av statsborgerskap.
I Tyskland kan for eksempel ikke statsborgerskap tilbakekalles dersom det
ikke gjøres innen fem år etter at statsborgerskapet er innvilget.
I Finland gjelder en foreldelsesfrist på fem år, mens andre land
ikke åpner for å tilbakekalle statsborgerskap overhodet. Øvrige
europeiske land har ofte en praksis hvor det er svært sjelden at
statsborgerskap kalles tilbake.
Samfunnet er ellers
i hovedsak organisert slik at brudd på regler som ligger langt tilbake
i tid, ikke får konsekvenser og blir foreldet. Dersom noen har begått brudd
på straffeloven, er det også frister for foreldelse av straffansvar
for den enkelte. Disse fristene er mellom 2 og 25 år, alt etter
alvorlighetsgraden av lovbruddet. Kun de aller alvorligste forbrytelsene
vil ikke bli foreldet. Det er handlinger som drap, terror, krigsforbrytelser
med straff over 15 år, voldtekt og seksuell omgang med barn.
Begrunnelsen for
foreldelsesfristene i strafferetten kan overføres til tilbakekall
av statsborgersaker. I strafferetten legges det vekt på at hensynet
til den som har begått feilen, og dennes familie, tilsier at det
er mindre rimelig å stille vedkommende til ansvar lenge etter at
et lovbrudd er begått, og vedkommende ikke har begått noen senere
brudd. Den samme begrunnelsen vil også være aktuell i statsborgersaker.
I tillegg medfører lang botid
i Norge i seg selv at man opparbeider seg tilknytning til landet
gjennom familie, nettverk og venner. Jo lengre botid man har, desto sterkere
tilknytning vil man ha. Lang botid i Norge gjør at tilbakekall vil
være urimelig og dermed stride mot den alminnelige rettsfølelsen.
Tilbakekall av statsborgerskap er en svært inngripende avgjørelse
hvor konsekvensen ikke bare er en alvorlig straffereaksjon, men
også at vedkommende kan måtte forlate landet.
Et annet argument
i straffesammenheng er at faren for å treffe feil rettsavgjørelser
øker med tiden, dette fordi verdien av vitner og andre bevis blir
dårligere ettersom tiden går, noe som gjør bevisførselen vanskeligere og
mer ressurskrevende for alle parter. Dette gjør seg særlig gjeldende
i statsborgersaker. Bevis blir vanskeligere å få tak i, og vitner
vil huske dårligere og bli mer upålitelige. Situasjonen i ulike
land kan ha forandret seg dramatisk. På samme måte blir muligheten
til å forsvare seg og føre bevis for sin uskyld vanskeligere jo
lengre tid som går, og dermed er det vanskeligere å ivareta den
enkeltes rettssikkerhet. Ikke minst gjelder det dersom bevis må
hentes i land som ikke har samme krav til for eksempel arkivering
som i Norge, og hvor dokumentene blir mer upålitelige. Da vil det
ofte bli en umulig oppgave å bevise sin uskyld ved et tilbakekall,
eller bevise det med offentlige dokumenter som har tilstrekkelig
notoritet. Hensynene som ligger bak foreldelsesreglene, vil også
være aktuelle i saker som handler om å gi feil informasjon og lyve
ved ankomst til Norge.
En foreldelsesfrist
vil kunne bidra til at saker ikke blir liggende, fordi den vil skape
et insentiv for myndighetene til å treffe avgjørelse om tilbakekall
av statsborgerskap på et tidligere tidspunkt i prosessen. På denne
måten vil avgjørelser om tilbakekall skje mer effektivt og hensynet
til rettssikkerhet ivaretas. Det vil også sørge for at utlendingsmyndighetene
vil gjøre grundigere undersøkelser av de opplysninger som gis om
identitet og bakgrunn fra en utlending, både ved ankomst, under
søknaden om opphold og ved søknaden om statsborgerskap. Forslagsstillerne
mener at dersom en foreldelsesfrist fastsettes i lovverket, vil
dette gi økt forutberegnelighet og tilgjengelighet, i motsetning
til usikkerheten som dagens regelverk skaper. Å innføre en foreldelsesfrist
som hovedregel er en naturlig løsning som bedre sikrer intensjonen
bak forholdsmessighetsvurderingen i statsborgerloven § 26 fjerde
ledd.