Bakgrunn
Stortingets ombud
for kontroll med forvaltningen (Sivilombudet) skal føre kontroll
med den offentlige forvaltningen og alle i dens tjeneste for å hindre
at det øves urett mot den enkelte, og for å bidra til at forvaltningen
respekterer og sikrer menneskerettighetene. For å utføre denne viktige
rollen i demokratiet og rettsstaten er det helt avgjørende at Sivilombudet
har innsyn i myndighetenes dokumenter. Sivilombudets innsynsrett
ble imidlertid innskrenket i forrige stortingsperiode da Stortinget
i forbindelse med behandling av Rapport fra utvalget til å utrede
Stortingets kontrollfunksjon, Dokument 21 (2020–2021) kapittel 10,
jf. Innst. 409 L (2020–2021), vedtok et forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og uavhengig representant om å tilføye følgende unntak fra
Sivilombudets innsynsrett i sivilombudsloven § 20:
«Unntatt fra dette
er regjeringsnotater og dokumenter direkte knyttet til disse.»
Forslaget var direkte
i strid med det samtlige partier i det tverrpolitiske utvalget til
å utrede Stortingets kontrollfunksjon (heretter Harberg-utvalget)
hadde gått inn for i sin rapport (Dokument 21 (2020–2021)). I Innst. 409
L (2020–2021) skrev også en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité
at Harberg-utvalget i sitt arbeid har
«lagt
til grunn en klar forutsetning om at det er kontrolløren, og ikke
den kontrollerte, som må definere hva de i sitt oppdrag trenger
innsyn i.»
Forslagsstillerne
mener det var svært uheldig at det borgerlige flertallet snudde
i løpet av behandlingen av saken på Stortinget og i stedet for å
hegne om Sivilombudets innsynsrett, foreslo og vedtok å innskrenke
denne.
Dette representantforslaget
går ut på å endre sivilombudsloven § 20 ved å fjerne regjeringens
adgang til å nekte Sivilombudet innsyn i regjeringsnotater og dokumenter
direkte knyttet til disse. Hensikten er å gjenopprette Sivilombudets
innsynsrett i regjeringens dokumenter for å sikre befolkningens
vern mot urett og maktmisbruk.
Lovendringen som
innskrenker Sivilombudets innsynsrett, trådte i kraft 1. juli 2021.
13. desember varslet sivilombud Hanne Harlem i et intervju med VG
at regjeringen allerede har benyttet den nye unntaksbestemmelsen
til å begrense Sivilombudets innsyn i opplysninger. Konsekvensen
var i ett av tilfellene at Sivilombudet ikke kunne avgjøre om klagerens
rettigheter i den konkrete saken var ivaretatt av forvaltningen.
Sivilombudet fastslo
også følgende til VG om de negative konsekvensene av innskrenkingen
av innsynsrett:
«Det er et tankekors
at Sivilombudet, som jobber for at enkeltmennesker ikke skal utsettes
for urett fra forvaltningen, ikke skal få innsyn. Å ha fullt innsyn
i alle dokumentene er også viktig for at vi skal kunne forsikre oss
om at alt er i orden. Hvis det oppstår tvil om vi har fått undersøkt
alt i en sak, kan det skape usikkerhet rundt om våre uttalelser
er gitt med forbehold.»
Forslagsstillerne
stiller seg bak Sivilombudets bekymring.
Forslagsstillerne
mener dessuten at dersom Stortinget ikke reverserer innskrenkingen
av Sivilombudets innsynsrett, så vil det settes en farlig presedens
som kan bidra til innskrenking av andre kontrollorganers innsynsrett.
Det vil også gi grunn til å stille spørsmål ved Stortingets vilje
til å ivareta sin kontrollfunksjon generelt.