Bakgrunn
Norge har siden 1991
vært part i barnekonvensjonen. FNs generalforsamling vedtok i 2011
en tredje valgfri protokoll til barnekonvensjonen om en individklageordning,
som trådte i kraft i 2014. Individklageordningen gir barn rett til
å fremme klager til FNs barnekomité over brudd på de menneskerettighetene
som står i FNs barnekonvensjon. Norge har så langt ikke tilsluttet seg
individklageordningen.
Klageretten var et
internasjonalt gjennombrudd for arbeidet med å styrke barns rettigheter.
I Norge vil klageretten bety et ekstra sikkerhetsnett for barn.
I tillegg kan norske myndigheter bli enda tryggere på at de ikke bryter
barns rettigheter. Barn som utsettes for vold eller overgrep i hjemmet,
som frarøves muligheten for utdanning, som sulter eller blir tvunget
inn i barneekteskap, ville alle ha mulighet til å klage inn sin
sak for FNs barnekomité hvis Norge signerte tilleggsprotokollen.
Selv om Norge er
et godt land for de fleste barn og unge å vokse opp i, har også
Norge potensial til å bli enda bedre. I Mossige og Stefansens rapport
Vold og overgrep mot barn og unge, NOVA Rapport 5/16, kommer det
frem at én av fem norske ungdommer sier at de har opplevd fysisk
vold fra minst én forelder i løpet av oppveksten. I samme rapport
kan man lese at i perioden mellom 2007 og 2015 svarte 6 prosent
av unge i Norge at de har blitt utsatt for grov fysisk vold fra
voksne i familien. Den samme rapporten viste at 29 prosent av jenter og
7 prosent av gutter har opplevd minst én seksuell krenkelse i oppveksten,
og 16 prosent av jenter og 6 prosent av gutter har opplevd alvorlige
seksuelle krenkelser. Samme rapport viser at jenter har seks ganger
så stor risiko for å oppleve grove seksuelle krenkelser.
Muligheten barn får
til å klage til FNs barnekomité, er et viktig fremskritt for å øke
respekten for barns rettigheter, ikke minst i land der barn opplever
grove rettighetsbrudd. Millioner av barn verden over opplever brudd
på retten til utdanning, helsetjenester og beskyttelse mot vold.
Om Norge ratifiserer klagemekanismen, vil dette sende et viktig
og positivt internasjonalt signal. Spesielt nå – når Norge sitter
i FNs sikkerhetsråd og har lovet å løfte folkeretten som en prioritering
– ville dette bety mye.
Forslagsstillerne
viser til at Stortinget i 2012 vedtok å be regjeringen gjennomføre
en utredning som synliggjør fordeler og ulemper ved å ratifisere
tilleggsprotokollen om individklagerett til FNs barnekonvensjon innen
våren 2013. Utredningen ble gjort, men resultatet ble ikke ratifikasjon.
Saken har også vært behandlet i Stortinget flere ganger etter det,
men har blitt avvist av et flertall. Siden spørsmålet først ble
tatt opp i 2012, har man nå høstet erfaring med hvordan FNs barnekomité behandler
klagesaker. Forslagsstillerne mener det derfor er et aktuelt tidspunkt
å se på spørsmålet på nytt.
Forslagsstillerne
mener Norge må være et foregangsland når det gjelder barns rettigheter.
Alle barn har krav på å få sine rettigheter innfridd, men det må også
være forpliktende at barn får sin stemme hørt. Derfor mener forslagsstillerne
at det er på tide at Norge ratifiserer tilleggsprotokollen til FNs
barnekonvensjon om individklagerett for barn i Norge. Det handler
om å ta barns rettigheter på alvor.