Økt
motivasjon gjennom bedre tilpasset opplæring
Alle elever er forskjellige,
og elevene lærer ulikt. Skolen må være i stand til å møte hver enkelt
elev med tilpasset undervisning etter elevens kunnskapsnivå. Mye går
i riktig retning, men dagens ungdomsskole lykkes dessverre fortsatt
ikke godt nok i å gi alle elever slik tilpasset opplæring. På ungdomsskolen
kommer forskjellene mellom elevenes faglige nivå tydeligere frem,
og det er viktig at alle elever møtes der de er.
Motivasjon er viktig
for læring, men Elevundersøkelsen viser at elevenes motivasjon begynner
å falle fra femte klasse og når bunnen i tiende klasse.
Ungdomsskolen har
tidligere opplevd forsøk med å gjøre skolehverdagen mer motiverende
for elevene. Meld. St. 22 (2010–2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter,
som regjeringen Stoltenberg 2 la frem, innførte blant annet flere
timer valgfag og et nytt arbeidslivsfag. Evalueringene tyder imidlertid
ikke på at tiltakene har økt elevenes motivasjon eller ferdigheter
i lesing, skriving og regning. Forslagsstillerne tror heller ikke
at forslag som medfører å senke ambisjonsnivået for elevenes læring,
herunder å fjerne karakterer, eksamen, nasjonale prøver og å legge
mindre vekt på grunnleggende lese- og regneopplæring, vil føre til
økt motivasjon eller læringsutbytte.
Forslagsstillerne
mener at motivasjon henger tett sammen med læring og mestring i
fagene og kvalitet i undervisningen. Reell motivasjon og læringsglede
i skolehverdagen skapes ikke kun ved å tilby alternative fag noen
timer i uken, men ved å sikre god, variert og tilpasset undervisning
i de fagene elevene har. Forslagsstillerne mener at en styrking
av elevenes motivasjon på ungdomsskolen må være et sentralt mål
i en ungdomsskolereform, og at tilrettelagt og tilpasset undervisning
til den enkelte elev er avgjørende for å oppnå dette. Det viktigste
for elevenes motivasjon er faglig sterke lærere som tar i bruk varierte
undervisningsformer som oppleves relevante og meningsfulle i fagene,
samtidig som elevene får konkrete og læringsfremmende tilbakemeldinger.
Det er videre viktig at elevene har en god relasjon til lærerne
og opplever at lærerne har høye forventninger til at de kan klare
oppgavene. Forskning har vist at høye faglige forventninger særlig
er viktig for elever med lav sosioøkonomisk status og elever med
spesialundervisning. Det er også avgjørende at lærestoff og arbeidsoppgaver
tilpasses elevenes forutsetninger, slik at elevene opplever mestring
i fagene.
De nye læreplanene
fra høsten 2020 legger til rette for at fagene skal bli mer praktiske
og utforskende, også i ungdomsskolen. Forslagsstillerne mener likevel
at det er behov for å legge til rette for mer variert og praktisk undervisning,
ikke minst i fag som norsk, engelsk og matematikk. En ungdomsskolereform
bør også vurdere hvordan undervisningen kan bli bedre tilpasset
elevenes faglige nivå.
I skoleåret 2020–2021
får i underkant av 8 prosent av elevene i grunnskolen spesialundervisning,
derav er 68 prosent gutter. Andelen som får spesialundervisning, øker
gjennom grunnskolen. Nordahl-utvalget, som leverte rapporten Inkluderende
fellesskap for barn og unge, anslo at mellom 15 og 25 prosent av
alle barn har behov for tilrettelagt pedagogisk undervisning, og
mener dagens system kun hjelper et mindretall av disse. Forslagsstillerne
er glade for at regjeringen Solberg satte i gang med et omfattende
og varig kompetanseløft innen spesialpedagogikk med mål om å bygge
et sterkere lag rundt elevene på den enkelte skole. Samtidig bør
det vurderes enda flere strukturelle grep for å sikre tverrfaglig
samarbeid mellom ulike yrkesgrupper på ungdomsskolen. Kommunene
har også flere instanser som man i større grad kan vurdere å samordne
og samlokalisere i skolene slik at de utgjør et samlet støttesystem
lokalt. Det finnes også flere alternative læringsarenaer som skolene
kan samarbeide tettere med, slik at flere elever får tilpasset opplæring.
Det vil også være viktig for ungdomsskoleelever med et stort læringspotensial.
Overgangene i utdanningsløpet
er kritiske perioder for barn og unges faglige, personlige og sosiale
utvikling. For noen gir det mulighet til fornyelse og nye venner,
erfaringer og opplevelser. For andre innebærer overgangen utrygghet,
tap av det de hadde, og en opplevelse av å ikke være klar for faglige
eller sosiale utfordringer de møter på det nye trinnet. Den nære
sammenhengen forskningen har vist mellom ferdigheter fra barnetrinnet,
resultater på ungdomstrinnet og progresjon i videregående opplæring,
gir grunn til å vie overgangene mellom skoleslagene ekstra oppmerksomhet.
Gode rutiner og samarbeid er viktig.