Bakgrunn
Sykehustjenester
er en del av velferdsstatens tilbud og er et offentlig ansvar. Det
er et stort behov for å investere i offentlige sykehus og legge
til rette for sykehusbygg og funksjoner i Oslo og Norge som sikrer
innbyggerne et tilbud med nok kapasitet og god kvalitet.
«Målbildet» for et
fremtidig Oslo universitetssykehus (OUS) som ble vedtatt i 2016,
innebærer at Ullevål sykehus legges ned og den offentlig eide tomten,
som er Oslos største sykehustomt, selges til private eiendomsinteresser.
Samtidig som det planlegges for å selge sykehustomten på Ullevål,
er tomten på Gaustad for liten til å romme alle de nødvendige fagmiljøene.
Dette prestisjeprosjektet innebærer derfor også at akuttmiljøene
på Ullevål sykehus skal deles opp og fordeles på nye bygg på Gaustad
og Sinsen. Ansattes organisasjoner har pekt på vesentlige mangler
og svakheter i utredningen og beslutningsgrunnlaget og har en rekke
ganger advart mot planene.
Tre overleger og
en lege i spesialisering ved OUS, Nils Oddvar Skaga, Torsten Eken,
Oda K. Sandli og Erik Høiskar, skriver i Aftenposten 16. september
2021 at konsekvensene av disse planene er svekket katastrofeberedskap
for halve Norges befolkning. De skriver at denne delingen er meningsløs
og livsfarlig, og beskriver det slik:
«Katastrofemedisin
omfatter blant annet håndtering av masseskader ved terror, ulykker,
eksplosjoner og gassforgiftninger. Ved katastrofer må vi under sterkt tidspress
løse komplekse problemstillinger hos mange samtidige pasienter.
Vi er derfor avhengige av sømløs samhandling mellom en rekke fagmiljøer.
En viktig forutsetning for god katastrofeberedskap er at alle disse fagmiljøene
er samlet på ett sted, og at vi har nok personell og senger.»
Det er også innvendt
at det ikke er utarbeidet virksomhetsmodeller ved de planlagte sykehusene,
og at gevinstberegningene er usikre, i tillegg til at de valgte
tomtene er for trange. Det er også vesentlig at man bygger sykehus
som kan forebygge og håndtere sykehussmitte, og som kan tilpasses
uforutsette hendelser og ivareta helseberedskapen i samfunnet ved
kriser.
Planene for Nye OUS
må vurderes i lys av evalueringsrapporten for Kalnes sykehus, som
ble offentliggjort i juni 2020, for å hindre at de samme feilene
gjentas, nemlig at det planlegges med for liten fremtidig sykehuskapasitet
også i Oslo. Å avhende den 300 dekar store Ullevål-tomten, som allerede
er regulert til sykehusdrift, innebærer dessuten å rive 110 000
kvadratmeter sykehusbygg som enten er bygget nylig eller renovert til
dagens standard. De offentlige sykehusene i Oslo vil, etter et salg
av Ullevål-tomten, ikke ha noen tilgjengelige tomtereserver for
den framtidige utviklingen. Forslagsstillerne mener at regjeringen
bør sørge for at det ikke blir begått irreversible feil, som salg
Ullevål sykehus eller riving av eksisterende funksjonell bygningsmasse.
Nye OUS blir en svært
kostbar sykehusutbygging, der det er stor usikkerhet knyttet til
både investeringskostnader og de driftsøkonomiske konsekvensene. OUS
planlegger med høye krav til effektivisering og innsparing i årene
før et nybygg står ferdig, og med at det skal oppnås stor driftsøkonomisk
gevinst i etterkant. Forslagsstillerne viser til rapporten Sykehusplaner
for Oslo – økonomiske betraktninger omkring planen for Nye Oslo
universitetssykehus (Holte, Jensen, Christiansen og Winsnes 2020),
der det konkluderes med at utbygging av Ullevål sykehus vil være
et alternativ som vil være 20 mrd. kroner rimeligere, gi en raskere
og bedre løsning for pasientene, åpne for at Aker blir lokalsykehus
for hele Groruddalen, sikre utnyttelse av funksjonelle sykehusbygg
på Ullevål, gi god plass for framtidens OUS på Ullevål og sikre
bedre økonomi i Helse Sør-Øst.
Med dagens planer
er framtiden for Aker sykehus som lokalsykehus for hele Groruddalen
fortsatt usikker. Ifølge det fastsatte «målbildet» vil det ikke
bli plass på Aker sykehus til somatiske pasienter fra bydelene Stovner
og Grorud i utbyggingens første etappe. Det vil si at det ikke er
avklart når eller om Aker sykehus kan bli lokalsykehus for hele
Groruddalen inkludert bydelene Stovner og Grorud. Forslagsstillerne
mener at en investering i sykehustilbudet til Oslos innbyggere må
sikre at Aker sykehus raskest mulig blir lokalsykehus for hele Groruddalen,
og at det ikke planlegges for en reduksjon i framskrevet sykehusbehov
i Oslo.
Planene om Nye Oslo
universitetssykehus innebærer også avvikling av Gaustad sykehus
som behandlingsinstitusjon og flytting av pasientene til et bygg
med en innebygget luftegård tett ved Sinsenkrysset. En samlet faglig
ledelse for psykiatri og rusbehandling har sagt nei til disse planene.
Pasientene trenger gode omgivelser, med mulighet til å gå tur og
drive annen fysisk og rekreativ virksomhet i grønne omgivelser –
nettopp slik det er på Gaustad. Samlokaliseringsplanen forutsetter også
en nedbygging av antallet behandlingsplasser. For Oslo universitetssykehus
foreslås det en reduksjon på 25 prosent. Det er ingenting som tyder
på at folketallet kommer til å synke tilsvarende, eller at den psykiske
folkehelsen vil bedre seg så kraftig.
Forslagsstillerne
mener at regjeringen bør komme tilbake til Stortinget med forslag
til hvordan en utredning av lokaliseringsalternativene kan innrettes,
og ikke igangsette tiltak som kan hindre alternative løsninger.