Kommentarer
til hver enkelt bestemmelse
Til § 1 Formål
Loven gir kommunene
en uttrykkelig lovhjemmel til å regulere utleie av små elektriske
kjøretøy på offentlig grunn. Lovforslaget innebærer ingen innskrenkning i
kommunenes eierrådighet eller avtalefrihet så langt den rekker,
og vil ikke endre på det generelle utgangspunktet om at kommuner
kan utøve eierrådighet over sine faste eiendommer. Kommuner må som
offentlige organ forholde seg til alminnelige forvaltningsrettslige prinsipper,
som krav til å sikre likebehandling og forbud mot myndighetsmisbruk,
også når de benytter seg av sin eierrådighet. Formålet er å regulere
utleievirksomhet av små elektriske kjøretøy. Dette betyr at utleie med
små elektriske kjøretøy som skjer mellom privatpersoner, og som
ikke er del av en virksomhet, ikke er omfattet. Med offentlig grunn
menes de deler av kommunen der kommunen, fylkeskommunen eller staten er
eier av grunnen, for eksempel veier, fortau, parker og torg.
Å sikre fremkommelige
og trygge offentlige rom innebærer at kommunen kan regulere utleievirksomhet
på offentlig grunn for blant annet å sikre at utplassering og parkering
av små elektriske kjøretøy ikke er til hinder for allmenn bruk av
offentlige arealer, for å sikre trygg og sikker ferdsel for andre
trafikanter og brukere av byrommet eller for å sikre geografisk
spredning av kjøretøy. Med effektiv forvaltning menes at kommunene
kan velge målrettede tiltak rettet mot utfordringer knyttet til
kommersiell virksomhet, for eksempel ved å benytte teknologiske
løsninger som geofencing (digitale soner) istedenfor fysiske skilt
etter vegtrafikklovgivningen. Med klimavennlige løsninger, miljø
og lokalmiljø menes at kommunen kan velge tiltak som ivaretar overordnede
klimahensyn, fremmer klimavennlige løsning knyttet til kjøretøyene
og bruken av disse, andre utfordringer knyttet til miljøet samt
mer lokale miljøutfordringer i kommunen.
Til § 2 Definisjon
Kjerneområdet for
loven, og dagens hovedutfordring for kommunene, er elektriske sparkesykler.
Dette er ikke et enhetlig definert uttrykk, men er en del av kategorien
små elektriske kjøretøy. Det anses hensiktsmessig å benytte dette
uttrykket. Små elektriske kjøretøy er definert i forskrift om krav
til sykkel § 2 femte ledd fastsatt med hjemmel i vegtrafikkloven
§ 1.
Uttrykket omfatter
elektrisk drevet kjøretøy for transport av én person. Innretningen
må ha egenvekt ikke over 70 kg (inklusive batteri), bredde ikke
over 85 cm, lengde ikke over 120 cm og konstruktiv hastighet ikke
over 20 km/t. Kjøretøy uten selvbalanserende teknologi tillates
ikke å ha en sitteinnretning. Selv om dagens utfordringer med utleie
i særlig grad er knyttet til elsparkesykler, er det også tilgjengelig
tilbud med utleie av sykler med hjelpemotor, såkalte elsykler, som
leies ut uten tilknytning til stativ. Elsykler er ikke definert
som små elektriske kjøretøy, og dersom disse faller utenfor anvendelsesområdet
til loven, er det risiko for forskyvning av tilbudet til slike kjøretøy,
uten at kommunene har virkemidlene til å håndtere utfordringer med
slik virksomhet. Loven gjelder derfor også sykler med elektrisk
hjelpemotor. Dette er definert i forskrift om krav til sykkel § 2
annet til fjerde ledd.
For å forenkle begrepsbruken
i loven foreslås det at lovens definisjon av små elektriske kjøretøy
også omfatter sykler med elektrisk hjelpemotor (elsykkel). Dette
er en bredere definisjon enn slik uttrykket er å forstå i forskrift
etter vegtrafikklovgivningen.
Til § 3 Forskrift om
utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunnBestemmelsen
gir hjemmel til at kommunen kan fastsette forskrifter som regulerer
bruken av offentlig grunn til utleie av små elektriske kjøretøy.
Slike forskrifter kan fastsettes uavhengig av om det innføres en
tillatelsesordning etter § 4 eller ikke. Hva som menes med offentlig
grunn, er omtalt i kommentarene til § 1. Bruk av kommunal, fylkeskommunal
og statlig grunn vil være inkludert i dette. Bruk av privat eiendom kan
derimot ikke inngå i forskriften. Hva som menes med små elektriske
kjøretøy, er omtalt i § 2 og kommentarene til denne. Bestemmelsen
lister opp konkrete forhold som kan reguleres i forskrift. Bestemmelsen
åpner for at også andre forhold kan reguleres når det sies at forskriften
blant annet kan gi bestemmelser om disse forhold. Andre forhold
det kan gis forskrifter om, må være beslektede forhold som er innenfor
lovens formål etter § 1. Bestemmelsen gir ikke kommunene hjemmel til
å begrense antallet tilbydere/virksomheter som får drive med utleievirksomheter,
eller antallet kjøretøy som kan plasseres ut på kommunal grunn for
utleie. I nummer 1 sies det at en forskrift kan ha bestemmelser om
at det skal være steder eller soner for utplassering eller parkering
av små elektriske kjøretøy. Slike steder eller soner kan angis konkret
i forskriften, eller det kan være bestemmelser om hvor disse skal
fremgå, som for eksempel at dette skal inngå i utleiernes bruker-app.
Slike steder eller soner kan være steder eller soner hvor utleier
kan plassere kjøretøy for utleie. De kan også være steder eller
soner for brukernes parkering for avslutning av leieforholdet, altså
at kjøretøyene må plasseres tilbake på angitte områder etter bruk,
slik at de ikke bare blir parkert på tilfeldige steder.
I nummer 2 sies det
at en forskrift kan ha bestemmelser om områder på offentlig grunn
der det innføres bruksreguleringer slik som hastighetsbegrensninger
og bruksforbud. Dette er således en særskilt begrensning i ferdselsretten
for aktuelle utleiekjøretøy, men ingen generell begrensning i ferdselsretten.
Fører av slike kjøretøy må også forholde seg til de generelle reglene
for bruk av slike kjøretøy og eventuelt særskilt skiltede begrensninger.
Kjøretøy som ikke er omfattet av forskriften, typisk privateide
kjøretøy, vil derimot ikke omfattes av soner fastsatt med hjemmel
i denne bestemmelsen. Bestemmelsen er ment for tilfeller der det
er arealer hvor det av ulike grunner er behov for å sikre at slike
kjøretøy ikke brukes, eller at de kun brukes i lav hastighet. Dette vil
være særlig praktisk for krav om at utleiekjøretøyene må ha teknologi
som kan håndtere ulike digitale soner (geofencing) fastsatt av kommunen,
hvor det eksempelvis ikke er lov å kjøre, ikke lov å parkere eller
særskilt fartsbegrensning. Dette kan for eksempel være i tilknytning
til spesielle bygg, eller det kan være områder med særlig mye trafikk
eller ansamlinger av mennesker.
I nummer 3 åpnes
det for å bestemme i forskriften når utleie kan skje. I dette ligger
det at det kan bestemmes at det skal være ulike tidsperioder der
det ikke skal være adgang til å bruke slike kjøretøy, eller der
det skal være stans i utleie. Dette kan være ulike tidsperioder
i døgnet, for eksempel at kjøretøyene ikke skal være i bruk på natten
eller bare skal være i bruk på dagtid. Det kan også være ulike tidsperioder
i året, for eksempel at kjøretøyene ikke kan brukes i vintermånedene,
eller at de ikke skal brukes på bestemte dager som for eksempel 17. mai.
I nummer 4 er det
en bestemmelse om at forskriften kan ha bestemmelser om gebyr til
kommunen. Dette er gebyr som skal dekke kommunens utgifter i forbindelse med
administrasjon og tilrettelegging for utleievirksomhet regulert
i denne loven. Dette vil for eksempel være utgifter til etablering
og vedlikehold av infrastruktur, for eksempel oppmerking og vedlikehold
av soner for plassering/parkering av kjøretøyene. Det vil også kunne
være ulike administrative utgifter eller utgifter kommunen måtte
ha i forbindelse med eventuelle digitale løsninger på kommunens
side. Det er ikke meningen at kommunen skal tjene penger på dette.
Det vises her til prinsippet om selvkost.
I nummer 5 åpnes
det for forskriftsbestemmelser med krav om at kjøretøyene skal oppfylle
nærmere angitte standarder som krav til batteritid og miljømessige batterityper.
Dette er ment for særskilte krav det er behov for eller ønskelig
med for nettopp denne typen utleiekjøretøy. Tekniske krav knyttet
til kjøretøy generelt, altså som gjelder kjøretøyene som sådan uavhengig
av hvem som er eier eller bruker, er ikke omfattet av denne bestemmelsen.
Bestemmelsen gjør det også mulig å stille krav om at kjøretøyene
er utrustet med teknologi som kan sikre oppfyllelse av krav fastsatt
i nr. 1–4. Dette vil være særlig viktig for at man på en hensiktsmessig
måte kan fastsette og forvalte slike soner digitalt. Dette gjøres blant
annet ved bruk av geofencing-teknologi, som benyttes i stor grad
av dagens utleiere. Det vil kunne kreves at utleiere må bruke slik
teknologi til å overholde forskriftskrav fastsatt av kommunen. Dette
vil på en effektiv måte kunne sikre etterlevelse av slike soner,
innenfor de usikkerhetsmarginer som slik teknologi har.
Til § 4 Tillatelsesordning
for utleie av små elektriske kjøretøy
Bestemmelsen gir
kommunen adgang til å innføre en tillatelsesordning for virksomheter
som driver utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn.
Kommunen kan velge å innføre ordningen i forskrift, enten alene
eller sammen med generelle krav til utleie på offentlig grunn i
forskrift etter § 3. Kommunen kan også med hjemmel i denne bestemmelsen
velge å ikke gi noen tillatelser til utleie av små elektriske kjøretøy
på offentlig grunn. En tillatelsesordning kan innrettes slik at
den avgrenser antallet tilbydere/virksomheter som får tillatelse,
og/eller antallet kjøretøy som både samlet og for hver enkelt utleier
kan leies ut på offentlig grunn. Forskriften kan også inneholde
bestemmelser om tillatelsens varighet og andre vilkår for tillatelsen.
Utleiere som ikke får tillatelse, kan ikke benytte offentlig grunn
til sin utleievirksomhet, og utplasserte sykler fra slike utleiere
kan fjernes og tas i forvaring i samsvar med § 5. En slik tillatelsesordning
innebærer en regulering av en tjenestevirksomhet som må vurderes
opp mot EØS-retten og blant annet tjenesteloven. Kommuner som ønsker
å innføre en tillatelsesordning, må blant annet sikre at de innretter
sin ordning på en måte som sikrer at den verken direkte eller indirekte
innebærer en forskjellsbehandling på grunnlag av statsborgerskap,
bosted eller etableringsstat. Videre må tillatelsesordningen være
begrunnet ut fra tvingende allmenne hensyn og være egnet og nødvendig
for å oppnå formålet med tillatelsesordningen eller kriteriet, jf.
tjenesteloven § 10. Forvaltningsloven og ulovfestet forvaltningsrett
vil også danne rammer for tillatelsesordningen. Kommunen må bl.a. innrette
tillatelsesordningen på en måte som sikrer at man ivaretar grunnleggende
forvaltningsrettslige prinsipper. Dette innebærer bl.a. å sikre
likebehandling av utleiere som ønsker tillatelse. Dette kan kommunen gjøre
ved å sikre at alle aktører som ønsker å drive utleievirksomhet,
får mulighet til å søke, for eksempel ved at det gis en søknadsfrist.
Vedtak om å gi eller
ikke gi tillatelse vil være et enkeltvedtak etter forvaltningsloven
§ 2 første ledd bokstav b. Forskrift om en tillatelsesordning bør
inneholde bestemmelser om saksbehandling, for eksempel bør forskriften
angi utvelgelseskriterier ved søknadsbehandlingen. Klagebehandling
skjer i samsvar med forvaltningsloven § 28 andre ledd og øvrige
bestemmelser i forvaltningsloven kapittel VI. Bestemmelsen gir kommunen
adgang til å trekke tilbake en tillatelse. Dette er et inngripende
vedtak og bør kun kunne gjøres hvor utleier har opptrådt klanderverdig.
Loven legger opp til at tilbaketrekking kan vedtas ved gjentatte
eller grove overtredelser av kommunens forskrift eller vilkår stilt
i tillatelsen. Kommunen kan gi nærmere regler om dette i forskriften.
Til § 5 Fjerning og forvaring
Det er viktig å effektivt kunne håndheve brudd
på bestemmelser gitt i medhold av loven. Fjerning av kjøretøy anses
som den mest effektive måten å håndheve overtredelser på. De alminnelige
reglene for fjerning og forvaring av kjøretøy etter vegtrafikkloven
§ 37 anses i stor grad hensiktsmessige også for fjerning etter denne loven.
Etter vegtrafikkloven
er det ikke tilstrekkelig at det foreligger en parkeringsovertredelse.
Fjerning må i tillegg anses «nødvendig». Hva som gjør fjerning nødvendig
etter vegtrafikkloven, er en vurdering som må foretas for hver overtredelse,
med spesielt hensyn til både trafikksikkerhet, trafikkavvikling
og grunneiers interesser. Der parkering skjer som ledd i lovlig
virksomhet regulert etter § 3 eller § 4, oppstilles en egen hjemmel
for fjerning. Det anses også hensiktsmessig å legge til grunn det
samme kravet om nødvendighet som etter vegtrafikkloven. Dette er
et vilkår som kommunale håndhevende myndigheter er kjent med å forvalte.
I hvilken grad fjerning er nødvendig, kan også i noen grad avhenge
av om det er mulig å plassere kjøretøyet lovlig innen rimelig avstand,
jf. lignende begrensning i dansk lovgivning om dette. Dette er regulert
i første ledd. Bestemmelsens andre ledd tar sikte på situasjoner
der utleiere driver virksomhet som krever tillatelse etter § 4,
men uten å inneha tillatelse. I slike tilfeller er det en helt ulovlig
virksomhet. Det anses i slike tilfeller alltid å være nødvendig
å fjerne kjøretøy for å hindre fortsatt ulovlig virksomhet, og det
vil derfor ikke være noe krav om å vurdere nødvendighet konkret
i det enkelte tilfelle. Tredje ledd er i samsvar med de sentrale
bestemmelsene for fjerning og forvaring av kjøretøy i vegtrafikkloven § 37.
De mest sentrale bestemmelsene er gjengitt, og det er henvist til
særlige bestemmelser om salg.