Bakgrunn
Det er av nasjonal
strategisk interesse å realisere en stambane gjennom landet. I dag
stanser jernbanen i henholdsvis Fauske og Narvik. Store deler av
den mest produktive og transportavhengige delen av landet står dermed
uten jernbane. Infrastrukturen i nord er allerede sprengt for å
møte dagens transportbehov, og fremover vil transportbehovet øke
vesentlig.
Det er flere faktorer
som kan eller vil bidra til dette:
-
Veksten i sjømatsektoren
skjer i nord og krever langt bedre og mer effektive transportløsninger. Jernbane
vil både øke sikkerheten og avhjelpe nedslitte veier, og samtidig
øke verdiskaping og inntekter ved at produktene kommer tidligere
på markedet.
-
Nordøstpassasjen
er stadig nærmere en realitet. Passasjen vil redusere reisetiden
fra Asia med 40 pst. og vil dermed bli en foretrukket rute for internasjonal
skipsfart. Norge er ikke posisjonert til å innta en rolle i denne
utviklingen – Nord-Norgebanen vil gjøre Norge til den naturlige
havnen for denne trafikken.
-
Ofotbanen er Norges
mest lønnsomme banestrekning og er blant de to eneste som går med
overskudd. Mineralutvinning på svensk side var utgangspunktet både
for utbyggingen og inntektene i dag. Fremover er det forventet at
mineralutvinningen på svensk og finsk side vil øke vesentlig, noe
som krever kraftig utbygging på norsk side. Nord-Norgebanen vil
være løsningen på denne utviklingen med flere havner og økt kapasitet.
-
Nordområdeutredningene,
som ble ledet av Næringsdepartementet og avsluttet i 2014, viste
at Nord-Norge er den landsdelen som har de største næringspotensialene
av alle. Svak infrastruktur ble pekt på som en hovedutfordring.
Mange næringer ble fremhevet som løfterike, fra industri med utgangspunkt
i fornybare ressurser til reiseliv – men felles for dem alle var
mangel på infrastruktur, oppstartkapital og folk. Jernbane vil være
et svar på flere av disse utfordringene.
Oppsummert
er Nord-Norgebanen et av svarene på hva Norge må gjøre i tiden fremover
for å sikre ny verdiskaping og et grønt skifte tilpasset en tid
etter olje og gass. Man må rett og slett bygge landet for en ny
fremtid med lavutslipp og ny industri basert på fornybare ressurser.
Ettersom de fornybare
ressursene er spredt, må satsingen skje i hele landet. Nord-Norgebanen
bringer grønn omstilling og distriktspolitikk sammen.
Forslagsstillerne
mener tiden er overmoden for at Stortinget bestemmer at Nord-Norgebanen
skal realiseres. Forslagsstillerne inviterer med dette Stortinget
til en prinsipiell avklaring av spørsmålet. Forslagsstillerne gjør oppmerksom
på at det med dette ikke tas stilling til valg av konsept, trasé,
med mer. Banen skal realiseres, men i hvilken form vil en nødvendigvis
komme tilbake til.