Representantforslag om å igangsette arbeidet med å realisere Nord-Norgebanen

Dette dokument

  • Representantforslag 289 S (2020–2021)
  • Fra: Torgeir Knag Fylkesnes, Per-Willy Amundsen, Bjørnar Moxnes, Per Espen Stoknes og Arne Nævra
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det er av nasjonal strategisk interesse å realisere en stambane gjennom landet. I dag stanser jernbanen i henholdsvis Fauske og Narvik. Store deler av den mest produktive og transportavhengige delen av landet står dermed uten jernbane. Infrastrukturen i nord er allerede sprengt for å møte dagens transportbehov, og fremover vil transportbehovet øke vesentlig.

Det er flere faktorer som kan eller vil bidra til dette:

  • Veksten i sjømatsektoren skjer i nord og krever langt bedre og mer effektive transportløsninger. Jernbane vil både øke sikkerheten og avhjelpe nedslitte veier, og samtidig øke verdiskaping og inntekter ved at produktene kommer tidligere på markedet.

  • Nordøstpassasjen er stadig nærmere en realitet. Passasjen vil redusere reisetiden fra Asia med 40 pst. og vil dermed bli en foretrukket rute for internasjonal skipsfart. Norge er ikke posisjonert til å innta en rolle i denne utviklingen – Nord-Norgebanen vil gjøre Norge til den naturlige havnen for denne trafikken.

  • Ofotbanen er Norges mest lønnsomme banestrekning og er blant de to eneste som går med overskudd. Mineralutvinning på svensk side var utgangspunktet både for utbyggingen og inntektene i dag. Fremover er det forventet at mineralutvinningen på svensk og finsk side vil øke vesentlig, noe som krever kraftig utbygging på norsk side. Nord-Norgebanen vil være løsningen på denne utviklingen med flere havner og økt kapasitet.

  • Nordområdeutredningene, som ble ledet av Næringsdepartementet og avsluttet i 2014, viste at Nord-Norge er den landsdelen som har de største næringspotensialene av alle. Svak infrastruktur ble pekt på som en hovedutfordring. Mange næringer ble fremhevet som løfterike, fra industri med utgangspunkt i fornybare ressurser til reiseliv – men felles for dem alle var mangel på infrastruktur, oppstartkapital og folk. Jernbane vil være et svar på flere av disse utfordringene.

Oppsummert er Nord-Norgebanen et av svarene på hva Norge må gjøre i tiden fremover for å sikre ny verdiskaping og et grønt skifte tilpasset en tid etter olje og gass. Man må rett og slett bygge landet for en ny fremtid med lavutslipp og ny industri basert på fornybare ressurser.

Ettersom de fornybare ressursene er spredt, må satsingen skje i hele landet. Nord-Norgebanen bringer grønn omstilling og distriktspolitikk sammen.

Forslagsstillerne mener tiden er overmoden for at Stortinget bestemmer at Nord-Norgebanen skal realiseres. Forslagsstillerne inviterer med dette Stortinget til en prinsipiell avklaring av spørsmålet. Forslagsstillerne gjør oppmerksom på at det med dette ikke tas stilling til valg av konsept, trasé, med mer. Banen skal realiseres, men i hvilken form vil en nødvendigvis komme tilbake til.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen igangsette arbeidet med å realisere Nord-Norgebanen.

8. april 2021

Torgeir Knag Fylkesnes

Per-Willy Amundsen

Bjørnar Moxnes

Per Espen Stoknes

Arne Nævra