Bakgrunn
De nye læreplanene
fra høsten 2020 legger til rette for at fagene skal bli mer praktiske
og utforskende, og det skal bli mer læring gjennom lek for de yngste
barna. Dybdelæring gir elevene varig kunnskap og sørger for mer
læring. Skolen skal ha plass til kreativitet og kultur, og dyrke
nysgjerrighet og gleden over å lære og å mestre. En mer praktisk
skole krever nye undervisningsformer og nye arbeidsmåter. Dette
forutsetter aktive elever, tettere kollegialt lærersamarbeid og
synlige ledere. Det må settes av nok tid i skolen slik at det blir
rom for aktiv læring, mer praktiske fag og øving som alle barn kan
få utbytte av.
Koronasituasjonen
har skapt ny bevissthet rundt hvor viktig det er med en praktisk
og variert skoledag. Forslagsstillerne ønsker å heve kvaliteten
på de praktiske og estetiske fagene som musikk, kunst- og håndverk, mat
og helse og kroppsøving, som har for liten status i fellesskolen.
Dette gir seg til uttrykk ved at flere skoler mangler lærere med
kompetanse innen disse fagene, og at denne kompetansen heller ikke
prioriteres i ansettelsesprosesser og når det tilbys videre- og
etterutdanning.
Valgfagene arbeidslivsfag
på ungdomstrinnet praktiseres ulikt, og elevene oppnår ulik kompetanse
knyttet til de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. For å skape et
miljø for praktisk yrkesrettet opplæring bør læreren ha kompetanse
og egen erfaring med yrkesfaglige prosesser og yrkesdidaktiske erfaringer.
Faget utdanningsvalg kan gjøres mer engasjerende og meningsfullt for
flere elever.
Innredningen av klasserommene
samt mangel på gymsaler, skolekjøkken, musikkrom, svømmehaller og rom
for kunst og håndverk som sløydsal, tegnesal og håndarbeidssal står
ikke godt nok i stil til hva man vet om elevenes læring. Høvelbenken
må få tilbake heder og verdighet, og må inn allerede i første klasse.